Bakdelsvändning?

Y

Yellow_Dino

Nu undrar jag hur man gör en bakdelsvändning, hur man tar stöd med tygeln i den osv. Jag chansar i teorin på att det är att hästen trampar frambenen i en liten cirkel och att bakdelen går runt (med benen i kors?). kan någon förklara för mig? det ska förklaras både det ena och det andra :D

Men:

Ytter skänkel/tygel/hands inverkan och andvändning.
Inner skänkel/tygel/Hands inverkan och andvändning.
Hur ska hästen gå runt?
Vad för "regler" om hur det ska se ut?
samt annat fakta.
Tackar för alla svar! :) /sara

okej kan försöka förklara,även om det var rätt länge sen jag red dressyr,nuförtiden lufsar vi bara runt i skogen och bryr oss inte om att flytta några bakdelar :D
men men..
inner tygel: leder runt framdelen
inner skänkel: korrigerar så att hästen inte bara slänger runt framdelen
ytter tygel: korrigerar ställningen
ytter skänkel: håller kvar bakdelen

och ja det är som du skriver att framdelen ska trampa runt bakdelen :)

nån får väl rätta mig om jag skrivit nåt fel,men det är så här jag har lärt mig.. :p

I grova drag jättebra förklaring! Jag bidrar emd ett litet tips som hjälper för att få vikthjälperna på rätt plats:
Vrid huvudet rejält åt sidan och titta på/mot hästens bakdel på den sidan åt vilken du ska flytta. Alltså när du flyttar åt vänster tittar du på hästens vänstra bakben

När jag för en:

Vrider överlivet(brösten) åt det håll jag vill att hästen ska flytta, lägger till yttertygeln mot halsen(i en cirkelbåge) och vips har hästen flyttat.

Vikten jämnt fördelad och blicken rakt fram.

Sv: Bakdelsvändning?

Så här har min ridlärare sagt:
Bakdelsvändning innebär att hästen "snurrar" framdelen runt bakdelen, alltså med bakdelen i centrum.

Framdelsvändning innebär att hästen "snurrar" med framdelen i centrum, då är det alltså baken som ska flytta sig mest.

Yellow_Dino skrev:
Nu undrar jag hur man gör en bakdelsvändning, hur man tar stöd med tygeln i den osv. Jag chansar i teorin på att det är att hästen trampar frambenen i en liten cirkel och att bakdelen går runt (med benen i kors?). kan någon förklara för mig? det ska förklaras både det ena och det andra :D
Jag tycker du beskriver en framdelsvändning ovan.... :confused:

Tänk "pytteliten volt tillbaka" med samma hjälper så blir det riktigt. Det är alltså bakdelen som ska "trampa" och framdelen som ska röra sig så att säga.

Yellow_Dino skrev:
Jag chansar i teorin på att det är att hästen trampar frambenen i en liten cirkel och att bakdelen går runt (med benen i kors?).

Nja, jag tycker också att det här låter som en framdelsvändning.

När du gör en framdelsvändning så kommer framdelen att vara i "centrum" medan hästen flyttar bakdelen på en "volt" runt framdelen som är "still" i mitten.

När du gör en bakdelsvändning så är det tvärt om, framdelen rör sig runt bakdelen som står "still" i mitten.

Om du ska göra en framdelsvändning ska hästen: Trampa upp och ner med frambenen (bättre att den går på en pytteliten volt än att den har kvar fötterna i backan och "skruvar") medan den går runt med bakdelen, och som du säger så ska hästen trampa över ("korsa") bakbenen.

Dina hjälper är:
Inner skänkel är en aning bakåtflyttad och verkar sidförande.
Inner tygel ställer hästen en aning inåt.
Ytter skänkel är kvar på samma ställe och verkar ev "mothållande" och är även framåtdrivande.
Ytter tygel reglerar så att inte hästen förböjer sig, och fångar upp så att inte hästen går iväg.

oj jag insåg ju nu när jag läste gamla trådar taa jag menade att BAKDELEN skulle trampa...

Läs och lär dig övningen först. Tex ridhandboken är bra. Du behöver veta hjälpgivningen. hur hästen ska röra sig i rörelsen och syftet med rörelsen innan du börjar träna.

Sv: Re: Bakdelsvändning?

_Dimma_ skrev:
okej kan försöka förklara,även om det var rätt länge sen jag red dressyr,nuförtiden lufsar vi bara runt i skogen och bryr oss inte om att flytta några bakdelar :D
men men..
inner tygel: leder runt framdelen
inner skänkel: korrigerar så att hästen inte bara slänger runt framdelen
ytter tygel: korrigerar ställningen
ytter skänkel: håller kvar bakdelen

och ja det är som du skriver att framdelen ska trampa runt bakdelen :)

nån får väl rätta mig om jag skrivit nåt fel,men det är så här jag har lärt mig.. :p

Varför korrigera? Är det inte bättre att göra rätt på en gång :)

Det som vänder hästen är vikt och ledande tygeltag. På lydig häst är ett ledande tygeltag att man viker ut handen en aning. Vikten vänder och böjer hästen.

"Vänd själv och ta hästen med dig" är en klassist tanke som man kan ha med sig i vändningen. Det hjälper till mer än man tror.

AAh, men det var så att det var Bakdelsvändningen jag behövde hjälp med då, men det är fixat nu. Det börjar gå riktigt bra när nöffen min inte har för bråttom:P

Liknande trådar

Träning Hej! Jag tycker att det här med bakdel och framdelsvändning är så lurigt. Är nybörjare. Ridit snart tre terminer. Övar och övar men det...
Svar
4
· Visningar
1 524
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670
Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
1 021
Senast: Liten
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama