Balans ? =/

Sv: Balans ? =/

Rid mkt barbacka, bli longerad, träna på att stå på en fot på bara tårna, gå mkt på plankor och likn. Finns även stora bollar att köpa på t.ex stadium som man använder för att träna upp balans och styrka. :)

barbacka!

rid med ledare/bli longerad barbacka, sätt händerna på huvudet, lek "kvarn" med armarna mm, så som de brukar göra på nybörjarlektioner.
sitt och blunda, känn hur hästen rör sig,

Lär dig att hitta din balans först utan häst, så att du vet senare när du sitter på hästen om det är din eller hästens balans som brister om ni hamnar gemensamt ur balans.

Det finns en rad olika tekniker för detta, ovan sagt pilates är en av dem och jag är ej sen att hålla med.

Att jobba med och att lära sig att sitta/stå/ligga på en balansboll är givande men man behöver en del stöd och vägledning när man börjar med det.

Att träna de små musklerna, att finna sin egen rytm, lära känna sin egen andning och att kunna röra sig medvetet balanserat är några andra saker att tänka på.

Bara en sådan enkel sak som att göra allt som vanligt i vardagen men MKT saktare för att känna in detaljerna, var tippar du över, var är du stark, var gör det ont, var har du bra balans?

Carola

Rid på lina. :)Det är det tveklöst bästa sättet att träna upp balans, följsamhet och sits. Du kan helt koncentrera dig på¨dig själv och din kropp och linföraren tar hand om styrning och tempo.

Jag red utan stigbyglar under nästan ett år när jag var lite yngre förutom på träningar och tävlingar då... var kanonbra för min balans och sits. Rider fortfarande mycket utan stigbyglar om jag inte sitter på väldigt omusklade hästar, både i skogen, dressyren och hoppningen.

jag har jättebra balans tack vare att jag red barbacka så gott som hela tiden under nästan ett halvår på min ex-hyrponny :) jag träande mycket snabba svängar och hopppade låga hinder,

Liknande trådar

Foder & Strö Har fått denna galna balans mellan järn, mangan, zink och koppar. Hur sjutton ska jag tänka och balansera?
Svar
1
· Visningar
355
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Jag har börjat rida en häst med bomlös sadel. HUR hittar man balans i en sådan? Den har ju inget djupare säte liksom. Därtill känns den...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
812
Senast: Elo
·
Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare