Bakslag för Vara Horse Arena

(Ridsport)
Länsrätten i Mariestad har i en dom den 8 februari upphävt Vara kommunfullmäktiges beslut att godkänna samarbetsavtal med de tre lokala entreprenörer som fått uppdraget att bygga, äga och driva Vara Horse Arena.

Läs mer...

Sv: Bakslag för Vara Horse Arena

Tragiskt kan jag tycka. :(

I Vara kommun så motarbetas allt.
Funderar på att flytta härifrån......

Jag tycker inte alls att det är tragiskt. Man får inte bryta mot lagen, inte ens om man är kommunfullmäktige.

Det är för jäkligt!

Men jag hoppas fortfarande att dom ska kunna hitta en lösning på detta. För jag VILL ha Vara Horse Arena, NU!

Ett annat skäl är att länsrätten tidigare undanröjt ett kommunalt principbeslut att bevilja ovan nämnda belopp med motiveringen att ”Vara Horse Arena inte kan anses vara en kommunal angelägenhet av allmänt intresse” samt att arenan ”inte i tillräcklig grad kan anses vara nödvändig för att tillgodose kommuninnevånarnas fritidsintressen”.

Det förvånar mig inte, handboll/fotboll m.m ska alltid, alltid, alltid vara arenor det byggs till - men när det gäller hästarenor så bryr sig ingen. :mad:

Nämn gärna en handbolls-/fotbollsanläggning som får 15 mkr om året från kommunen.

Nämn gärna en handbolls-/fotbollsanläggning som får 15 mkr om året från kommunen.

Tja, det är väl bara o ta skövde kommun som ett exemplar..

Handbollsarena: 3 st
fotboll: 5 st, om inte mer.
Ishockey: 1 st

Men sedan så syftade jag mer på att killsporten får mer än vad tjejsporten får.

Hallarna finns ja, men får varje anläggning 15mkr om året från kommunen? Det är ju det som är frågan.

Att arenan ska byggas har inte länsrätten sagt nåt om, det domen gäller är att det inte är rimligt att kommunen ska bidra med de där 15 miljoner kronorna varje år.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Dagens Nyheter DN) Planerna på en jättearena för hästsport i Vara har ruckats sedan länsstyrelsen nu upphävt detaljplanen för den...
Svar
0
· Visningar
556
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Kammarrätten har i dag beslutat att Vara kommun inte får gå in med pengar i Vara Horse Arena. Och utan kommunala pengar blir...
Svar
0
· Visningar
628
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) (Uppdaterad) Kammarrätten i Jönköping har i dag beslutat att Vara kommun inte får gå in med pengar i Vara Horse Arena. Och...
Svar
4
· Visningar
1 114
Senast: Pancakes
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Munkedals kommun och Naturbruksgymnasiet i Dingle vill skapa Nordeuropas största arena för ridsport med tävlingar från lokal...
Svar
0
· Visningar
617
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama