Balansproblem, wobblig bakdel och går i cirklar

Alexandra_W

Trådstartare
Greyhoundhanen (9 år ganska exakt) råkade ut för något riktigt läskigt igår. Plötsligt förlorade han helt kontrollen och styrseln över bakbenen och bakdelen. benen vek sig under honom hela tiden, och han vacklade än hit och än dit med bakdelen. Var ganska exakt som när han är extremt neddrogad inför 'rakethelger'. Efter cirka fem minuter gav det sig, men då kunde han inte gå rakt istället. När han gick så ramlade liksom bakdelen ut åt sidan och hamnade i 'omkörningsfilen', och han kunde bara gå i en cirkel åt höger, helt omöjligt för honom att gå rakt.

Ringde Ultuna (*sucka*) som mest sa att 'det kan vara vad som helst, från ofarlig öroninflammation till en hjärnblödning eller nervskada, avvakta tills på måndag eller tisdag och se).

Hunden verkade dock ganska oberörd av det hela, såklart bekymrad över att han inte kunde gå ordentligt, men inte uppjagad eller något i övrigt (bara när han skulle gå).

Imorse var han nästen precis som vanligt, går, springer, kissar, reser sig och lägger sig obehindrad. Men går med lite 'cowboystil', dvs ganska brett med bakbenen. Dessutom, om man känner honom och tittar efter det (dvs man skulle inte märka det om man inte visste det) så ser man att han är en aniiiiiing ostadig i bakdelen.

Någon som har varit med om liknande? Jag är HELT säker på att han inte blivit förgiftad eller ätit något dumt. Han har aldrig haft liknande symptom innan. Det enda jag kan komma på ändrats hos honom är att hans toleransnivå mot katterna verkligen rasat. Om det beror på någon förändring 'i huvudet' på honom, eller att kattbeståndet utökades och det nu är betydligt mycket mer 'busliv' från katterna sida vet jag inte.

Ingen aning, men det första jag tänkte på var borrelia. Vår häst uppförde sig precis så när hon hade borrelia.

Jag tänker på borrelia, erlichios, L7S1 och virus på balansnerven.

Kompisens Schäfer drabbades av L7S1 och tappar ibland styrseln i bakdelen. Han är vinglig, men inte påverkad på annat vis.

Så reagerade vår hund när hon hade borrelia och hon var också trött.

För att ta reda på vad det är krävs blodprover. Då, för tre-fyra år sedan, kostade blodproverna 1500 kr hos min lokala veterinär.

Proven konstaterade att hunden var smittad med borrelia och vi fick recept. Tabletterna var svindyra, men hon blev ganska snabbt bättre.

Jag skulle be att få ta blodprover på hunden om jag vore som du.

Han har inte gjort någon vurpa ute och landat på ryggen?

Det förekommer ju en hel del skador pga av tex vurpor som gör att de kan få nerver i kläm tex.Bästa botemedlet om det är detta problem är faktiskt akupunktur...men det tar 5-6 omgångar innan det funkar som bäst.Ja det var bara en tanke...

SVarar flera på en gång:

INga vurpor eller dylikt (och tacknämligt nog har jag sett herrns varenda minut ute senaste veckan).

Han är inte trött eller något, nästan piggare än vanligt (men det beror nog p att det äntligen blev SVALARE).

Fästingar har vi, ganska få med otäcka B/E-smittor, men de finns. Däremot känns det konstigt att han utan att visa minsta annat symptom plötsligt PANG ska få besvären beskrivna ovan, för att sen lika pang bli 'bra'?

Jag är i nuläget skeptisk mot att ta B/E-prov eftersom det inte säger så mycket egentligen utan symptom, och förutom de där timmarna med symptom så nada?

Kan tillägga att han låg och sov i sin korg innan han blev 'konstig'. Hna var normal när han gick och la sig, och första stegen när han klev ur korgen, sen började han ragla okontrollerat följt av att gå i cirklar.

Jag har funderat på typ nerv i kläm, men det brukar ju ge SMÄRTA med, och sån fanns det inte alls..

Men har alla tips i bakhuvudet och ska diskutera med den veterinärklinik jag brukar anlita bara det blir vardag igen (gillar som sagt inte Ultuna). Men jag är ganska tveksam till att göra speciellt mycket just NU om han håller sig symptomfri i fortsättningen med. (Blir han sådär igen ska han in DIREKT om jag så ska behöva köra genom halva Sverige för att slippa Ultuna), men just nu känns det lite för mycket som att leta nål i en höstack, jag har frågan på ett par andra forum med och snart har jag nog 20 olika tänkbara diagnoser där symptomen kan stämma =/

Men, har jag tur har veterinären någon teori som är troligare än de andra, de 'kan' dessutom greyhounds (ifall rasen har något speciellt som kan ge dessa symtom t ex)

Jag tycker det låter som han fått en blodpropp. Sådär betedde sig syrrans hund när jag var hundvakt en gång...från ingenting till balansproblem. Hon hade fått en lindrig propp.

Sådär har min hund också fått ett par gånger när han blivit stressad.
Veterinären tror att det kan bero på att han har blåsljud på hjärtat.
Så när han blir stressad orkar inte hjärtat pumpa runt blod till hela kroppen så då kopplas bakdelen bort. För den kan de klara sig "ganska bra" utan.

Men samtidigt sa de att det kunde vara nåt annat som en lindrig form av epilepsi.

Liknande trådar

Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka