B

benet

Vlken sorts bakjäst använder man som B-vitamintillskott? Torrjäst eller den andra sorten? Hur mkt bör ges? Hur ofta/länge?
Tacksam för svar!
 
Den vanliga sorten. Den som man köper i kyldisken.
ett paket om dag smulas över maten. Om man har det som en magkur så behöver man oftast bara ge i en vecka. Men det är ingen fara att fortsätta längre.
 
Jag gjorde det men vill inte påstå att det var någon ryslig skillnad. Men det är ju olika beroende på varför dom är dåliga så klart!
 
Jag har också gett det utan resultat. Men så var det ju ett annat fel på hästen också. (Kraffts MagTarm hjälpte inte heller).
 
Ok,ska nog prova ändå.
Kostar ju inte så mkt i allafall.
Han har fått prova på pronutrin,ingen skillnad,mag-tarm,ingen skillnad,bakt.balans,ingen skillnad..
Och han har varit hos vet. och kollats upp.
 
Jag har provat det mot taskig hästmage. & det gjorde enorm skillnad. Hon åt det i ett par månader, först 1 pkt om dagen i ca 1 månad, sedan minskat till ½ pkt om dagen ngn månad till. Därefter ½ pkt varannan dag. När vi första gången provade att ta bort det helt, så blev hon lös igen, fick då ½ pkt varannan dag ytterligare ett par veckor, därefter tog vi bort det helt. & hästen har aldrig varit lös igen.
Super. Ger det nu i samband med tex foderbyten, eller situationer där hon bruka bli lite stressad, tävling & dyl.
 
Jag har det till min taniga unghäst i omgångar. Bygger upp muskler fottare då.
 
Jag frågade en tjej som har arbetat som djurskydds inspetör, hon är också ganska insatt i det här med foder då hon själv äger och tränar galoppörer.
Hon sa att bakjäst blir alkoholhaltig när den når en viss temperatur även att när den börjar jäsa så kan hästen få gaskolik. Hon tyckte att man ska använda jäst som är avsedd för foderanvändning efter som att den jästen inte börjar jäsa i magen på hästen.

Jag skulle inte våga ge det till min häst...
Det säger emot mitt sunda förnuft och allt jag kan om hästarnas matsmältnings apparat.

Om det är B-vitamin du är ute efter...
Köp Beviplex från apoteket. Det är flytande B-vitaminer, jag tror att flaskan är på 1 lter och dosen till en häst vid pälsfällning och pälssättning är 3-4 msk. Om man vill ge en "underhålls dos" resten av året så är den 1-2msk (doseringen är beräknad på en häst som väger mellan 300 och 400kg). Denna flaska kostar under 100kr och räcker väldigt länge som ni nog förstår med tanke på dosen som hästen ska ha.
 
hmm det är ju konstigt eftersom det var en veterinär som sa till mig att använda bakjäst för det är exakt det samma som foderjäst bara billigare. Jag tror inte att hon skulle ha rekomenderat det om det skulle ge kolik. (Hon föder själv upp hästar)
 
Det är INTE samma...
I bakjäst "lever" jästsvampen medans i foder jäst är den "dödad" detta för att det inte ska börja jäsa i djurets mage. Jag tycker att det är konstigt att en veterinär rekomenderar detta. Frågade hon vad du gav i övrigt till hästen? För om du har över en viss % med socker i foderstaten så kan du främja eller hämma jäsnings prosessen (kommer inte ihåg hur mycket socker det var). Och så är det den här grejen med alkohol...
Det kan ju inte vara nyttigt?!

Jag ger själv inte foderjäst till min häst, men när jag frågade en tjej som ger detta så sa hon att det omöjligt kan vara billigare att köpa "färskjäst". Men som sagt, jag vet inte vad foderjäst kostar och om det blir dyrare/billigare med detta.
 
Och så är det den här grejen med alkohol...
Det kan ju inte vara nyttigt?!

Skillnaden mellan foder- och bakjästens påverkan på matsmältningen är jag inte alls insatt i, själv har jag aldrig använt bakjäst men vet flera som har gjort det och är nöjda.

Däremot reagerar jag på att ett av dina argument för att inte använda färskjäst är att det bildas alkohol och sedan rekommenderar du Beviplex forte oral lösning i stället! Har du inte sett den röda varningstriangeln på flaskan? Beviplex forte innehåller 96% etanol med en alkoholhalt på 9.1%! Så den innehåller ju bevisligen alkohol.
 
Jag vet vad beviplex innehåller...
Beviplexen ger man hästen (som i mitt fall) max 3 msk/dag när hästen fäller eller sätter päls, den "vanliga" dosen för min häst är 1-1,5 msk / dag.
Det är en väldigt liten mängd.

Av jästen ger man tydligen allt från 0,5 paket /dag - 2 paket / dag. Jag vet inte hur stor mängd alkohol det blir av detta eller hur lång tid det tar. Men det borde gå att få reda på... tycker jag...

Men det här med bakjäst i hästens mat låter fel hur jag än vänder och vrider på det. Det kan inte vara riskfritt...

Men en sak som jag inte förstår...
Hur kan en veterinär säga att bakjäst och foderjäst är samma sak?
 
Lite pris info.
Vanlig jäst kostar ca 50öre för 50g och foderjäst kostar ca 60öre för 50g.

Jag ger foder jäst just för att det är FODERjäst och inte BAKjäst!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
498
Senast: IngelaH
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 514
Senast: Habina
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
815
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 421
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp