A

allroundhästarna

Jag har ett kbl sto som har skitdålig balans. Om man lyfter en hov så håller hon på att ramla. Jag har försökt att stretcha henne efter träning men man måste vara 2 st, en som stretchar och en som håller balansen åt henne. Det räcker att man håller handen mot hennes sida eller rygg, bara så att hon känner att man finns där. När man rider henne på volt så balanserar hon med huvudet utåt. Vi har tränat henne (även men tränare) i mer än 3 år men balansen blir inte mycket bättre. Hon är väldigt känslig när man rider henne för det räcker med att jag för över tyngden åt ena hållet så "ramlar" hon åt det hållet, så man måste sitta stilla i sadeln.
Några tips på övningar?

Sv: Balans!

Mitt arabsto hade jätte dålig balans när jag köpte henne. Men jag har varit ute i skogen jätte mycket med henne, både ridigt och gått, och då fick hon helt plötsligt en helt annan koll på sin kropp. Tömkörning tycker jag är bra för att få dem att hålla koll på kroppen också, utan ryttare som inverkar.
Jag kunde inte heller lyfta hovarna för hon spände sig i hela kroppen och så höll hon på att trilla omkull. Men det var bara att öva och öva och ge mycket beröm. :)

Sv: Balans!

Vi är dagligen i skogen under barmarksperioden. Hon har blivit mycket bättre än hon var när jag skaffade henne. I början snubblade hon på ALLT, inkl sina egna ben. Minsta lilla ojämnhet så snubblade hon och klev snett. (van med en plan travväg/bana) Nu när man lyfter hovarna så känner man i hela hennes kropp när hon slappnar av (=när hon får stöd av något/någon). Jag har tränat henne i 3-4 år i stort sett dagligen men det är inte riktigt bra ännu. Det går sakta (tycker jag).

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Träning Hej! Jag är medryttare på en fantastisk D-ponny som rider ca 2-3 dagar i veckan och tävlar lite då och då, rider även för tränare...
Svar
10
· Visningar
1 259
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama