E

Eeiram

Hej!

Jag skall köpa ett baksele och undrar om ni kan rekommendera något bra ställe (helst webbshop) där det kan beställas. Har kikat på www.lillhastenistav.se och hittat Baksele MHC samt Baksele SVENSKTILLVERKAT, det skiljer ganska mycket i pris på dem. Detta baksele MHC, är det mycket sämre än det svensktillverkade med tanke på just priset eller är det svensktillverkade dyrare just bara för att det är tillverkat här i landet?

Fundersam... :confused:

Mvh Marie

Sv: Baksele

HMC är Källquist märke och står för Horsemans choise. Har sätt dem och de är jättefina i lädret. Se mer på Källquists hemsida

Fick precis en sådan baksele i min hand. Blev faktiskt överraskad att kvaliten var så god som den var. Bakselen är tjockt stoppad och övrigt läder klarade böjprovet med glans. Ska faktiskt beställa en till att ha när jag kör par (har broms på vagnen men vill ha ändå)

Jag har tänkt köpa en baksele från HMC, men undrar lite över storlek.
Har ett litet russ, 116-119 cm hög och kropp i förhållande till det.
Tror ni att stl ponny skulle fungera?

Lotta

Förtydligar lite;
ni som har den, och kanske har motsvarande storlek på häst, vilken storlek har ni, ponny eller shetland?
Är den stor eller liten i storlekarna?

Lotta

Ett tips: mät vilka mått du behöver ha på bakselen sedan ringer du till försäljaren och frågar efter måtten på deras ponnybaksele. Säkraste sättet att veta. Och jag tror att ponny passar...

Beställ på granngården, då slipper ni frakten. ca 370 spänn tror jag. Om ni inte bor 10 mil från granngården, då blir det nog billigare att köpa samma på internet.
Driveout ska ha en i samma prisklass tror jag, men kanske bättre utformning just på ryggstycket. Ring och hör!

Jag har ägt en sån och den är mycket kraftig och gjord för att passa lokselar. De är stora i strl.

Tack! :bow::bow:

Ska genast ringa granngården och höra vad dom tar, och så kolla storleken med driveout!
Kan ju mäta på lilla loppan så jag vet vilka mått. Jag har ju loksele, och det är ju toppen om det ser proportionerligt ut, även om vi inte ska ut och visa upp oss.

Har bara två mil till stan (som är Enköping) så den frakten blir inget att tala om.
Draglinor, har du någon koll på om dom även har det på de båda ställena? Billiga och bra förstås :D ska dom vara!

Lotta

Du hade ponny ju, så vill du komma riktigt billigt undan funkar egengjorda av rep. Annars finns det nylon för några hundralappar både hos börjes o driveout tror jag. Jag hade såna till min shettis och ser inget fel med dem. De håller inte i hundra år, men.. :)

Jag har precis köpt nya pfiffdraglinor från driveout. finns i alla längder och kostar ca 700:- ett bra pris jämfört med andra draglinor tyckte jag efter lite prisjakt.

Just nu är det så att billigt är bra (missförstå mig rätt) och det låter som hemgjorda rep skulle vara något....
Dessutom gillar jag skarpt armélinorna jag har till min nordsvensk, tyvärr är dom lite för långa för lilla russet och rockarden.

Hittade idag på eftermiddagen ett par linor jag glömt bort, kätting med baljor. Dom är ju hur ställbara som helst, så kanske får dom duga till att börja med. Tänker knyta upp änden på kättingen så det inte blir så mycket som skramlar.

Hur gör du såna i rep? Kan tyvärr inte splitsa, men kan nog få hjälp med det.

Lotta

Jag har nu kollat d-o´s hemsida. Där finns en för 450 kr. Är det den som du hade?
Dom har även draglinor i nylon (2,5 cm) som jag tror passar i längd, 190 kr. Kanske dom skulle fungera till rockard och litet russ? Visserligen en rejäl rockard, men ändå inga större belastningar.
Hann inte ringa granng. idag, får bli på onsdag nu då, om jag inte beställer både och från d-o.

Fanns även syntetlinor på Bö...es för 109 kr, men dom var 160 cm och det tror jag är för långt.

Usch, blir så velig så det är inte sant. Kanske HMC från granng och mina gamla linor så länge.

L

Vad ska du dra med draglinorna? Jag har 2.00 meter på min kallblodstravare. Russ behöver väl inte merän 160?
Och jag hade börjesdraglinor till shettis. De funkade utmärkt :) De är ju ställbara ca 40 cm tror jag.

Jag lärde mig splitsa genom internet. jag skrev ut en beskrivning och började splitsa. Den första blev väl inte så snygg men de andra tre tycker jag blir hyfsade. Sen tar jag lite ljus eltejp runt så det håller ihopa snyggt :)
http://www.teamtorskarna.se/splits.htm till exempel.

Tack för den länken!!
Är själv inte så bra på sånt, men morsan.....! Hon kan hon, och fingerfärdiga dottern, så jag lejer nog in konsulter för det!

Jag ska först och främst ha linorna till rockarden. Här kommer en bild på den från igår. Svängeln ska sitta i det järnet som sitter lodrätt framtill på korgen.

index.php

En bild på oss från gårdagens provtur. Tar en framifrån, då det fortfarande ser för rackigt ut från sidan :angel:

index.php

Maken går med grimskaftet, fick precis efter bilden är tagen tillsägelse att ha det kortare, för att hinna med om det skulle bära iväg. Vi har inte kört med rockard på ett tag, och jag var lite osäker på hur viktfördelningen blev efter ombyggnaden. Den var ok, kärran reste sig inte i alla fall!
Har strävat efter att ha ca 3 kg i däckeln.

Lotta

Men hur kommer det här sig nu då??? Förut har jag bara kunnat lägga in länkar till bilder, men nu syns dom direkt! Och så kan du inte se dom alls!?!?

Gå in på nordsvenskdalarna.com och titta på forumet. På sista sidan i tråden "vad har ni gjort idag" under "våra hästar" finns dom. Ser du dom där?

Lotta

Ser jag dom bara för att dom finns i min dator?
Är det NÅGON annan som ser dom?

Jag har lagt ut dom på ett annat forum, och tagit adressen därifrån. Jag har annars inte mina bilder på nätet utan bara i datorn.

Lotta

Liknande trådar

Utrustning Då vår älskade XC90 sjunger på sista versen är det dags att se sig om efter något nytt. Just att dra hästsläpet med har den varit helt...
Svar
11
· Visningar
2 970
Äldre Hej! Smygare här, har läst på forumet ett tag men känner mig nu mogen att skriva :) Jag bor just nu på Västkusten, har ett bra boende...
2
Svar
36
· Visningar
2 244
Senast: Lighter
·
Hästmänniskan För några år sedan åkte jag på en semesterresa till Portugal med ridning och blev alldeles kär i landet. Sedan dess har det blivit flera...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: tesora
·
Körning Min halvblodsunghäst är inkörd och har skött sig som en riktig pärla - så han verkar tycka det är kul. Men vi har aldrig kört med vagn...
Svar
9
· Visningar
4 580
Senast: moiran
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka