Bakslag - råd önskas!

M

maverick

Eller som man säger på tyska: hilfe, hilfe! Minns Ni att jag i somras skrev om pållan (fullblod) som först vägrade gå på transporten opch sen efter Parelli-instruktion "lärde" sig (snarare vi människor som lärde sig). Funkade jättebra! Ganska länge. Men pållan blev krasslig och vi kärde henne till klinik (22 mil). Konstaterades inflammation som behandlades. Hemtranspórten gick superbra. Återbesök. Tränade lastning innan. Eller skall kanske skriva lastade. Gick bra hemma. Gick på när både jag o dottern skickade in henne. Gick på efter 15 minuter på kliniken. 3:e återbesöket. Lastade 3 dagar innan. Fullständigt om inte h.ete så näst intill. Tog 1 timme. Hon ställde sig och trängde oss. Gick på till slut. På själva åb-dagen gick hon poå hemma efter 5 minuter. Lugnt och fint. Hon åker/färdas alltid jättebra! Står fint och är alltid lugn när man lastar av. Återbesöket gick på 15 minuter, friskförklarad! Dax för lastning. Gick in men backade ut. (Det kan hon göra ibland, brukar inte göra så stor affär av det, hon går på nästa gång).
Men denna gången kom "Berra" och skulle "hjälpa till" och drog innan jag fattade ngt till hästen i rumpan. Sedan tog lastningen 1,5 timme!
Och jo, jag förklarade att hjälpen var oönskad och snarare stjälpte än hjälpte.

Men nu känner jag en oro för att prova igen. Den tidgare ponnyn bara klampade på. Varenda gång, i ljus o mörker inga problem. Tänk att vi inte riktigt förstod vad lyckligt lottade vi var!

Så fram med lite uppmuntrande ord och tips! Under tiden hon var konvalescent lekte vi 7 games och promenerade utan problem. När vi började rida var allt frid o fröjd (men ingen lastning :) ) ända tills ett skav satte p för ridning igen. Pållan är samrbetsvillig och gör alla "läskiga" grejer, gå på och under presenningar o dyl.
Vad trycker ni, skall vi träna lastning igen? Och snälla, övertyga mig om att det verkligen, verkligen är bättre att hästen går på själv än om man tex har ett rep bakom rumpan. Egentligen förstår jag ju att det är bättre men jag längtar mest efter enkla lösningar just nu!
God fortsättning och tack på förhand från Maverick! :bow:
 
Sv: Bakslag - råd önskas!

Någon??
Är vi alltså de enda som tragglar med detta? undrar Maverick
 
Sv: Bakslag - råd önskas!

Jag skulle ta kontakt med tränaren igen och be om råd/hjälp. "Återfall" är mer regel än undantag och då kan man behöva en spark åt rätt håll igen. Tränaren känner er redan, så det kanske räcker med rådgivning över telefon om ni beskriver vad som händer.
 
Sv: Bakslag - råd önskas!

Tänk att folk gör så utan att fråga om man vill ha hjälp!!

Har hänt mig också, men jag han hejda mannen i fråga som hjälpsamt kom ut med en sopkvast!

Min häst går gärna in men backar snabbt ut ca två gånger bara för att kolla att det går.. jag gör heller ingen stor affär av det, vet ju att anledningen är att man dragit in henne. Tidigare var även hon en h*tes häst som hellre lade sig ner på rampen för att DÖ än att kliva in! Nu går hon in själv.. eller ja, jag går med in en gång och kollar läget med henne, sen backar vi ut och då kan hon gå in. Sen väntar jag en stund innan jag stänger. Då är det lugnt!

Tror att du inte får så många svar därför att du har ett bra grundsätt! Ni har varit och tränat och du vet hur din häst funkar! Det finns inte så mycket man kan tillägga ju :D ! Det är ju jättebra!

Att hon bråkade en gång hemma är ju något som kan återkomma.. Det är ju trots allt ett sto vi talar om ;) Hon måste väl kolla lite då och då att det enklaste fortfarande är att kliva in i transporten trots allt... att hon inte gör det "i onödan".

Hon kanske stod och funderade på vad ni skulle göra om hon satte sig på tvären.. men ni gav er ju inte utan fortsatte lugnt(..inte tappade väl du någonsin humöret :D ) och vann tillslut!

Annars tror jag också som ovanstående att blir det mer/konstiga problem så kontakta Parelli igen!

Lycka till!! :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 971
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 349
Senast: axel
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 196
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 365
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp