bakom lod..

Shimzy

Trådstartare
fått en jobbig tanke i huvudet.. som jag inte kan svara på själv..

kan en häst gå rätt bakom lod, eller är det alltid fel?

Sv: bakom lod..

Sök lite och du kommer finna hur mkt som helst om detta!

I princip kan en häst gå rätt i vilken form som helst så länge ryttaren placerat den där av en eller annan anledning....

Sök lite och du kommer finna hur mkt som helst om detta!

I princip kan en häst gå rätt i vilken form som helst så länge ryttaren placerat den där av en eller annan anledning....

Säger samma: SÖK så finns det massor. Och dessutom mycket livliga:angel: och ibland underhålllande diskussioner i frågan:rofl:

Ja så länge det är marginellt och den inte går bakom handen är det inget att hetsa upp sig över. Ju starkare hästen sen blir desto mer resning får den, kommer upp ur manken och i lod eller ngt framgför.
Det viktigaste är att den har ett lätt sug till handen och inte är bakom hjälperna eller alltför framstupa

vill gärna se bilder på bakom lod och bakom hand för att få en bättre uppfattnig ...

:D

Bakom hand är mer en känsla än en direkt placering av hästens huvud. Svårt att se på en stillbild

Ja så länge det är marginellt och den inte går bakom handen är det inget att hetsa upp sig över. Ju starkare hästen sen blir desto mer resning får den, kommer upp ur manken och i lod eller ngt framgför.
Det viktigaste är att den har ett lätt sug till handen och inte är bakom hjälperna eller alltför framstupa

- Det här tycker jag är verkligen huvudet på spiken :bow: och det som skiljer det ena från det andra... Om hästen bjuder framåt på bettet och genast länger och söker bettet - då är det ingen större fara.

vill gärna se bilder på bakom lod och bakom hand för att få en bättre uppfattnig ...

Här kommer bilder... Nån nytta ska man väl kunna ha av alla förskräckliga foton :o

Bakom hand (men framför lod):

bakomhand.jpg

Bakom lod:

bakomlod.jpg

Tycker att denna bilden är tydlig när en häst går både bakom hand och bakom lod:

12784577.jpg

Men nu är detta en 5:åring som är riden enbart i 3 månader..
Men han kan svara liiite bättre på hjälperna ibland och "rätta upp sig" lite... :

12784582.jpg

Tycker att han går ganska bra här med bra bakbensarbete och huvudet i nästan rätt position.. Men nu är han ju som sagt extremt lite utbildad...
Men du ser lite väll??

Knäpper av är för mig när hästen bara bockar på nacken/kröker på nacken.

Bakom hand är när hästen undandrar sig bettet. Så om man bromsar så åker näsan bara in mer och man får händerna i magen. En häst som är bakom lod har man fortfarande kontakt med via tyglar-bett och mun. Man kan påverka hästen.

Liknande trådar

Dressyr En till sån här tråd😅. Men om vi utgår från att vara i lod är nosrygg i 90 grader, vad är då 10% bakom lod? Läste nämligen i denna...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
11 289
Senast: Amanda_F
·
Kropp & Själ Jag har fått ont bakom höger öra, ungefär vid örsnibben. Det gör sjukt ont att vidröra en punkt där. Det känns inte mycket alls om jag...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Daff
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Squie
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI