Bakjäst, vill ha bevis!

V

Vero86

Hejsan!

Har läst allt jag kan komma över om bakjäst som ges till hästar här på forumet, och alla verkar vara positiva. Många nämner att de har fått rådet om bakjäst till hästar med dålig mage från veterinärer och annat fackfolk. Jag tycker allt låter jättebra, men jag vill verkligen ha bevis om at detta inte är farligt, eller en konkret person som rekomenderar bakjäst (dvs. sån man köper i butik).

Jag ringde runt i fredags och lyckades endast få tag i två kunniga (en veterinär och receptionisten på Regionsdjursjukhuset i Helsingborg), men båda avrådde bestämt, då de aldrig hade hört talas om det.

Jag vill prova, men är tyvärr lite för skeptisk och undrar därför om någon har namn,nummer eller litteratur till någon som rekomenderar det/skriver om det.

Tacksam för allt!

Sv: Bakjäst, vill ha bevis!

Har för mig att slu uppe i Uppsala har pratat om det på sin foderkurs, men kontakta Cecilia Muller där, så får du klara besked för hon har koll på slu:s foderbit.

/Camilla

Men bara för att 2 personer aldrig hört talas om det så betyder det ju inte automatiskt att dom vet. Även veterinärer och de i receptionen måste ju uppdatera sig med jämna mellanrum...alla gör faktiskt inte det utan håller sig kvar i gamla läror. 2 personer av en hel massa är knappast en säker källa. Att avråda bestämt för man inte hört om det, är ju lite konstigt tycker jag. Nog borde man väl kunna säga en anledning till denna avrådan.

I Frape nämns effekter av levande jäst som fodertillskott till häst. Bland annat ökad smältbarhet av cellulosa, hemicellulosa, pektin och råprotein, dämpad negativ effekt i grovtarmen av stora spanmålsgivor, ökad absorption av Ca och P samt sänkt laktosinnehåll i mjölken.

Frape David, 2004. Equine nutrition and feeding, 3 ed. pp.101-107, 142, 162-163. Oxford, UK. Blackwell Publishing Ltd.

ja precis, bara för att två random veterinärer inte har koll och därför avråder så innebär inte det att dom har rätt.....

jag ger mina hästar bakjäst. främst under vintern och vår/häst när gräset ändras. dom får 1/4 paket/dag.

"2 random veterinärer" kan förstås ha totalt fel, men den risken är ganska liten och i denna fråga skulle jag personligen lyssna mycket mer på dem, än tusen random icke veterinärer.

Några bevis eller referenser kan jag tyvärr inte ge dig på rak arm, däremot är det tämligen allmänt vedertaget att jästsvamp gör stor nytta för magfloran och finns även i normalfloran.

(I sällsynta specialfall kan vissa stammar av jästsvamp bli sjukdomsalstrande, men det är en helt annan historia och gäller absolut inte den bagerijäst / foderjäst du funderar över nu !!)

Jag skulle säga att det finns mycket annat som är betydligt farligare att du ger hästen. Jag vet hästar med fång och hästar med eksem, som förbättras oerhört om de får jäst.

"2 random veterinärer" kan förstås ha totalt fel, men den risken är ganska liten och i denna fråga skulle jag personligen lyssna mycket mer på dem, än tusen random icke veterinärer.

Anledning till att jag inte hade lyssnat på dom är för att dom förkastar det bara för att dom inte hört talas om det, inte för att dom faktiskt har koll på att det blir negativa effekter av det...
Har man inte koll på det man blir tillfrågad om ska man säga det, och ge ett uttalande i övrigt alls så länge man inte tagit rätt på fakta. Finns en anledning att man väldigt sällan ska lyssna på veterinärer angående utfodring för väldigt många av dom är dåligt pålästa fortfarande, tyvärr...
Bättre att prata med slu eller hushållningssällskapen då, som oftast är mer uppdaterade på just utfodringsbiten...

/Camilla

kl

Efter att min häst haft blindtarmskolik frågade jag vet om bakjäst men hon tyckte att jag skulle ge Pro-Paste istället eftersom det var probiotika speciellt anpassat för häst.

När jag läser på min förpackning är de verksamma bakterierna i Pro-Paste Saccharomyces Cerevisiae dvs den alldeles vanlig bakjäst. ^^ Visst, det finns väl lite fler saker i Pro-Paste och visst funkade det men jag tvivlar inte på att vanlig jäst också hade fungerat.

*Knapplån*
Intressant i sammanhanget tycker jag är att den jäst som ibland växer i ensilage/hösilage också är den vanliga "bakjästen".
Vilket borde innebära att det silaget är extranyttigt.

Men så är inte riktigt fallet.
Det är dock inte farligt i alla fall.

Några bevis eller referenser kan jag tyvärr inte ge dig på rak arm, däremot är det tämligen allmänt vedertaget att jästsvamp gör stor nytta för magfloran och finns även i normalfloran.

(I sällsynta specialfall kan vissa stammar av jästsvamp bli sjukdomsalstrande, men det är en helt annan historia och gäller absolut inte den bagerijäst / foderjäst du funderar över nu !!)

Jag skulle säga att det finns mycket annat som är betydligt farligare att du ger hästen. Jag vet hästar med fång och hästar med eksem, som förbättras oerhört om de får jäst.

Ja men tänker exakt som du. Jag menade inte att jag fullkomligt tänkte gå efter dessa personers råd för som någon nämnde så kommer det upp nya kunskaper hela tiden och ingen kan allt. DOCK litar jag mera på personer som faktiskt arbetar med det än alla "tyckare", som inte kan säga varför de gör saker på ett visst sätt (men de vet alltid att det ändå är helt rätt).

Har i vart fall fått flera konkreta svar nu, så imorgon kör jag igång med jäst!

Ja alltså, jag har kört bakjäst på hästar som haft dålig mage och nu är det ett tag sedan. Men de levde igår, och resultatet var positivt magen blev bättre och bättre.

*Knapplån*
Intressant i sammanhanget tycker jag är att den jäst som ibland växer i ensilage/hösilage också är den vanliga "bakjästen".
Vilket borde innebära att det silaget är extranyttigt.

Men så är inte riktigt fallet.
Det är dock inte farligt i alla fall.

Det verkar intressan ? Hur har man kommit fram till att det är BAKJÄST i ensilage balarna och ingen annan jästsvamp ?

Har du en källa till ditt påstående det skulle vara intressant att läsa .:)

Mia

Min källa är muntligt svar från Agr Dr Cecilia Müller.
Jästsvampen är analyserad och identifierad.

Det är inte bakjäst men samma *jästsläkte* som bakjäst dock kan man inte se det med blotta ögat vilket jäst det är men generellt ingen jäst är farlig .

Om det ska vara helt rätt efter kontakt med Cecilia Muller .

Mia

Dessutom ska man komma ihåg att den jäst I_U avser redan är aktiverad i hösilaget, alltså har effekten gått till spillo eftersom man vill att jästen ska aktiveras i magen och inte ha gjort det innan. Så nej man får inte samma effekt genom att ge hösilage.

Jäst fungerar inte så.
Den förökar sig i rätt temperatur.
Du skall inte jämföra med att baka då jästen sedan dör när det blir för varmt.

Jäst fungerar inte så.
Den förökar sig i rätt temperatur.
Du skall inte jämföra med att baka då jästen sedan dör när det blir för varmt.

Det blir aldrig för varmt i en kropp, tvärtom så är det perfekt i grader.

Precis.
Så den fortsätter att vara aktiv.

Jäst vilar, är aktiv eller dör.
Vilken aktivietet i ensilagbalen skulle minska aktivieten i hästmagen?
Och på vilket sätt skulle förökning av bakjäst i jästfabriken med åtföljande vila i paket och kyla skilja sig från den vila i kyla som är i en ensilagebal i minus 5 grader?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka