Bakjäst, foderjäst eller B-vitamin?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare B-uke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 2 275
B

B-uke

För att hjälpa känslig hud vid pälssättning? Alla råd och rön är så fruktansvärt olika! Vet att hästen producerar eget B-vitamin i tarmen om tarmfunktionen är god. Vilket det ser ut som att den är. Men är det tillräckligt? Alla värden inklusive alla vitaminer och mineraler (även B), är täckta i foderstaten.

Men, visst kan man hjälpa en känslig individ med extra booster för hud/päls?

Sv: Bakjäst, foderjäst eller B-vitamin?

Det är protein hästen behöver för att tillverka ny päls vilket den börjar göra redan runt midsommar för vintern och runt Januari för våren. Ligger hästen under denna perioden precis på proteinbehovet så får den börja ta av reserverna för att tillverka ny päls, vilket leder till att den blir hängig och faller ur när pälsfällningen börjar.

Så om du vill hjälpa din häst med fällningen, ge lite extra protein runt dessa tider på året. Midsommar brukar inte vara något problem då de flesta hästar äter gräs och får sitt extra protein. Värre är det runt Januari och framåt, därför faller många ur på våren vid vinterpälsfällningen.

De allra flesta hästar får säkert tillräckligt med B-vitamin, men av nån anledning verkar det hjälpa med ett tillskott ändå. Inte B-vitaminer på burk men många är nöjda med resultatet de får av att ge B-vitaminspruta.

Satt själv och funderade på vad det är i min linfröolja som ger hästen så fin päls... Det kanske är Omega 3 och 6...? (spånar bara)

Och i foderjästen som jag gav förut kan det ha varit proteinet som hjälpte? Eller jästens inverkan på magen? "Mår magen bra, mår pälsen bra" har man ju hört förut.

Mår magen bra, mår resten av kroppen bra. Och magen mår bra av både vitaminhjälp, protein, fibrer o s v.

Ang spruta så har nog inte själva innehållet en direkt koppling till just pälsen, utan just det att hästen är hängig och har lättare att återhämta sig med lite hjälp och på så sätt lättare att sköta alla processer i kroppen.

jag kokar linfrö till mina o de är jättefina i pälsen och har inga problem vid fällning. De har även uträknad foderstat.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 069
Foder & Strö Vad är det jag hör? Ger det ingen effekt alls som tillskott? ;) Vid pälsfällning/pälssättning, hud och mag-tarm problem? Köper man... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 310
Senast: Blomskan
·
Foder & Strö Har en fråga ang. vitaminer. Häst 1: Valack, fick fång i mitten på Juni, är nu under igångsättning (endast skritt vid hand än...
Svar
12
· Visningar
1 779
Senast: Domino_s
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 249
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka