Balans övningar!

P

Pepita

hej. är det någon/några som har balans övningar som ni kan skriva ner här? Det skulle vara kul att se hur olika ryttare tränar! :bump:

Sv: Balans övningar!

Brukar träna min balans genom mkt voltige!!
Ut i skogen barbacka, på vinter rider jag mkt barbacka i djupsnön å galoperar M.V.H Mums

Jag rider barbacka och utan stigbyglar bl.a. Sedan rider jag mycket ute i skogen med hoppning över diken och naturliga hinder som dyker upp och det ger även min häst bra balans. Hoppar ibland barbacka eller utan stigbyglar med... det är ju skoj också!
Jag brukar roa mig med att när jag skrittar av på vägen hem tillsammans med en kompis, att sitta i damsadel, att stå på knä i sadeln, slå ihop fötterna framför och bakom sadeln osv. Det är bra både för balansen, som "terapi" för hästen att inte reagera trots att matte inte bara sitter vanligt, för avstretchning efter passet och så får man sig ett gott skratt om man är ett par stycken! :)

Det bästa jag någonsin gjort för att träna upp min balans är att hoppa studs utan att hålla i tyglarna. Ger en otrolig känsla.

Samt att hoppa några små, små språng utan stigbyglar.

Nu tränar jag upp min balans bara genom att sitta på min häst då hon är otroligt vig och påhittig ;) *skratt*

Med min dam är det förenat med livsfara att rida utan stigbyglar eller barbacka. Det håller inte. Sist på träningen skulle vi göra ngn liten övning utan stigbyglar- Tänkte i mitt stilla sinne att det här kommer aldrig gå när min tränare lugnt säger Clara du är undantagen, Jag skulle aldrig göra ngt sådant här utan stugbyglar på henne. :)

Nej inte det minsta! Det ger kanonbra balans. Lättare att hålla balansen med armarna rakt ut över studs än vid sidan. Testa! :D

Hoppa studs med händerna rakt ut är görskoj ju! Hästen har en tendens att hoppa bättre också har jag märkt när den är helt fri... Och hoppar man studs behöver man jun inte styra hästen, det är bara att följa med... Man behöver ju inte hoppa meterhöga hinder...:D Det räcker med typ 50 - 60 cm.

rid barbacka, hoppa utan stigbyglar me armarna rakt ut.. be ngn lina dej på häst... de e bra träning barbacka är nog bäst ! :banana: :bump: :banana: :bump: :bump: :banana: :banana: :bump: :banana: :banana: :bump: :bump:

Det är jättekul att hoppa studs med armarna rakt ut (eller fästa vid midjan). Hästarna brukar älska det, de slipper ryck i munnen.

När jag började på ridskola för 40 år sedan handlade det första året om just balans. Vi red med tät och hade ledare till hästarna. Vi fick vara väderkvarnar (snurra med armarna), sträcka benen framåt så att vi bara satt på sittbenen, ligga baklänges med rumpan kvar i sadeln, sitta med armarna rakt ut, stå upp i sadeln osv osv. Det var verkligen nyttigt med en sådan grund i ridutbildningen!

Immer

Hoppa vanligt barbacka på 90 cm :D (helst med grimma och grumskaft :D )
As kul i alla fall... Annars som alla andra, barbacka... mycket volter och serpentiner...

låt någon longera hästen medans du först ska kunna sitta ner med rätt sits i alla gångarter utan stigbyglar o sen kunna hålla armarna rätt ut, uppåt osv. hoppa studs är också perfekt! :bump:

Den absolut bästa balansträningen lyckades jag upptäcka i somras faktiskt - hur långt ifrån en häst som det bara är möjligt! ;) Jag satt i fören på en kompis båt - uppe på främre däck på en day-cruiser modell mindre. Jag satt på rumpan med benen lätt uppdragna framför mig och höll mig i en sån där mitt-lejdare (heter säkert något mycket bättre egentligen). Båten for med rätt bra hastighet över Trälhavet som gungade rejält av vågor från både vind & andra båtar. Det var precis som att sitta på en fullkomligt vild & otämjd vild unghäst! Det gungade & for åt alla håll - och det kändes direkt att FÖLJSAMHET var det enda som skulle hålla mig från att INTE störtdyka ner i vattnet! Kan verkligen rekommenderas!

En annan bra balansövning är också en sån där gungbräda - en rund platta med en boll i miten som man står med fötterna på en varsin sida om - och sedan gungar på. Använde en sådan efter min ena knäoperation och upptäckte att den (förutom att den stärkte upp musklerna runt mitt trasiga knä) faktiskt gjorde underverk för balanssinnet!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Få koll på hästens olika växlar i gångarterna och känn efter att det är ryttaren som har kontrollen. Det syftar C-tränare Åsa Enqvist...
Svar
0
· Visningar
115
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Genom att placera ut bommar enligt skisserna nedan får du flera lösgörande övningar i en. Det gör att du kan låta bommarna ligga kvar i...
Svar
0
· Visningar
165
Senast: Gunnar
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
983
Senast: bobbbo
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30