Bakut-sparkar

Lillsillen

Trådstartare
Har en unghäst, drygt 2 år, som jag "leker" lite med, d v s Parellis 7 games.

Allt funkar fint, han går jättebra på mitt kroppsspråk o kommandon.
Vid longering så funkar halt o vändning från stillastående och även vändningen i farten i skritt. Travar o saktar av på kommando. Galopp har jag inte börjat med ännu.

Men det är i traven, som han ibland brallar till o slår bakut.
Och då vänder han in rumpan emot mig :(

Efter avslutade pass, så släpper jag honom lös så han får rejsa av sig eller rulla lite, vad han vill. Å även då, om han springer emot mig, så i vändningen så slår han oftast bakut då också, och naturligtvis med rumpan "mot" mig, även om det finns rätt bra avstånd emellan.

Vad betyder detta?
Och hur ska jag hantera det?

Sv: Bakut-sparkar

Ingen som har någon teori?

Naturligtvis är det inte ok att han brallar o busar under "jobb", men just att han vänder in rumpan,
är det i brist på respekt för mig, alltså något jag bör bemöta på något särskilt sätt?

Och betyder det nåt särskilt att han vänder upp rumpan å slår även när han e lös?
Eller är det bara tillfälligheter, pga att han oftast kommer och vänder i min närhet?

Han kan känna sig trängd. Prova om han gör likadant i en större inhägnad eller om du lägger mindre "tryck" på honom?

Ingen som har någon teori?

Naturligtvis är det inte ok att han brallar o busar under "jobb", men just att han vänder in rumpan,
är det i brist på respekt för mig, alltså något jag bör bemöta på något särskilt sätt?

Och betyder det nåt särskilt att han vänder upp rumpan å slår även när han e lös?
Eller är det bara tillfälligheter, pga att han oftast kommer och vänder i min närhet?

väldigt svårt att säga utan att ah sett er live :)

låter lite som att han vill leka. Alternativt att han är osäker på dig, vilket inte kan svaras på i ett forum.

vid longerning skulle jag iaf be honom trava på mer när han börjar bralla, för att bralla behöver han tänka bakåt så om vi då ber dom gå framåt så brukar det lösa sig. Korrigera alltid beteenden som är farliga för dig. sparkar han mot dig, om så på skoj, så ska det korrigeras anser jag. hur du väljer att korrigera är upp till dig, jag skulle nog helt enkelt klappa till honom med spöet på rumpan. se dock till som sagt att direkt efter korrigeringen be honom trava fram så ni inte blir kvar i korrigeringen. en korrigering ska aldrig var långvarig och den ska alltid vara planerad.

när han är lös, se till att han inte kommer så nära dig helt enkelt, be honom vända innan han tänker vänd och håll alltid avstånd. Om han är i bustillstånd efter arbetet så är det inget konstigt om han vill leka med kmänniskor och vi kan inte ta emot samma smällar som en häst. han måste lära sig att du är männiksa och han är häst och vad som är ok däremellan och när. Du kanske ska bralla på honom lite extra när han är lös o leker, du jagar honom, han jagar dig osv, ha en långpisk med så du kan hålla avståndet. Det är nog bara unghästbrall just nu men kan utveckla sig om man inte aktar sig. Lek med hästen men gör det kontrollerat.

alt går du ut när han är lös o leker.

Senast ändrad:

Det är just när jag ber om lite mer tempo i traven, som bakuten kommer.
Tror inte att han e osäker på mig, för han är otroligt trygg o lugn.
Däremot kan det säkerligen bero på drivningen som jag ger bakifrån, med hjälp av att svinga repänden.

Kanske blir han rentutav lite trotsig/arg just för att jag driver på honom där?
Det är nog det bästa jag kan komma på...
Hur ska jag bete mig då??

Någon pisk använder jag ej, utan bara repändan.

Han är ganska loj o lite seg, även i skritten, och vill gärna "gå o lukta på" sanden.
Lite Ferdinand faktiskt :) Åtminstone i början av passet, det släpper efter en stund.
Traven jag ber om, är inte i något övertempo på något vis, vill bara ha lite alert trav istället för hans "lunka på, lunka på..."

Har en 40*60 volt, så utrymme finns, och jag använder hittills bara Parellis rep att longera med.
Det är ju inte särskilt långt, men jag följer med på en egen liten volt i mitten just för att ge honom lite utrymme att kunna trava.

Kör max 2-3 varv trav i taget, och använder longeringen mest för att befästa kommandon och lydnad. Varierar väldigt mycket vad gäller halt, vänd, skritt, trav, sakt av mm..
Inte för motionera honom alltså :)

Eftersom vi just har börjat longeringen, så vill jag inte ha längre lina ännu.
Han är så stark och rätt vad det är vill han dra iväg.
Så med längre lina har jag inte en chans att hålla honom ännu...

Busar jag på honom efter passet, så brallar han FIIINT.
Annars går han mest o snosar i sanden...

Det är just när jag ber om lite mer tempo i traven, som bakuten kommer.
Tror inte att han e osäker på mig, för han är otroligt trygg o lugn.
Däremot kan det säkerligen bero på drivningen som jag ger bakifrån, med hjälp av att svinga repänden.

Kanske blir han rentutav lite trotsig/arg just för att jag driver på honom där?
Det är nog det bästa jag kan komma på...
Hur ska jag bete mig då??

Någon pisk använder jag ej, utan bara repändan.

Han är ganska loj o lite seg, även i skritten, och vill gärna "gå o lukta på" sanden.
Lite Ferdinand faktiskt :) Åtminstone i början av passet, det släpper efter en stund.
Traven jag ber om, är inte i något övertempo på något vis, vill bara ha lite alert trav istället för hans "lunka på, lunka på..."

Har en 40*60 volt, så utrymme finns, och jag använder hittills bara Parellis rep att longera med.
Det är ju inte särskilt långt, men jag följer med på en egen liten volt i mitten just för att ge honom lite utrymme att kunna trava.

Kör max 2-3 varv trav i taget, och använder longeringen mest för att befästa kommandon och lydnad. Varierar väldigt mycket vad gäller halt, vänd, skritt, trav, sakt av mm..
Inte för motionera honom alltså :)

Eftersom vi just har börjat longeringen, så vill jag inte ha längre lina ännu.
Han är så stark och rätt vad det är vill han dra iväg.
Så med längre lina har jag inte en chans att hålla honom ännu...

Busar jag på honom efter passet, så brallar han FIIINT.
Annars går han mest o snosar i sanden...

är ju inte insatt i PP just men med en piska kan du bli tydligare i vad du vill. ex driv hästen genom att driva med pisken lågt, be hästen stanna genom att lägga den stilla på ryggen (bara ett exempel) Repänden är väldigt burdus och kan du använda den för att driva så är ju hans möjligheter att gå undan begränsade pga av replängden.

kortfattat:
brallar han när du driver på, driv mera, han tänker bakåt istället för framåt.

var även noga med vart DU har trycket, för även om du anser dig driva bakom så kanske ditt kraftcentrum (bröstet) är vinklat framåt och på så sätt bromsar hästen i framdelen. Var alltid vinklad dit du driver. tryck på bogen o framåt saktar ner, tryck på bakdelen driver. har du endast replängden kan även hästen känna sig aningen trängd, då du lägger på tryck men han kommer inte undan det så är det viktigt att du lägger det rätt.

egentligen får du mer hävstång om du har längre lina men förstår vad du menar :)

ja, vimmelprat men hoppas du fattar andemeningen :)

kortfattat:
brallar han när du driver på, driv mera, han tänker bakåt istället för framåt.
OK :)

var även noga med vart DU har trycket, för även om du anser dig driva bakom så kanske ditt kraftcentrum (bröstet) är vinklat framåt och på så sätt bromsar hästen i framdelen. Var alltid vinklad dit du driver.

Hmm...Förstår inte riktigt vad du menar... Om jag driver hästen framåt så måste jag väl vara vinklad framåt, eller???

egentligen får du mer hävstång om du har längre lina men förstår vad du menar :)
Ska testa longerlina med pisk nästa gång, få se hur det går :)
Det är bara det att NÄR han vill dra iväg, så vrider han först runt huvudet utåt, varpå det är svårare att få någon hävstångseffekt.
Hamnar nästan rakt bakom honom pga detta...

OK :)

Hmm...Förstår inte riktigt vad du menar... Om jag driver hästen framåt så måste jag väl vara vinklad framåt, eller???

Ska testa longerlina med pisk nästa gång, få se hur det går :)
Det är bara det att NÄR han vill dra iväg, så vrider han först runt huvudet utåt, varpå det är svårare att få någon hävstångseffekt.
Hamnar nästan rakt bakom honom pga detta...

tänk dig att du har en vattenslang i magen, som sprutar vatten, där den sprutar vatten, där lägger du trycket. så ska du vara vinklad framåt måste du vara vinklad såpass framåt att din vattenspruta inte skär in i hästens bana och då bromsar honom. det är det som blir lite svårt om man går på för liten volt. har du hästen på bättre avstånd kan du i princip stå still och ha din vattenslang riktad mot hästens bakdel när du vill driva och riktad mot hästens framdel när du vill bromsa. en neutral position kan vara att vara riktiad mot hästens mage.

du kan oxå experimentera med att stänga av vattenslangen dvs drivandet så att du blir tydligare med det så du inte driver hela tiden, det kan få många hästar att gå i taket.

vinklar han ut huvudet innan han drar kan du ju prova att snabbt som tusan springa runt bakom honom så du oxå hamnar på utsidan om honom och får då hävstång att dra in honom, eller tvärtom gå framåt och få hävstång där. men egentligen tror jag att du behöver driva honom på ett bättre och tydligare sätt och få mer avstånd till hästen. har du provat att löslongera?

Glasklart det där med vattenslangen :)

När det gäller tempot, så vill jag att han håller det tempo jag ber om, tills jag ber om något annat.
Och det funkar rätt bra, i synnerhet när han väl fått upp farten.
Så, jag driver inte hela tiden...

Har inte löslongerat ännu, men jag får nog ta och prova det.
Vad är lämplig storlek på en sådan, om man ska skärma av hörn mm på ridbanan?

Skaffa en kapson, longerlina och pisk och låt hästen gå på större volt. Att ha en tvååring att trava på en snäv liten volt är onödigt slitigt och i galoppen sen väldigt svårt för honom. Med pisken driver du fram honom och håller ut honom, kapsonen bjuder till bättre arbete och bättre styrning för dej( tex när han vänder ut huvudet och drar på fel håll) Nu menar jag ingen "skarp" kapson som många rider med inom AR - utan en vanlig mjuk. Och- jag skulle aldrig tillåta att den vänder upp rumpan och slår mot mej.

Senast ändrad av en moderator:

Glasklart det där med vattenslangen :)

När det gäller tempot, så vill jag att han håller det tempo jag ber om, tills jag ber om något annat.
Och det funkar rätt bra, i synnerhet när han väl fått upp farten.
Så, jag driver inte hela tiden...

Har inte löslongerat ännu, men jag får nog ta och prova det.
Vad är lämplig storlek på en sådan, om man ska skärma av hörn mm på ridbanan?

ja ha 20 * 20 kanske är lagom, det är ju en unghäst, han behöver gå stort för att hålla balansen och så att det inte sliter på honom. men lär du dig hantera vattenslangen på rätt sätt kan du hålla hästen på en volt runt dig oavsett banans storlek. tryck på bogen och baken ger böjning som håller hästen på voltspåret :) *överkurs*

Senast ändrad:

Enligt det du skriver tolkar jag det som en "protest" till att du driver. Jag skulle till en början bara träna med rep (ej löst) och om han vänder upp bakdelen, stanna honom genom att flytta ut rumpan från dig. Ta hjälp av repet närmast hästen mot dig, så du kan få ut rumpan utan att riskera komma för nära och bli sparkad. När han korsat bakbenet över det andra - eftergift och paus. Repetera sen. Var uppmärksam på alla tecken på motstånd och attityd och korrigera redan när du märker av det. Backa bandet om det behövs, hjälp honom respektera din zon och ta både fram och back-signal.

Enligt det du skriver tolkar jag det som en "protest" till att du driver. Jag skulle till en början bara träna med rep (ej löst) och om han vänder upp bakdelen, stanna honom genom att flytta ut rumpan från dig. Ta hjälp av repet närmast hästen mot dig, så du kan få ut rumpan utan att riskera komma för nära och bli sparkad. När han korsat bakbenet över det andra - eftergift och paus. Repetera sen. Var uppmärksam på alla tecken på motstånd och attityd och korrigera redan när du märker av det. Backa bandet om det behövs, hjälp honom respektera din zon och ta både fram och back-signal.

fast protesterar hästen mot drivningen och vi då stannar honom lär de sig det väldigt fort. då den sedan dessutom får eftergift och paus på det så försvårar vi det ännu mera. grundläggande inlärning.... lägger vi på ett tryck för drivning framåt måste vi genomföra det innan eftergift och/eller belöning om hästen ska ha lärt sig något, inte byta uppgift.

Jag förstår vad du menar. Men eftersom hästen i det här fallet gör en sån respektlös handling som en bakutspark mot sin matte skulle jag korrigera just det, göra det jobbigt. Eftergiften behöver inte vara lång men om man tvärstoppat hästen från trav direkt till en uppvändande halt kan hästen behöva en längre eftergift för att koppla ihop beteende med korrigering, få "tänka". Så skulle jag göra och har gjort med min häst när hon hade lite fasoner för sig. :angel: Sätter hästen det i system kan man korrigera rumpa ut och mer direkt driva på framåt igen. OM man nu försatt sig i en sån situation att hästen beter sig så, det är ju svårt att svara på i ett forum. Nånstans på vägen är nåt tappat tror jag och som jag skrev kan det vara bra att backa bandet och repetera basic-grunder.

Senast ändrad:

hehe jag förstår oxå vad du menar:idea: min regel är att korrigera beteenden som är farliga för mig.

men :laugh: som de vise tränarna säger, korrigeringar är bland det svåraste man ger sig på och bör därför undvikas. När en häst sparkar mot drivningen i longerning kan man lätt bli av med beteendet genom att fortsätta driva och få igenom det man ville och berömma. hästen lär sig att det inte hjälpte att protestera och får dessutom beröm för att den svarade på hjälpen.

sen kan ju en enkel korrigering innebära att man klappar till hästen på rumpan som kommer, bara man fortsätter direkt efter korrigeringen, ingen eftergift för de ska inte finnas i korrigeringar, utan bara fortsätta med drivningen som om inget hänt. När min unghäst var som värst blev jag tvungen att korrigera, men jag gjorde det på just detta sätt, sparkade hon mot mig (långa tyglar) korrigerade jag genom att klappa till henne på rumpan men fortsatte på en gång med att fortsätta driva framåt och göra uppgiften som vi höll på med. Hon gjorde det tre gånger sedan aldrig mer. Ger man paus/eftergift efter korrigering så kan man säga att hästen börjar belöna sig själv med beteendet. för den lär sig att den får eftergift/paus för det.

så tänker jag. :D

Svarar båda..

Intressant! Att läsa bådas syn på saken :)
Rent spontant känns det mer rätt att få igenom drivningen, istället för att bryta.
Detta eftersom det är just i drivningen som detta sker.

När jag ber om en halt, så vänder han alltid upp emot mig, så i det läget behöver jag inte putta ut bakdelen då han sköter det fint själv :)

Det rör sig om en max två bakutsparkar i början av passet,
när han sedan fått upp andan, så är detta inget problem.
Frågan är fortfarande om det är ett beteende som grundar sig på bristande respekt för mig.
Eller om det är nån unghästfason??
Ser ju att hästarna i hagen ofta vänder upp rumpan i hagen o slår emot varann när de e i busartagen.... Men även det kan ju röra sig om någon slags rangprotest eller så..??..

MEN, jag kommer även att backa bandet och köra lite mer basic, även om han flyttar undan såväl framdel som bakdel när jag ber om det, utan att jag ens behöver vidröra honom :)

ja varför kan nog egentligen bara du svara på som känner hästen. i och med att han är ung kanske det är lite uppdämd energi som sipprar ut, men det kan även vara ge f*n i mig :) men det betyder inte att han ska göra det oavsett. :)

be honom tänka framåt istället :) har själv en dam som i början vid drivning tänkte bakåt men numer travar hon på hej vilt :) hon behövde lära sig vad jag ville istället för att tänka bakåt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: LuckyMe
·
Hästhantering Jag använder en kär väns nick så vet ni vem jag är annars så håll det för er själv. Idag hände något som jag inte vet hur det gick till...
2
Svar
26
· Visningar
4 462
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar