Balansering på shettis

Jamtland

Trådstartare
Kan vi inte alla hålla tummarna för att jag har varit riktigt j*vla korkad vad gäller mitt äldre shettissto?!

Hon gick 3:00 tider i fjol, med mer kvar att ge, i år har hon som snabbast gått 3:11 trots att jag tycker att hon är bättre tränad och har haft en bättre försäsong i år. I fjol hade hon ju till och med fång på vårvintern!

Satt och funderade på vad som var annorlunda på henne efter lördagens fiasko då hon gick 3:16 (!)

Kände mest för att slå mig för pannan efter en stund... I fjol, då hon ju haft fång, så gick hon hela sommaren med jätte, jättekorta framtår, mestadels även med sulor fram, samt "vanlig" skoning bak.

I år har hennes hovar blivit kanonfina efter fången, så vi har inte gjort något speciellt utan haft henne barfota hela vintern och när vi så slog på skor så blev hon skodd som "vanligt" fram och går barfota bak.

I mina ögon är hon dessutom rätt framtung, den här bilden är några år, men hon ser ut ungefär så här nu också:
http://web.telia.com/~u69602547/Bilder/Hastbilder/Cahlua utstallning.jpg

Så frågan är, ni som kan lite mer om balanseringar odyl, håller ni med om att jag har skott henne som en idiot i år?

Ska sko om henne på söndag, och då ska vi på försök sko henne som hon var skodd förra sommaren, korta tår fram, sulor fram samt skor bak. Bra eller dåligt?

Jenny

Sv: Balansering på shettis

Nu harjag skott om, med korta tår fram och skor bak, bara att hålla tummarna på söndag nu!

Jenny

Även om ingen verkar ha några åsikter angående balansering på shettis kan jag upplysa om att skoningen gjorde min ponny nästan 13 sekunder snabbare!

Sa ja, jag ÄR en idiot...

Jenny

GRATTIS!!!
Skönt när man hittar det rätta,,,hoppas ni kan sänka vidare nu då!!
Även shettisar kan balanseras,,,,och man kan faktiskt hitta små skor med. Har just varit och skott en shettis med PG beslag,,,eller min karl skor och jag kollar på....jag lovar att det va de gulligaste jag sett på länge

Jag tror det fattas lite än innan balanseringen är perfekt. Ska iväg på bana om två veckor och köra ett par snabbjobb och testa lite med lite olika balanseringar för att se vad som passar damen bäst.

Och ja, skorna är bara för söta! Jag fick specialbeställa tvärtåade skor i fjol, skomakaren fnissade när han såg ritningen, men skorna blev kanon! I år har hon dock gått ner nästan två storlekar på framhovarna (hade väldigt "blaffiga" utfläkta hovar förut), så nu har hon 5*0:or runt om.

Jenny-som funderar vidare på om det går att göra fyraåringen mer travsäker med balansering.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 378
Senast: Miingla
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 990
Senast: Mia_R
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 388
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 062
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka