Bal - panik!!!

Shettistjejen

Trådstartare
Så, studenten närmar sig med allt som hör till och paniken börjar infinna sig :crazy: Det är främst balen som jag stressar ihjäl mig över, bör köpa klänning nu liksom... Men i och med att jag aldrig gått på studentbal innan haha så har jag ingen aning om hur "fin" man ska vara? Ska jag boka tid hos en frisör för håruppsättning t ex? Någon som sminkar? Var köpte ni er klänning? Tips på allt möjligt runt om som kan vara bra att tänka på?

Så jag frågar er, fellow bukefalister, hur gjorde ni inför er bal? Hur såg ni ut? :)

Sv: Bal - panik!!!

Köpte min klänning via jenjenhouse, fixade hår och sminkning hos en frisör tillsammans med några vänner (kostade mig 300:- för alltsammans, ja förutom klänningen då). Åkte dit i min lilla fjärilsbil :D Några vänner åkte limousin, andra åkte gamla veteranbilar och nån åkte häst och vagn.

Så här såg jag ut:

1463448_10200962839248907_1891917696_n.jpg

Vår bal var väldigt liten, så det skiljer beroende på vilken skola man går med :)

Apropå klänningar så tittade jag helt spontant på Blocket häromdagen. Finns många fina balklänningar att köpa där, billigare än att köpa ny.

Mitt tips är att köpa en klänning som du kommer använda mer än en gång.
På min första bal hade jag en cocktailklänning, det kändes helt fantastiskt jämfört med de som hade marängklänningar :D

Jag har även måttbeställt klänningar från Asien, vilket jag rekommenderar. Hitta en som garanterar schyssta villkor bara :)

Det där med hur uppklädd man ska vara är så olika beroende på vilken skola/stad man bor i. I min hemstad finns knappt någon studentbal, där brukar det mer vara middag och fest medan i staden jag gick gymnasium var det mer en "riktig" bal med aftonklänningar och alltihop ;)

Vill man vara ordentligt uppklädd så fixa hår och make up hos frisör/make up artist om du inte känner att du vill göra det själv. Priserna kan skilja jätte mycket så kolla runt lite :) Salongen jag jobbade på tidigare tog 1000 kr för en baluppsättning.

Klänningar kan man hyra om man inte känner att man vill köpa en klänning som man troligtvis kommer använda någon enstaka gång bara

På min bal hade nästan alla cocktail klänningar från typ vila.
Balen var inget speciellt. Kunde ha skippat skräpet. Det var en stor bal med flera av stadens skolor i stadens stadshus.
Det spelades disco-musik så en långklänning var dåligt att dansa i. På typ alla ungdomsfester så är det drinkar på golvet. Ta skor med täckt tå och gärna lite mönster undertill. Jag hade öppen tå och fick glas i skorna.

Lärarmiddagen var mycket trevligare.
Studenten är inte mycket att hurra över. Det bästa är krogkvällen.

jag hade samma klänning som på 'balen' i nian .. : S knälång svart med tubtopp-överdel (hittar inte rätt benämning här) och guld-svart spets typ. inte så smickrande såhär i efterhand, men vägrade att lägga massa pengar på balen. Syrran fixade håret. De flesta andra hade 'vanliga' långklänningar, enfärgade, tunna axelband utan för mycket krusiduller. Ångrade mig lite i efterhand för att jag inte gjorde mig snyggare, men jag ångrar mig mer att jag öht betalade för det.. det var iaf långt ifrån så fantastiskt som denna viktiga bal sägs vara... Men vi hade inte så bra sammanhållning i våran årskull och alltför många ytliga människor som hade 'appearence' framför allt... många var där för att man 'ska' gå på balen och lägga massa pengar på att visa upp sig, kul var mindre viktigt.

Mitt tips är att kolla blocket, de flesta säljer sina klänningar billigt för dom bara vill bli av med dom. Kolla runt bland olika frisörer, även inom familjen ;) det kan skilja mycket i pris och en händig syster eller kusin kan räcka gott! gör några testuppsättningar och några testsminkningar. Ta gärna kort på sminket, särkilt om du planerar på att ta lite finare kort i samband med balen, så du kan jämföra i efterhand vilken du gillar bäst. Och se till att göra det i rätt ljus, så det inte ser jättefint ut i badrummet, men helknasigt ute, där förmodligen många kort kommer att tas : P

Jag sminkade mig på body shop och fick håret fixat av en kompis som är frisör. Klänningen köpte jag på en lokal liten butik och är ifrån usa. Många köper ju sina balklänningar på bröllopsbutiker, men jag kände inte alls för en sån typ av klänning utan ville ha något mer stilrent som kändes mer mig.
Jag tycker man ska göra som man känner med smink och hår. Det är ju inte ofta man gör sånt så det kan ju vara kul att köra all in. Men om man inte bryr sig så mycket så är det ju onödiga pengar.
Såhär såg jag ut (hon i rött):
28314_1500489478504_6405664_n.jpg

Senast ändrad:

Åh tack för alla tips och förslag! Känner mig lite lugnare nu :p

På vår skola är bal en stor grej där det är obligatoriskt med långklänning, man dansar vals osv, just därför känns det viktigt att vara tillräckligt "fin" :)

Har tittat på klänningar från Kina faktiskt och tänker nog beställa en i helgen. Den kostar 850:- + frakt och det tillåter min ekonomi gott och väl, även om den skulle dyka upp och inte se ut som på bilderna osv så kan jag köpa en annan billigare i efterhand. Den här har jag tittat på, även denna typ av klänning. Velar dock lite mellan denna och en med spetsdetaljer...

http://www.dhgate.com/product/new-s...ngth-beaded/180427450.html#s6-19-1|1687858210

Har reflekterat lite över hår och smink. Har nog kommit fram till att jag ska sminka mig själv (för att vara säker att det blir "rätt" haha) men ska höra mig om efter någon frisör eller frisörelev som kanske vill pilla med mitt hår för en liten slant :)

Men fortsätt gärna svara och ge mig inspiration ;)

Jag var inte särskilt förtjust i balkommittén och kände mig därför anti bal, så det slutade med att jag och ett par andra gick och käkade tapas istället. Bara själva inträdet till balen kostade 650 spänn, så snåljåpen i mig ansåg att det var mer värt att köpa en partyklänning och gå på restaurang :p

Jag hade en klänning som jag fått uppsydd i thailand. Den var inte jättepampig men fin :)
Blev sminkad och fick håret fixat på salong.

Jag lyckades inte hitta någon bild där hela klänningen syns men jag såg ut såhär:
224674_5757263996_4455_n.jpg

Min pojkvän och jag bodde på hotell på natten. Det var en väldigt härlig upplevelse att gå på bal tillsammans och sen lyxa till det med hotell!

Okej, nu står jag inför ett dilemma och vill helt enkelt höra vad ni tycker.

Har bestämt mig för att beställa klänning idag, så jag har det ur vägen och slipper stressa över den nå mer. Men står nu och velar mellan två stycken :crazy:

Klänning nr1 är den som jag länkade tidigare http://www.dhgate.com/product/getPr...427450&pid=ff80808143908b3401439e5092367a42#3
Var ju inne på den här från början men är lite tveksam över att den är täckt med paljetter och inte stenar. Ser det billigt ut med paljetter? Sen kanske jag får vara beredd på att klänningen jag får hem inte matchar den på bilden, tänk om det är superglesa paljetter? Ska jag riskera det?

Klänning nr2 http://www.dhgate.com/product/getPr...56598471&pid=ff8080813d1f559d013d1fa9d9753684
Fast i champange/beige istället för rosa. Tycker om den för att det är snörliv, vilket betyder att jag kan dra åt den "perfekt", men är rädd för att den kommer vara väldigt extremt puffig haha. Vill inte heller se ut som jag är en brud tagen ur "my fat gypsy wedding", blir det för pråligt? Men samtidigt har jag lite #yolo inställning, går på studentbal en gång så varför inte?

DILEMMA :nailbiting:

Senast ändrad:

Den andra kommer nog inte vara extremt puffig om du inte väljer att köpa till en rejäl underkjol :) Snörliv är bra - det gör att det är lättare att beställa i rätt storlek och om man skiftar lite i vikt. Däremot skulle jag nog även införskaffa korsett att ha under om du har lite byst, för det är det enda JAG ångrar att jag inte skaffade till min klänning. Paljetter tycker inte jag ser billigt ut i alla fall, hade paljetter på min (iofs tillsammans med pärlor och broderier men ändå).

Så slutsats: Ta den du tycker är FINAST!

Köpte klänning på en balklänningsaffär i Göteborg, köpte även handskar samt en sjal där, tror att det gick på närmre 8000kr någonting! :crazy: (Betalade halva själv och fick resten av mina föräldrar)
Men det var verkligen en enorm hets inför min bal bland alla! O_o

Fixade håret hos frisör (hade ett möte innan där vi pratade igenom vilken stil jag ville ha) och det tog strax över 2h, 800kr/h.

Mamma gjorde sminket, hon är grym! :love:

Sen hade vi en träff hemma hos oss där vi åt jordgubbar och drack champagne innan! :)

En av de absolut bästa kvällarna i mitt liv! Underbart! :love:

36708_411996293179_6120749_n.jpg

Senast ändrad:

Nu var det vaddå 10 år sedan jag gick på bal. Designade min egen klänning. Rosa siden. Tyget köpt från Thailand. Lät en sömmerska sy den. Inspirerad av Eowyns vita klänning lite grann. Min moster betalade allt.

Jag personligen skulle nog välja nr 1, för att jag är kort och då passar mig den rakare kjolen bättre, plus att jag klär inte i dom färgerna som är på nr 2. Men det är bara jag, annars tycker jag att båda är fina! Håller med LindgrenV om korsett, underkläder överlag kan göra stor skillnad :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 291
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 386
Senast: Görel
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 897
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 068
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama