Parat

Trådstartare
Hej! Hoppas jag skriver i rätt forum. Är tillbaka i sadeln efter en 3 år lång paus, och känner att det finns vissa saker jag har problem med. Bland annat är min balans helt åt skogen, dessutom är min vänstra skänkel väldigt svag. Har ni några tips på övningar man kan göra själv hemma, som kan hjälpa en att få bättre balans, och något som kan stärka skänklarna? Är tacksam för alla svar! (Måste åtgärdas så snabbt som möjligt nämligen) :)

Sv: Balans

Vad kul att du har tagit upp ridandet igen! :)
Vill du ha tips på övningar ifrån hästryggen eller marken?

Vad kul att du har tagit upp ridandet igen! :)

Jag hakar på önskan om lite övningar, mest då det gäller skänkeln. Känner att min vänsterskänkel inte alls är lika stabil som den högra. Tar gärna emot tips på övningar bade på häst och fr marken. Tack på förhand!

Ett enkelt tips är ju att rida utan stigbyglar. Bra för balansen och en ostadigskänkel har ofta grunden i att man lägger för mycket tyngd och balans i stigbygeln.

Börja med yoga! jag rider visserligen 5 dagar i veckan och har gjort det i 9 år nu. Men jag ville ha hjälp med att stärka min balans och kropp. En kompis sa att jag kunde börja med yoga. Så jag kollade upp lite övningar på internet och det har verkligen funkat! och det är jobbigare än man tror ;)

Prova med en pilatesboll det finns en del bra övningar just för balansen. Lätt att träna på hemma. Det är dessutom stärkande för ryggen också.

Lite enkla övningar som man kan göra hemma är följande:
1. Sitt i balans sits på en pall d v s man sitter på bara ändan med benen uppe. Bra träning för balansen när pallen funkar är det dags för att göra om det på hästen. En ryttare med bra balans kan göra det i alla gångarter.
2. Stå på något t ex ett trappsteg eller tjock bok med bägge fötterna stå på halva foten från fotbladet och framåt. Sänk sedan hälen ned mot golvet, höj och sänk. Bra träning för att få skänkeln i rätt läge.
3. Så med lätt böjda ben som om man red i lätt sits och håll en tjock, tung bok typ telefonkatalog mellan knäna. När det fungerar bra med en bok ta då två. Bra övning för att träna musklerna som behövd för ett bra knäslut.

Lite enkla övningar som man kan göra hemma är följande:
1. Sitt i balans sits på en pall d v s man sitter på bara ändan med benen uppe. Bra träning för balansen när pallen funkar är det dags för att göra om det på hästen. En ryttare med bra balans kan göra det i alla gångarter.
2. Stå på något t ex ett trappsteg eller tjock bok med bägge fötterna stå på halva foten från fotbladet och framåt. Sänk sedan hälen ned mot golvet, höj och sänk. Bra träning för att få skänkeln i rätt läge.
3. Så med lätt böjda ben som om man red i lätt sits och håll en tjock, tung bok typ telefonkatalog mellan knäna. När det fungerar bra med en bok ta då två. Bra övning för att träna musklerna som behövd för ett bra knäslut.

Tack för tipsen, ska börja i kväll!!!

Tack så mycket! Känns väldigt bra måste jag säga : )

Är nog mest intresserad av övningar på marken. Eftersom jag just nu bara har ridlektion en gång i veckan skulle det passa bäst med övningar man kan göra hemma och liknande. : )

Byt ut stolarna hemma emot en stor pilatesboll. När du kan sitta bekvämt med fötterna i golvet, så ska du sitta på bollen utan att nudda golvet - när du äter, vid datorn, vid tvn... så ofta du orkar.

Sitt i skräddarställning, eller med lite uppdragna knän och benen längs bollens sidor. Utmärkt träning som du snabbt vänjer dig vid. :)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 055
Senast: gammalek
·
Träning Hej! Jag är ny i sadeln och min balans är INTE bra. Jag märker det mest när det gäller trav och att rida lätt, att jag också "håller...
Svar
4
· Visningar
1 214
Träning Hej! Jag är medryttare på en fantastisk D-ponny som rider ca 2-3 dagar i veckan och tävlar lite då och då, rider även för tränare...
Svar
10
· Visningar
1 259
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 111
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar