P

pavement

Hur viktigt är det med baksele? Har sett flera körekipage som haft det, och jag förstår de enorma fördelarna. Dock med stor häst. Till shettisar verkar ju de flesta bara ha svanskappa.

Om man t.ex bor på ett ställe med hyfsat mycket backar kanske det kan vara bra att investera i en baksele till shettis ändå, eller? För det är väl inga bromsar i en rockard. Hur sitter bakselen? Har man både svanskappa och baksele eller räcker det med baksele? Läste på en sida att man bör ha båda, eftersom bakselen sitter i svanskappan, men läste här på Buke av en som skrev att man inte behöver ha båda. Och hur sitter bakselen i skaklarna? T.ex till en rockard, finns det "öglor" längre bak eller måste man krångla fram remmarna till däckeln?

Ursäkta min okunskap, men det är ingen som har gått igenom just bakselar med mig :( Haha. Har bara kört shettis med svanskappor.

Sv: Baksele

Bakselen är ju det som ska bromsa vagnen, utan baksele så kommer buk- och däckelgjord att skjutas fram av skaklarna och svanskappan trycka emot under svansroten, och det bromsas så, vilket är rätt obehagligt.

Sen, jag har kört många år utan både svängel, draglinor och baksele, dvs hästen drog med skakeln, och det bromsade som beskrivet ovan. Hästarna överlevde, men sen jag insett finessen med draglinor/baksele, så känns det inte så bra utan.

Även på plan mark kan ju vagnen skjuta på, en hastig inbromsning (frivillig eller ej.. ;)) gör ju också att vagnen kommer att skjuta på bakifrån.

Om det finns öglor för baksele på rockard är väldigt olika, men det är ju hyfsat lätt svetsa på sådana på lämpligt ställe om man inte vill dra fram remmen.

Okej :D

Men sitter bakselen fast i svanskappan eller behöver man bara ha baksele?

Om jag eventuellt köper den shettis jag har tänkt så får jag med en rockard utan svängel och en sele utan baksele. Haha, känns så fel, men funkar det om man kör hyfsat ofta ändå? Till att börja med i alla fall. Det jobbigaste är att det är ganska så lutande terräng här, känns ju inte såååå jättekul att behöva gå ur vagnen stup i kvarten :p

Finns det dessutom rockarder med svängel, eller måste man sätta dit själv isåfall? Är det lätt eller måste man anlita någon?

De flesta rockarder har inte svängel, men minsta hyfsat svetskunnig sätter enkelt dit själv, finns beskrivning på forumet.

Vet tyvärr inte ang baksele med/utan svanskappa.

Sen om det 'går ändå', så ja det gör det. Men det går att gå i t ex trasiga skor med, men dör inte av att bli blöt om fötterna/få in grus, men det är inte så behagligt. Jag har ju som sagt kört utan i mååånga år, utan 'problem'. Men jag tror ju ponnyerna varit ännu gladare om de fått ordentliga grejer.. Och jag har för svårt när jag VET hur det ska vara att strunta i det. Så shettisen får både svängel (trots att vagnen har vändskiva), draglinor och baksele han. Lucky him.. ;)

Jag hade ett sto som fick för sig att bocka eller sparka för svanskappan när hon var brunnstig. Då gjorde jag ett rem och pad efter Tärnsjö-modellen som visats i denna annons:
http://www.sidback.se/hastar/index.php?option=com_content&view=article&id=23&Itemid=45
Det fungerade så bra att jag aldrig bytte tillbaka till svanskappa modellen (den ponnyn var såld för ett bra tag sedan). Alltså den har inte en svanskappa...
sele1.jpg

Man ser också i denna loksele att bakselen fästes i dragringen. På en bröstsele (med lös brösta) har man fäste i skacklarna på vagnen som beskrevs tidigare.

De flesta bakselar är gjorda för att sitta i svanskappan, då behöver du både och. Men det finns en del modeller på baksele som hålls uppe med remmar som går direkt till däckeln istället, vi har tex en gammal armesele (loksele) med sån baksele till.

För att fästa bakselen i skakeln behövs några öglor som förmodligen inte finns på rockarden om den inte har svängel, men det är busenkelt att svetsa dit. Eventuellt om det är öglor längst fram på skakeln att man kan dra bakseleremmarna ända dit, men det beror på hur det ser ut och vilka vinklar det blir.

Är det kuperad terräng och du tänker köra "mer än jättesällan" så tycker jag definitivt att du ska byta ut eller komplettera selen. En ny helt ok shettissele komplett med draglinor och baksele går att hitta för under 2000 kr.

Varför det är vanligare med dålig utrustning till shettis vet jag inte. Att ponnyn är billig i inköp borde väl snarare betyda att man har mer pengar över till vettig utrustning ;)

Vi har ett sto som också har tjurat ihop på svanskappan. Hon totalvägrar och lägger öronen bakåt om vi försöker. Vi har en zilco sele och svnaskappan är rätt tjock på den och hon tycker att den är obehaglig. Vi tog bara bort svanskappan och tejpade upp remmen som blev kvar och vi kör både tävlingar och hemomkring i bara bakselen och det funkar perfekt.

Sådan baksele har jag också, den har jag måttbeställt hos en sadelmakare. Skönt å slippa svanskappa, bakselen har ja ändå alltid på vid körning.

kl

Tack för alla svaren! Som "nybliven" kusk är det en djungel bland alla selar och vagnar och hela baletten. Men jag känner att jag har lite mer kläm på saker nu :)

Jag gör helt enkelt så att jag köper ponnyn, kör med den selen och rockarden fram till augusti då jag får mer pengar och kan börja kika runt. Har inte kört på länge och inte så jättemycket så det kan ju vara bra att komma igång med det först :) Kanske trivs han jättebra i det han har med. Fast jag kommer ändå att gå ur vi backarna, haha!

MEN, jag har en till fråga. Att köra med fyrhjulig vagn, är det någon skillnad? Har man loksele till det eller funkar det med bröstsele? Vad innebär det när skaklarna är rekade? Är det när skaklarna "rör sig" som en svängel ungefär?

MEN, jag har en till fråga. Att köra med fyrhjulig vagn, är det någon skillnad? Har man loksele till det eller funkar det med bröstsele? Vad innebär det när skaklarna är rekade? Är det när skaklarna "rör sig" som en svängel ungefär?

Rekade skaklar ersätter svängel ja =) skaklarna kan röra sig i sidled, och behovet av svängel försvinner.

Det är rätt stor skillnad för hästen dra 4-hjul jmf med 2-hjul iom att 4-h är oftast betydligt tyngre. Det går köra med en bra bröstsele, men en loksele är och förblir oftast bättre när de ska dra lite tyngre.

Skaklarna är oftast fästade längre ner på en 4-hjulig vagn med.

Och där tog min kunskap slut typ ;)

Det är rätt stor skillnad för hästen dra 4-hjul jmf med 2-hjul iom att 4-h är oftast betydligt tyngre. Det går köra med en bra bröstsele, men en loksele är och förblir oftast bättre när de ska dra lite tyngre.
;)

En sanning med modifikation. Även om vagnen skulle vara tyngre än en 2 hjuling så är 2 hjulingen obekvämare att dra eftersom den blir påverkad av underlaget man kör på eftersom skaklarna är fasta. Det är också betydligt tyngre och klumpigare att svänga med en 2 hjulig än en 4 hjulig. En 4 hulings vikt står ju liksom på sina egna hjul medans en 2 hjuling "stöttar" sig mot hästen.

eller så kör du den inte utan väntar...skulle aldrig få för mig att rida i sned sadel, skulle du?

Nej vänta de få månaderna och tömkör mycket, lär hästen dina kommando, ta hjälp av tränare och lär DIG om körning. Du skriver inte var i sverige du bor, kanske kan vi fixa ihop dig med en tränare eller van kusk? Bättre att lära rätt från början än att köra med skadlig sele och skada förtroendet emellan er. Jag har sett många många exempel på när shettis till sist får nog.

Ah, eller så slutar jag med hästar.

Jag har en baksele nu. Dock ska jag prova att köra utan på ena ponnyn först, som aldrig haft baksele innan och trivts med det. Funkar allt bra sätter jag på bakselen och testar så fort som möjligt. Dock har jag ingen rockard med svängel än.

Den andra ponnyn tycker helt enkelt inte om varken baksele eller draglinor. Han är inte bakrädd, men han tycker att det är väldigt obehagligt när saker slänger runt bakbenen på honom. Förra ägaren har gjort många försök, men han vill verkligen inte. Kanske kan låta konstigt, men jo, inte alla ponnys uppskattar hjälpmedel. Han drar dock mer än gärna utan dessa, så honom ska jag försöka vänja, men tills dess får jag köra honom utan om han ska få någon "riktig" motion innan han dör.

Så gör jag. Kan inte bara klänga på dem massa remmar om en inte är van och den andra inte vill. Jag tar det lugnt och eftersom båda ändå gillar att dra vagn oavsett så blir det nog bra till slut.

eller så tränar man sina hästar.. de där "remmarna" har funktioner förresten.

hur vet du att de gillar att dra vagn? hur vet man att en häst gillar att bli riden, den kanske bara springer med öronen fram för att den går först och fort för att den har ont någonstans.. Nu är jag ju taskig, jag vet att det finns miljontals hästar världen över som arbetar i vagn varje dag med kass utrustning, och utan att protestera. Hästar är fantastiska! Jag tror inte heller det skadar med en lätt vagn på plan mark att dra utan svängel och baksele någon gång i veckan, men idealet vore ju ändamålsenlig utrustning och dit är ni kanske påväg!

Det är som sagt "bara" att öva! Öva öva öva, öva och öva lite till, och ännu lite till för att vara säker på att det funkar. Bakselen är en förutsättning för att kunna köra rätt och riktigt.
Klart du inte bara kan slänga på dem utan träning :) Funkar inte med något. Funkar det så har du en bombsäker häst och dom finns, men tror de känsliga är fler.

Ta på bakselen dagligen, i stallet på promenaden etc. Dra med linorna på promenad, ut och in till hagen. Så vänjer han sig till slut, om inte så får man fundera på hur man går till väga.

När jag körde in min häst gick jag i början på promenad och drog med mig linorna, sen efter hand så hade ja lokselen på och armé linorna hasandes efter. Det lät och såg säkert konstigt ut men hästen blev trygg med dom och accepterade att trampa på dem, få dem mellan benen osv.

Senast ändrad av en moderator:

Svar till er båda:

Tack för svaren ändå :) Har kollat runt lite på selar och ny rockard som jag eventuellt ska köpa. Lite svårt dock, vill ju inte lägga ut hur mycket som helst på "hobbyutrustning" men man vill ju inte ha något skit :(

Jag kör inte varje dag, och kommer nog inte att göra det sen heller. Har dem som hobbyhästar helt enkelt så de får göra lite allt möjligt.

Och nä, det förstås, att hästar är fantastiska. Men jag försöker lyssna på mina hästar och lite visar de ju ändå om det inte är bra :)

Ska träna så med den bakbensrädde. Det enda är att JAG också tycker det är läskigt (haha, inte bra nej..).. Vill inte att han ska bli helt jätterädd och skena iväg med linor och fastna och ramla och.. ja, allt hemskt som kan hända ;)

Liknande trådar

Körning Jag fick hem min nya sele idag, och efter en testkörning inser jag att vi är tvungna att bygga om rockarden lite och tänkte slänga med...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 095
Senast: -Catherine-
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
Körning Efter MÅNGA om och men har jag fått ihop selen som jag tror att den ska sitta. Här i Finland (är jag bor)kör man inte med draglinor och...
Svar
17
· Visningar
4 604
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar

Hund, Katt, Andra Djur