Bakterier i olika stall?

Supersalt

Trådstartare
Hej

Jag har hört att man alltid ska tvätta händerna om man åker från ett stall till ett annat och man ska inte använda samma borstar till hästar i olika stall? Pga att olika stall har olika bakterier och dessa kan påverka hästar från andra stallar.

Hur mycket stämmer? Och om man måste åka mellan två stallar samma dag tex, hur gör man då? Räcker det att tvätta händerna eller måste man byt kläder, kanske till och med duscha i mellan? Är det stor skillnad beroende på vad det är för stall, tex tävlings hästar mer/mindre känsliga?

All förklaring mottages tacksamt :)

Jag byter aldrig kläder/tvättar mig mellan olika stall om jag inte vet att det finns någon häst som varit hängig eller sjuk i något av stallen. Ibland är jag i tre stall på samma dag, både tävlingshästar och hobbyhästar.

Hej

Jag har hört att man alltid ska tvätta händerna om man åker från ett stall till ett annat och man ska inte använda samma borstar till hästar i olika stall? Pga att olika stall har olika bakterier och dessa kan påverka hästar från andra stallar.

Hur mycket stämmer? Och om man måste åka mellan två stallar samma dag tex, hur gör man då? Räcker det att tvätta händerna eller måste man byt kläder, kanske till och med duscha i mellan? Är det stor skillnad beroende på vad det är för stall, tex tävlings hästar mer/mindre känsliga?

Åker ofta mellan olika stall och byter sällan kläder. Tvättar händer gör jag dock alltid men det hänger mest ihop med att jag är allergisk och att det är jäkligt drygt att glömma att jag rört en häst om jag sedan kliar mig i ögonen. Finns det känd smitta/sjuka hästar i stallet åker jag inte från ett stall till ett annat utan att byta om och se till att jag inte är smittbärande själv.

Hej

I större stallar ska man egentligen vara väldigt försiktig att vara och klappa en massa hästar utan att tvätta händer i mellan tex, speciellt viktigt om det är ett stall där mycket hästar kommer utifrån..då är det big no no att inte tvätta händer minst i mellan hästar och olika delar.

Borstar ska alltid vara personliga helst och aldrig förflyttas mellan stallar.

Vi har gemensamt bestämt i vårt stall som är ett mindre stall att vi inte ska föra kläder mellan stallar, så rider man i olika stall ska man ha olika uppsättningar kläder, vi vill inte ha smitta då det innebär så otroligt mycket jobb..att helsanera mitt i vintern är inte kul! Sen är det ju givet att det finns situationer när det är oundvikligt, tex träning eller tävling etc att man inte byter kläder..men att man gör så gott man kan.

Egentligen kan man säga att smittorisker är ganska stora men risken för att det uppstår en smittsam sjukdom är inte så vanlig men händer det så är det inte roligt..
Och uppstår det en smitta kan det vara försent att förhindra spridning om man inte tänker på att vara försiktig och därför ska man alltid vara försiktig. Verksamheter kan få förödande konsekvenser och faktiskt nästintill gå i konkurs om smitta uppstår, likaså är det inte kul för andra stall att bli smittade och dessutom om smittkällan är svår att spåra som den faktiskt blir om man inte är försiktig.

Så jag säger för att skydda sig mot smitta/vara aktsam :
Tvätta händer mellan stall och byt helst alla kläder ink skor, speciellt om du rider i olika stall eller på annat sätt kommer i riktig närkontakt med många olika hästar eller deras närmiljö (smittor kan utan att ha brytit ut överleva i månader i stallmiljö)
Aldrig klappa många hästar i onödan ffa i större stall och se till att tvätta händerna om det är ett större stall där tävlingshästar förekommer (det är större risk att de bär på smitta än de som bara är hemmavid)
Inte låta hästar dela borstar och verkligen aldrig mellan stallar!
Helst ska man undvika handmatning även, tex gå runt med en morotspåse där varje ny häst
kontimenteras av föregående hästs saliv

Allt ovan just för att man ska kunna lättare veta vars en smitta kommer ifrån när/om den uppstår.

Senast ändrad:
Jag uppskattar inte om en person kommer hem till mig i kläder som hen har haft hos andra hästar. Jag vill att hen ska ha bytt kläder, skor och även hjälm om det är aktuellt och ha tvättat händerna. Finns det en känd smitta så får det verkligen vara viktigt och jag hade bett personen duscha emellan också innan hen går in i mitt stall och/eller hälsar på mina hästar för jag vill inte att mina hästar blir sjuka. Det är alltså inte så att vissa hästar (som i övrigt är friska) är känsligare än andra utan det handlar helt enkelt om att man inte vill utsätta sin häst för smittor i onödan. Undantaget är abortvirus som på en icke dräktig häst endast ger en förkylning men som på ett dräktigt sto kan göra att stoet kastar.

Orsaken är alltså så enkel som att man sprider vissa ev. smittor vidare som människa mellan hästarna även om man inte blir sjuk själv av sjukdomen. Även borstar, skor och kläder sprider ev. smitta vidare.

Om du ska in i stallet och borsta och "gulla" med hästarna tycker jag du ska vara väldigt noga med att tvätta händerna mellan stallen. Jag byter oftast inte kläder, men är jag i andra stall försöker jag undvika att röra vid hästarna/ gå in i boxarna. Vi har eget stall hemma och jag är i princip bara i andra stall för att tävla eller vara funktionär. En del hästsjukdomar är väldigt smittsamma och svåra att bli av med, kvarka är väl den som anses värst men även ringorm t.ex. kan smitta via borstar. Har stallen ett stabilt hästbestånd, att samma hästar har stått där länge utan att nya har tillkommit, skulle jag anse risken för smitta som låg. Är det däremot ett stall dit det ofta kommer nya hästar, kanske till och med importer, hade jag ansett smittorisken som hög och därför bytt skor, kläder och tvättat mig mellan.

Hur noggranna är veterinärer och hovslagare i era stall? En veterinär eller hovslagare byter väl knappast både skor och kläder mellan stallarna och det kan bli många stallar på en dag.

Jag blev nämligen högst konfunderad sist jag hade vet ute. Min ena häst har haft besvär med mugg och i slutet av april blommade det upp något hejdlöst så jag ringde vet och sa att jag skulle vilja ta prov ifall det är tex stafylokocker. När vet kom ställde jag upp hästen och sa att det har blivit aningens bättre men det är vänster bak. Döm om min förvåning då vet genast var framme och pillade utan plasthandskar :confused: För mig är det ett big no no att pilla i sår utan plasthandskar speciellt om man då misstänker basilusker? Eller är jag fånig nu :o ? Jag frågade faktiskt vet om vet ville ha plasthandskar men nej "jag kan väl blaska av mig lite innan jag åker". Ja visst här finns både varmvatten, tvål och diverse desinfektionsmedel men två l och vatten räckte? Och mycket riktigt det var stafylokocker :( Jag har ju ingen aning om han åkte vidare och tex sydde ett sår och därigenom planterade stafylokocker i det såret :crazy: Eller hur smittsamma är stafylokocker?

Sen kom hovslagaren ett par dagar senare och då sa jag att jag misstänker stafylokocker men jag har desinfektionsmedel om hovslagaren vill ha. Men då var jag sista kunden för dagen och hovis skulle slänga alla sina kläder i tvätten, dock så funderar jag på hur hovslagare desificerar sitt hovslagar kläde? Det är väl av skinn och inget man slänger i tvättmaskinen? För eftersom muggen var ganska omfattande och hade spritt sig så då hovis lägger upp benet så blev det att benet vilade på hovis precis där muggen var :confused: Fast hovslagaren visst ju om det i alla fall så hoppas jag hovis inte fick några bakterier med sig till nästa dag

Mugg är väl inte smittsamt?

I övrigt tycker jag veterinärer är duktiga, de brukar alltid ha plasthandskar och de har med sig ombyte i bilen om det behövs samt engångsrockar å har sterila instrument i mycket plus att de desinfekterar verktyg.

Hovslagare kan göra som du beskrev, att ta stallet sist och använda tillfälliga kläder/tvätta kläder vid smitta.
Verktyg kan virconas.
Men ja, kläderna kan ju bli svåra att byta ut så man får vara extra noga att be dem tänka på sånt så fort man hör om en smittsam sjukdom så kan man ringa hovis och fråga vars denne varit runt och be denne att byta kläder samt vara noga m verktygen.

Okej, vad tycker ni om man hanterar hästar i olika stall. Tex är hästskötare i två stall och åker mellan båda under dagen? Nu vet jag iofs inte om det går att göra rent praktiskt, men om man hade gjort så. Hur hade resonemangen gått?
Ska man alltid byta kläder? Eller bara tvätta händer noggrant? Är det någon skillnad om ägaren inte uttrycker önskemål om ombyte?

Hur hade ni gjort i sådan sits? :)

Tillägger att jag menar då i situation som hästskötare, in- och utsläpp, mockning, fodring m.m.

Okej, vad tycker ni om man hanterar hästar i olika stall. Tex är hästskötare i två stall och åker mellan båda under dagen? Nu vet jag iofs inte om det går att göra rent praktiskt, men om man hade gjort så. Hur hade resonemangen gått?
Ska man alltid byta kläder? Eller bara tvätta händer noggrant? Är det någon skillnad om ägaren inte uttrycker önskemål om ombyte?

Hur hade ni gjort i sådan sits? :)

Tillägger att jag menar då i situation som hästskötare, in- och utsläpp, mockning, fodring m.m.

Först måste man prata med stallen och hur de ser på smittorisker och man måste fråga ägaren vad denne anser.

Jag hade aldrig accepterat att man inte bytte kläder och skor i mellan när man ändå ska göra så pass mycket i båda stallen och kommer i kontakt med ev utsatta miljöer.. Den saken är ju lätt åtgärdad, att personen har kläder och skor i båda stallen/byter om samt tvättar händer i mellan.
Om jag varit stallägare i situationen hade jag stått för kläder även, dvs köpt lämpliga stallkläder åt hästskötaren.
Som hyresgäst hade jag inte varit vidare nöjd om man inte bytte kläder även.

Mugg är väl inte smittsamt?
Det beror väl på vad som orsakar muggen? Kan inte mugg orsakas av en mängd olika bakterier, kvalster och/eller svampar?

Och då vissa stafylokocker numera har visat sig vara resistenta så är tycker jag det är dumt att vara och peta i det utan att använda handskar. Men jag kanske är lite fånig :o jag har blivit drillad i att alltid alltid använda handskar vid sår. Då veterinären med all säkerhet åkte vidare till ett annat sjukt djur så kändes det lite slarvigt att han var där och petade, då det genast blir en större risk att ev smitta förs vidare.

Men de flesta veterinärer är väldigt noggranna med att använda platshandskar dock inte denna

Det beror väl på vad som orsakar muggen? Kan inte mugg orsakas av en mängd olika bakterier, kvalster och/eller svampar?

Och då vissa stafylokocker numera har visat sig vara resistenta så är tycker jag det är dumt att vara och peta i det utan att använda handskar. Men jag kanske är lite fånig :o jag har blivit drillad i att alltid alltid använda handskar vid sår. Då veterinären med all säkerhet åkte vidare till ett annat sjukt djur så kändes det lite slarvigt att han var där och petade, då det genast blir en större risk att ev smitta förs vidare.

Men de flesta veterinärer är väldigt noggranna med att använda platshandskar dock inte denna

Nej mugg är inte smittsamt och orsakas allra oftast av störningar i miljön/allergier/känslighet från hästen själv. Är nog mer jämförbart med utslag/hudreaktion.

Svamp, bakterier eller kvalster är nåt helt annat och kan vara smittsamt.

Sprita händer funkar också väldigt bra, men absolut kan det vara bra att använda vantar

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 342
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: ako
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 848
Senast: Fiorano
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 480
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama