Bakterie i benet efter spark/sårskada

Fenja

Trådstartare
Är det någon annan som varit med om det? Min lilla islandspålla som går på lösdrift med sitt föl 10 mil från mig, har drabbats av det. Eftersom jag inte träffar hästen mer än 1 gång/månad vet jag inte när skadan uppkom.

Hon går ju med full skötsel och daglig tillsyn tillsammans med 20 andra. När det upptäcktes var det en sårskorpa på såret och hon var så halt att hon inte kunde stödja på benet.

Till Strömsholm för röntgen och där visade att en infektion spridit sig till benet som hade dött/ruttnat. Operationstid beställdes och vi fick tid 30/12, men då gick det inte att operera pga infektionen inte gått över med Butta o Hippotrim.

Hon sattes på bredspektra pencillin och nu idag blev äntligen operationen av! Hon har haft hälta av 3:e graden hela tiden, men idag på morgonen var det för första gången 1,5. Låter positivt tycker jag (hoppas jag).

De har satt in antibiotika direkt i benet och skurit bort allt det döda. Operationen var lyckad, och de har även skickat prov på odling för att få bukt med den här :devil:a bakterien. Hon ska bli helt återställd OM man får bukt med bakterien. Nu håller vi alla tummarn igen, för att bakterien försvinner! Vad är det för mördarbakterier som inte försvinner? Nån som varit med om nåt liknande?

Dags att avvänja fölis nu som är 6 månader på måndag. Stoet har gått ner väldigt i vikt pga att hon inte haft nån aptit av förståeliga skäl. Hon har ju haft så fruktansvärt ont hela tiden.

Ursäkta att det blev så lång:angel:

Sv: Bakterie i benet efter spark/sårskada

Pratat med hästsjukhuset idag. Hästen mår MYCKET bättre! De har tagit bort dränet ur benet, såret ser bra ut och bäst av allt är att odlingen som togs på benet visade att det inte fanns några bakterier kvar!!!:D
Nu går hon omkring i boxen. Får förmodligen hämta henne i morgon, sen får hon komma tillbaka och ta bort stygnen.

Kul att det verkar gå bra för henne! :) Min ena häst fick en bakterieinfektion i skelettet på en bakkota för 4 år sen, efter ett fall där hon måste ha landat på nåt vasst som skar rakt in i skelettet. (Inget brutet, bara ett hål som bakterierna frodades i.) Hon gick på penicillin i 28 dagar och mådde pyton, det verkade inte vilja bli bra. Men så en dag vände det och hon blev helt återställd utan operation. Men det var läskigt ett tag, alltså... Hon såg ut som ett benrangel, åt inte, hade ont... Men nu är hon kanonfin igen! :banana:

Har varit med om liknande men där det tyvärr inte gick bra. Var en fölunge som fick bakterier i benet med "benröta" som följd. Behandlades också med antibiotika ända in i benet + intravenöst men han svarade inte på behadlingen alls. Fick somna in bara 8 v gammal på kliniken (stod där hela tiden). I hans fall fanns inget sår utan benet svullnade så infektionen verkar ha uppkommit spontan. Tror att en äldre häst med mer utvecklat imunförsvar klarar denna typ av infektioner bättre!

Skönt att det gått bättre med ditt sto!!!

Liknande trådar

Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 923
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar