Balansträningar för hästen

R

Reim

Min häst behöver få bättre balans och även kunna hoppa hinder i en sned vinkel, utan att stanna för att han blir "vinglig". Han är inte halt eller något sånt, bara lite ja.. vinglig.
Såklart är det ju dressyr och markarbete som ska tränas, men är det någon som har tips på bra övningar? :)

Sv: Balansträningar för hästen

ballans övning kan ju helt enkelt vara stuts med bommar framför, eller en lång stuts med en 6-7 hinder. (bra styrke träning och hästen har ngt att sikta på + har svårare att tveka och bli vinglig)
de vingliga hästar jag har ridit har varit osäkra och inte riktigt vågat lita på att ryttaren tar den säkert över hindret eller liknande.
en var dock väldigt ojämnt musklad ochgick som en banan, där var det bara att jobba stenhårt med det svaga varvet och göra hästen smidig.

--/--\-- <- en sån bomövning är bra för att lära sig hoppa snett, gör man en kombination av det så är det dock viktigt att man mäter från mitten på hindret. enkel hinder kan du göra med att rama in det snea hindret som om det vore ett rakt XD(flummig förklaring) men t ex så kan du sätta 2 sockerbitar innan hindret som infångare, och 2 efter och det snea hindret i mitten ungefär så här -> ---:/:--

hoppas det gick att förstå :p det är dock allra bäst med en bra tränare.

Samma som för de flesta av oss; tempoväxlingar = D

börja på stor volt så man får en anings böjning och får en tydligare inner. efterhand som den börjar få koll på var den sätter fötterna (hamnar mer mellan hjälperna) ökar man svårighetsgraden på böjda spår, ex serpentiner är skitbra (dom går också att variera mycket i svårighetsgrad, allt från 3 bågar på 60 m i jämn trav till 6 bågar på 60 m i galopp med enkelt byte vid x), åttvolter är bra (glöm inte halvhalterna!). Viktigt är att man inte försöker hålla hästen fram, så dom inte lär sig att hålla balansen i bettet (dock är det viktigt att man har ett stöd så dom inte bara ramlar runt! fin avvägning där..).

Min häst behöver få bättre balans och även kunna hoppa hinder i en sned vinkel, utan att stanna för att han blir "vinglig". Han är inte halt eller något sånt, bara lite ja.. vinglig.
Såklart är det ju dressyr och markarbete som ska tränas, men är det någon som har tips på bra övningar? :)

Om det är så att han tappar linjen och blir osäker och stannar eller vinglar iväg, så är det kanske det första att göra att gå till ryttaren och börja där...

Du måste rama in hästen och ha en bestämd linje och en punkt att rida mot, viktigt att inte titta ner på hästens nacke när man sitter på en sån här häst utan titta på den punkt du ska rida mot och parera därefter. Att parera för mycket leder dock ofta till att det blir ännu vingligare så försök bara hålla linjen och var noga med tydliga inte för stora hjälper.

Så , rid på din linje och rama in hästen efter det och var schysst mot den och snedda inte över hindret för mycket till en början innan han vet att din väg över hindret är att lita på.
Han stannar för att han känner att han inte fixar det(det kanske är för snävt/för stort/för nära väggen osv osv) alt inte förstår vad han ska göra och antagligen för att vägen och hjälperna är otydliga från ryttarens håll.
Hoppas det kan vara till någon hjälp!

Tack så mycket för alla tips(:
Magnum; Jag har inga problem med sitsen och har lärt mig att rama in så det var inte där det brast senast, så det kan ha varit att hindret stod i en konstig vinkel(var inte jag som gjort banan..). Men vi ska träna små vinklar till att börja med :)

Så klart ska jag ta hjälp av tränare framöver, men nu får det bli lite sommarvila först (:

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
955
Senast: Lejd
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 672
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
955
Senast: ufot
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 137
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30