Bakjäst för hovarna?

SweetPanther

Trådstartare
Jag hoppas tråden ligger rätt nu.

Jag fick tipset av en hovslagare (inte min ordinarie, då den ordinarie har varit skadad) att ge bakjäst, ett litet paket om dagen i en vecka, uppehåll i en vecka, och sedan 30 dagar 1 pkt/dag igen. Om jag har förstått rätt är det inte ovanligt att ge bakjäst, men min enda oro är om jag ska tänka på något särskilt, då mitt sto har tidigare (sist för 2 år sedan i och för sig) haft ett par anfall av förstoppningskolik?

Ska jag vänja in henne med ett halvt paket/dag till en början?

Och kan man lägga det i betfor, eller hur ger man det? Ska det kokas? Finns det några andra restriktioner?

Hästen får i dagsläget linfrökaka, betfor och havre på em, vilket är det mål jag hade tänkt ge jästen. Är det en blandning som kan fungera?

Hon har haft ok hovar sista åren, men nu har de börjat frasa lite, samt att de växer inte så mycket, och jag fick tipset att båda ge bakjäst och att smörja in utsidan med olivolja. Biotin har jag funderat på, då jag gav en kur för 5 år sedan, och det verkade fungera, men denna hovslagare sa att det skulle ha samma effekt. Har ni några tankar kring detta?

Sv: Bakjäst för hovarna?

Bakjäst innehåller B-vitamin, därav att det är bra för hovarna. Jästens påverkan på magen består väl i att a) några jästsvampar kanske bosätter sig hos sina artfränder i grovtarmen och b) B-vitamin stimulerar tarmrörelser, alltså skulle det snarast motverka förstoppning.

Om du har en kräsen häst kan det vara bra att smula jästen och blanda den i betforn, men gör inte det förrän i samband med fodringen, annars lär det jäsa rejält i betforhinken;).

Är inte foderjäst bättre då? + mkt billigare? + lättare att förvara? + mer anpassat till häst??

Foderjäst är inte speciellt anpassad för häst, det är en restprodukt som man kommit på kan användas som foder. Den största skillnaden på foderjäst och bakjäst är att foderjästen inte innehåller någon levande jästkultur, den eventuella förstärkningen av tarmfloran går alltså förlorad. Samtidigt kan bristen på levande jästkultur underlätta hanteringen eftersom foderjästen inte är en färskvara på samma sätt.
Villket som är billigast när man vill åt B-vitaminerna vågar jag inte uttala mig bestämt om, jag har hört bådadelar, så jag lämnar åt den intresserade att räkna ut jämförpriser i kr/vitamin.

Billigare än vanlig bakjäst blir det knappast... jag ger gammelstoet bakjäst i perioder och hennes hovar har verkligen blivit 200% bättre på relativt kort tid. Ett extra plus är att hon blir blank och fin i pälsen av det.

Jag ger ½ paket om dagen, smular bara ner det i fodret innan hon äter och hon har adrig protesterat mot det eller på nåt sätt blivit dålig.

Jag har ingen uppfattning om hur mkt B-vitamin det finns i bakjäst och undrar om det är därför det skulle vara bra för hovarna.

Däremot så finns det studier som visar att bakjäst är bra för mikroorganismerna i tarmen. Den gör att rätt sorts mikroorganismer trivs vilket medför att fodret kan utnyttjas bättre och risken för tarmstörningar minskar. Jästsvamparna kan leva ganska länge i hästens kropp men de kan inte "bosätta" sig där dvs föröka sig i tarmen. Jag tror inte att man vet exakt på vilket sätt de är bra.

Man ska inte koka den för då dör jästsvampen. Jag ger det till min fångponny i förebyggande syfte. I början rörde jag ut det med lite betfor nu lägger jag det bara i fodret (lusernpellets) eller direkt i krubban om jag glömt det.

För den som är intresserad så har Veronique Julliand gjort en del studier om detta, svampen heter Saccharomyces cerevisiae om ngn vill söka artiklar om detta.

Senast ändrad:

Hmm låter väldigt intressant det här med bakjäst. Har tidigare aldrig hört talas om det. Jag ger nämligen min häst ett (dyrt) pulver (koncentrat) som innehåller just den jästsvampen. Antar att detta då är avdödad jäst? Men vad ger det för skillnad i effekt att ge död/levande jäst??
Kan man lika gärna ge torrjäst??
Man har ju alltid fått höra att man inte ska äta bulldeg pga att det kan jäsa i magen - är det bara strunt? Kan vi människor oxå behandla dåliga magar etc med bakjäst??
Hur mkt ger man till en 550kg häst? (dagligen i förebyggande för magen + till dåliga hovar)

Jag ger nämligen min häst ett (dyrt) pulver (koncentrat) som innehåller just den jästsvampen. Antar att detta då är avdödad jäst? Men vad ger det för skillnad i effekt att ge död/levande jäst??
Skillnaden på levande och avdödad jäst är att den levande jästen kan bidra (tillfälligt) till tarmfloran, medan den avdödade (tex foderjäst) "bara" fungerar som ett vitamin- och proteintillskott. Torrjäst är levande jäst (annars hade den inte gått att baka på), och borde alltså fungera lika bra som färskjäst. Möjligt att den borde blötläggas? Vad det är i ditt pulver borde det stå.
Man har ju alltid fått höra att man inte ska äta bulldeg pga att det kan jäsa i magen - är det bara strunt? Kan vi människor oxå behandla dåliga magar etc med bakjäst??
Kan inte svara säkert vad som gäller för människor, men ett litet bad i magsyran borde väl hindra jästen från att jäsa en massa i magen iallafall:idea:.
Hur mkt ger man till en 550kg häst? (dagligen i förebyggande för magen + till dåliga hovar)
Tror den "vetenskapliga" rekommendationen ligger på 10g/dag (1/5 paket), men jag har hört folk som ger allt från 1/8 - 2 paket/dag.

Kl
Jag gav 1/2 paket förra hösten inför pälssättning. Gav bra resultat med fin päls. Smulade bakjäst i betforn. Inga problem med aptiten.
Funderar på att börja ge det igen, men nu för hovarnas skull som vuxit dåligt och är sköra på sista tiden (man tycker det borde vara tvärtom på sommarn?).

Så jag undrar, som Ts, ger det bra effekt för hovarna?
Och framförallt, hur snabbt kan man vänta sig resultat? I tillväxt dvs, eftersom hovkvalitet lär ta tid eftersom hoven ska växa ner från kronranden.

*kl* Tack för alla svar! Då ska jag nog testa med ett halvt paket i betforn till en början, då damen är kräsen. Återkommer med utvärdering ;)

Hmm låter väldigt intressant det här med bakjäst. Har tidigare aldrig hört talas om det. Jag ger nämligen min häst ett (dyrt) pulver (koncentrat) som innehåller just den jästsvampen. Antar att detta då är avdödad jäst? Men vad ger det för skillnad i effekt att ge död/levande jäst??

Hästars tarmsystem, foderomvandling, bakterieflora etc är ju helt annan än människans... så nej, du kan inte behandla magknip hos människa med jäst i maten.

Jag ger som sagt ½ paket färsk jäst i fodret till mina hästar på 550 resp 600 kg.

För den som är intresserad så har Veronique Julliand gjort en del studier om detta, svampen heter Saccharomyces cerevisiae om ngn vill söka artiklar om detta.

Hej. har försökt söka lite info ang att ge bakjäst till hästar. Hittade egentligen ingenting (utom det som står på buke)... Söker jag fel?? Nån som kan hänvisa till en sida?

Hej. har försökt söka lite info ang att ge bakjäst till hästar. Hittade egentligen ingenting (utom det som står på buke)... Söker jag fel?? Nån som kan hänvisa till en sida?

Jag vet inte om det finns ngt på svenska, tror kanske inte det.
Men här är en
Jag ska se om detta fungerar.

www.ker.com/library/equinereview/2009/Nutrition/N42.pdf

det blev inte den jag trodde, den översta i söklistan är ett exempel till

http://www.ker.com/library/search/r...&cof=FORID:11&ie=UTF-8&q=yeast&sa=Search#1086

och en till för den som vill läsa lite mer avancerad text, av V Julliand mfl

http://jas.fass.org/cgi/content/abstract/80/10/2600

Senast ändrad:

Jag ger min häst ett paket jäst om dagen och han måsr bra av det. Jag ger det mest för magens skull men har märkt att han mår allmänt bättre av tillskott av B-vitamin i någon form och då blir det jäst. Jag smular i det i hans torra foder och han äter utan problem.

Min har varit välsigt kräsen med mineraler och haft sköra hovar (vita), men jag ger nu Steel Joint för hovarna och de är mycket bättre. I sommar har jag dessutom fått fukta och smörja hovarna ofta för att de inte ska bli sköra, och då tycker jag att feta krämer typ lanolin fungerat bäst. De har vuxit som f-n i sommar och är inte lika spröda längre.

Lycka till!

Kl
Pratade med min hovslagare och han ser ingen anledning att ge bakjäst för hovarna. Det som krävs är bra hovvård och en bra foderstat, anser han.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 599
Senast: super
·
Foder & Strö Vilket ger bäst effekt egentligen? Jag kan inte hitta någon forskning som tyder på att probimin ska vara så bra och ge den effekt...
Svar
8
· Visningar
6 211
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag hade varit tacksam om någon kan ge mig lite input över vad detta kan vara.. 15-årigt halvblodssto som går på lösdrift, har haft 4...
Svar
12
· Visningar
4 357
C
Hästvård Hej! Jag har en varmblodsvalack på 8 år, jag har nu haft honom i ca 4 månader. Redan från början så var han lite lös i magen, men det...
Svar
11
· Visningar
1 339
Senast: choklad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama