Ja exakt! Kommer fortfarande ihåg när en kille från vår klass i grundskolan tog på sig en klänning (så visst vi visste så ville han bara vara rolig under lunchrasten och resten av klassen uppmuntrade honom), en manlig lärare blev då sur på honom och sa åt honom att han skulle byta tillbakaHela klassen blev störtsura på läraren i fråga och några av oss skällde ut honom
Det var bara en rolig grej för vår klasskamrat (antog vi) men jag tänkte redan då på vad stört det var om någon annan som kanske skulle vilja skulle få se denna reaktion eller att man ens vill förbjuda en klädsel(!).
Killen i fråga var visserligen en lustigkurre men det hade bara varit en rolig grej som togs emot på ett positivt sätt (fast vissa lärare himlade med ögonen..) tills läraren sa sådär![]()
Men hjälp så olämpligt! Man kan ju ALDRIG veta vad som försiggår inuti nån annan. Tänk om personen med klänning gömde sig bakom sitt ”skoj” för att utforska sin könsidentitet?! Eller om någon annan i klassen hade tankar om att klä sig på ett annat vis än det traditionella eller tillochmed var trans (vilket rent statistiskt sett borde varit fallet!). Fy fan.
Bra att ni tog striden!
Vet inte hur gammal du är men jag hoppas att lärares medvetenhet om genus har blivit betydligt bättre än vad de var när jag var liten.