Bakknäna igen...suck

S

Sudd

Min polle hade för ett tag sedan känningar i bakknäna, han vart behandlad och vart frisk. Gick superbra i ridningen och bra på tävling också. Tyvärr så har han fått tillbaka det och är behandlad igen. Jag har haft flera hästar i mitt hästliv och peppar peppar så har jag faktiskt aldrig råkat ut för skadade hästar. Har haft denna häst i 2 år och han har aldrig varit dålig innan, så jag fattar inte vad problemet är. Det måste ju komma från någonstans..?? Men kan inte komma på vad. Han går i fin form och är väldigt lättjobbad och lyhörd. Började fundera på om han var ofräsch när han började sätta sig emot mig lite, och mycket riktigt. Ska börja skritta igång han igen nu på Torsdag.
Vad har ni för erfarenheter av dåliga bakknän..? Vad har det kommit ifrån och hur har ni behandlat. Kan tillägga att hästen är bara 7 år och rätt så sparsamt riden. Lättare träning och motionsridning. Sällan jag tränar hårda pass.
Det är en quarter som jag rider western i lättare klasser med. :confused:

Kolla hovarna!! Min fick problem med bakknäna, och så fort jag bytte hovslagare och fick ordning på hovarna så blev han bra!

Dom överanstränger ju knäna för att dom inte arbetar korrekt med rygg och bakdel när dom sätter in benet under sig. (sparar något ben)??
Har hästen ryggproblem av något slag ?? Hur är hästen musklad över ryggen ,länden , rumpan??

Runt knäna , har den bra muskler runtom där?? liksidigt??
Hur är stabiliteten i muskelaturen runt knät??

Det kan du kolla genom att dra svansen utåt åt båda håll och se om hästen är mer "vickig" i något knä.

När problemet med bakknäna upptäcktes så bytte jag hovslagare, hon sa att han var alldeles för låg i trakterna och satte på kilsulor tillsvidare. Tills trakterna har växt ut. I övrigt är han fin och jämnt musklad i hela kroppen. Har aldrig haft problem med ryggen. Det är båda bakbenen som är lika dåliga också. Det kan ju kanske vara det som gör att han är lite dålig fortfarande att hovarna inte har blivit riktigt bra än. ??? Men det är ju konstigt att han har funkat bra i 2 år med samma hovslagare, eller så går det väl till en gräns kanske och sen pallar inte knäna mer.
Tränar regelbundet för en duktig tränare som jag har haft i flera år och hon tycker min häst jobbar i mycket fin form och trampar under sig ordentligt. Han är bra exteriört och är väl mest lämpad som pleasurehäst. Har även haft massör och kiropraktier ute som inte hittat några "större" fel på honom. Han hade en låsning i käket och i nacken, det var allt. Men han trodde inte det hade något med bakknäna att göra. I övrigt tyckte han att han var väldigt fint och jämnt musklad. Tar gärna emot fler synpunkter och ideer.
Hur ska jag rida igång han på bästa sätt t e x..?

Jag skulle nog välja mycket skritt i kuperad terräng med en sån här häst, för att få så stark rygg och så starka knän som möjligt. Ut i skogen och kliv över stock och sten.

Sen skulle jag absolut undvika allt för mycket mjölksyra i musklerna kring bakknät, så korta pass och avbryt vid trötthetstecken.

Rider du mycket i väldigt mjukt underlag? Det skulle jag nog vara försiktig med ett tag i alla fall, för det ger mkt mjölksyra.

Men jag har å andra sidan inte haft så mycket känningar i bakknäna på mina hästar, så andra kanske har bättre idéer?

men kolla vickningstricket iallafall och se hur stabil hästen är i bakknäna, du kan ju jämföra med någon annan häst utan problem, det kan ju vara så att hästen inte har så mkt muskler runt däromkring.

Tack för råden, ska testa vickningstipset ikväll och se hur det är.

Sv: Bakknäna igen...suck

Har haft en häst med liknande problem som bara kommer tillbaka hela tiden. Jag skulle rekommendera att kolla sadeln och tänderna. Om hästen har spänningar i nacken så kommer det förmodligen antingen från tänderna eller bakdelen.Har du kollat så hon inte är sned i korset,så gott som alla hästar är snea i korset någon gång.

Sv: Bakknäna igen...suck

Han är inte hingst? En del står och ehrm.. försöker gnida sig själva och får problem med bakknäna av det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: tara
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 229
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 276
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 900
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka