Baksele och tömmar från globus?

Fia-Lina

Trådstartare
Jag har tänkt köpa baksele från HMC, men min lokala ridsportbutik, som jag gärna vill gynna, har inte avtal med Källq...
Globus kan hon beställa från, och jag såg att dom hade en baksele, nylonförstärkt.
Några erfarenheter av den jämfört med HMC?
Tömmarna från Gl som heter sone, bruna, hur är dom? Har hittat lite i någon gammal tråd, men undrar om det finns andra jämförbara prismässigt/kvalitetsmässigt?

Ska ringa Källq för att få måtten på deras baksele, och kolla vad som kan passa till ett liiitet russ :)

Lotta

Sv: Baksele och tömmar från globus?

det är väl priset som skiljer. Vad kostar globus?
Du kan ju gynna din lokala granngården :)

Tömmarna från globus har jag använt (tömkörningstömmar bruna obehandlade) de är bra för det priset!

:confused:Jag tänker som så att jag helst handlar av en som har en liten butik, otroligt serviceinriktad och som försöker leva på sitt hästintresse (inackorderingsstall, butik) granngården överlever ändå :angel: men jag vill ju för den skull ha bra grejer till bra pris.
Har inte fått pris än på globus baksele, ska ringa idag om jag hinner, och be henne kolla. Men det lutar åt HMC efter rek från dig m fl!

Tömmarna jag tittade på heter sone, och fanns i många färger, är lite tveksam då dom inte fanns på bild. Min sele är ju en gammal armésele, kanske brun från början men nu väldigt mörk. Kanske bäst med ljusa tömmar som får åldras? Andra färger misstänker jag går mera mot rött.
Du (eller andra som kan färger) får väldigt gärna gå in på sidan och titta och säga vad ni tror om färgerna.
http://www.globussport.se/

Och varför blev det där ingen länk, nu då :confused:

Hoppas dom har samma kvalité på körtömmarna som på dom du provat!

Tack för svar!
Lotta

hittade inga tömmar utan stolpar på hemsidan. De som heter sona enbet är ju alldeles för korta för att tömköra med, de är väl bara 10 och 12 meter. ?

Hoppas jag har sagt rätt nu, så det verkligen var globustömmar hon hade. De var i råläder iallafall och 16 meter.
Jag ska undersöka saken..

Nu när jag kollar på baklädret, så ser det väldigt klent o plastigt ut jämfört med hmc som är rejält!

Globus har en tömkörningstöm utan stolpar som är 20 mm bred och finns i 13 och 16 m längd. Den är i bra kvalitét. Sen har de också vanliga tömmar, kortare och lite bredare, också i bra kvalité. Alla finns i olika färger.
Bakselen är också bra men skiljer sig från Källquists på det viset att den har rostfria spännen (den andra har mässingsspännen) och delen som går bakom rumpan är dubbelsydd, men inte så bred och ej fodrad som Källquists är. Så de skiljer sig en del från varann.

Intressant!
Jag skulle ju helst vilja ha rostfria spännen, förstås, för det har jag på selen. Har du nån koll på prisläget? Jag har pris på HMC, men vet inte ännu vad Globus kan komma att kosta.

Körtömmar är det ju som jag är intresserad av, vet du längden på de olika storlekarna full och cob?
Pga dotters födelsedag igår hann jag aldrig ringa min lilla butik och be henne kolla priser och längd på tömmarna, ska ringa i morgon när hon öppnar :)

Du säger att dom är lite bredare än tömkörningstömmarna, vet du hur breda, och ifall dom är bekväma att köra med? Har normalstora händer och är inte ute efter för smala, det kommer att se löjligt ut med min sele och häst, tror jag.

Lotta

Globus bakselen går nog på bortåt 700 kr nånstans skulle jag tro och tömmarna likaså. Tömmarna är 24 mm breda och finns i 9 och 11m längd.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Årets matbluff
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka