Balanstrav

malinsky

Trådstartare
Löslongerade hästen idag och det fick mig att undra hur balanstrav ser ut egentligen!!?

Någon som har film, bilder eller bara kan förklara på ett bra sätt?
 
Sv: Balanstrav

Tänk dig att hästen travar och sträcker fram benet utan att sätta ner det i marken.... förrän några sekunder senare. Där har du en balanstrav.
 
Sv: Balanstrav

jag skulle säga att hästens studsar, därav ett häng i luften, men med helt låst rygg och därför blri det svajjigt från sida till sida.

En häst som går med schwung/Impulsion har ochkså en studs i sin gång - men den fjädrar i lederna - den sviktar - tänk trampolin - och den gör det även i ryggen. Den hästens muskler dallrar - den andra är spänd som en fiolsträng och studsar runt på sina senor
 
Sv: Balanstrav

Min 22 år unga dam, blir gärna sån här:



Och då är hon INTE lätt att vare sig sitta på, eller gå bredvid och hålla i, när man försökt skritta över 70-väg i rusningstrafik och hon får syn på en "guling" - fjording, eller annan "vild fåle" i angränsande hage. Hon är bara 162 cm hög, men som "snabelblåsande drake" blir hon ungefär 192 cm hög... :rofl:

Just inför den här bilden, hade hon laddat upp så här...



och så här...

 
Senast ändrad:
Sv: Balanstrav

Så här kan också 22-åringar göra:p

skogstroll

skogstroll


Tror att det är nånsorts balanstrav i något skede...
 
Sv: Balanstrav

*kl*

koko fråga kanske, men är balanstrav något bra som man vill ha eller?:confused:
 
Sv: Balanstrav

Nä. Men det ser ju snyggt ut. Men man vill inte ha det när man rider, eftersom hästen är väldigt spänd när den balanstravar.
 
Sv: Balanstrav

Nej, balanstrav är inte det man som dressyrare drömmer om. Men det är många som misstar balanstrav, för dressyrrörelsen passage, som är mer dansant och avslappad rörelse. :love: :bow:
 
Sv: Balanstrav

ok då förstår jag.... det låter väldigt bra dock, balans vill ju alla ha :)
 
Sv: Balanstrav

Nä. Men det ser ju snyggt ut. Men man vill inte ha det när man rider, eftersom hästen är väldigt spänd när den balanstravar.

Faktum är att Kyra säger att när hon har en ung häst som hetsar upp sej eller blir rädd och börjar göra ngt liknande passage så berömmer hon den och uppmuntrar istället för att bestraffa för att den sen ska tycka att det var positivt att röra sig så.

Bara som en parentes. Hålller fö med Susan mfl som säger att det är en spänd rygg och inte sviktande leder i balanstrav.

Även en ardenner kan nog åstadkomma något slags balanstrav men knappast under ryttare.

Men det Kyra menar är att lyft och häng ändå är liknande rörelse antar jag och uppmuntrar det därför under ryttare.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 202
Senast: super
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 408
Senast: EZMK
·
Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
564
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp