Bakben som "hänger" vid hoppning med mera

Wembley

Trådstartare
Vill höra era erfarenheter ang unghästar som har ojämn styrka i bakdelen? Även erfarenheter av Patella-upphakning?

Min häst lyfter inte sitt vä bak i språnget över hinder lika mycket som hö bak, som "tappar" det lite. Jag har själv noterat att han ibland kan "tappa" bakbenet när han inte är ordentligt uppvärmd vid t ex varvbyte på en åttvolt eller om han kliver nedför en kant. Han uppvisar inget obehag i övrigt, ingen övrig rörelsestörning eller hälta som går att se.

Det här med bakbenet vid hoppning fick jag påtalat av en tränare i slutet av september som tyckte jag skulle hålla det under uppsikt. Hon ansåg också att det kan vara en styrkefråga. Hästen är 5 år men har inte hunnit vara igång så mycket dels för att han reds in som 4-åring och dels p g a min skada i fjol (3,5 mån uppehåll) och slutligen p g a hans operation i sommar (ytterligare 4 mån uppehåll).

Igår löshoppade vi och ytterligare en person bekräftade samma sak vid sprången att bakbenet "hänger". Min magkänsla säger nu att jag bör utreda detta på klinik, annars kommer jag att fundera vidare på det här och vara tveksam.

Vad tror ni är jag rätt ute?

Är så ledsen över det här eftersom vi precis kommit igång igen efter en spark i hagen :(

Vill höra era erfarenheter ang unghästar som har ojämn styrka i bakdelen? Även erfarenheter av Patella-upphakning?

Min häst lyfter inte sitt vä bak i språnget över hinder lika mycket som hö bak, som "tappar" det lite. Jag har själv noterat att han ibland kan "tappa" bakbenet när han inte är ordentligt uppvärmd vid t ex varvbyte på en åttvolt eller om han kliver nedför en kant. Han uppvisar inget obehag i övrigt, ingen övrig rörelsestörning eller hälta som går att se.

Det här med bakbenet vid hoppning fick jag påtalat av en tränare i slutet av september som tyckte jag skulle hålla det under uppsikt. Hon ansåg också att det kan vara en styrkefråga. Hästen är 5 år men har inte hunnit vara igång så mycket dels för att han reds in som 4-åring och dels p g a min skada i fjol (3,5 mån uppehåll) och slutligen p g a hans operation i sommar (ytterligare 4 mån uppehåll).

Igår löshoppade vi och ytterligare en person bekräftade samma sak vid sprången att bakbenet "hänger". Min magkänsla säger nu att jag bör utreda detta på klinik, annars kommer jag att fundera vidare på det här och vara tveksam.

Vad tror ni är jag rätt ute?

Är så ledsen över det här eftersom vi precis kommit igång igen efter en spark i hagen :(
När du nämner att hästen tappar det ibland även vid ridningen, så kommer jag att tänka på inflammation i bakknäet ganska omedelbart. Problem i carpus ger sällan en hälta dessvärre, vilket gör det lite svårare att upptäcka i tid.
Åk och kolla upp det, hellre en gång för mycket än en för lite.

Att kolla upp det på klinik är en bra start tycker jag. Hittar man inget där så kan säkert en fysioterapeut vara till bra hjälp för det kan ju t ex även handla om muskler som behöver stretchas för att öka rörligheten.
Hoppas att det går bra med din fina prick. :)

Tack! :) Vi fick en tid redan på måndag på Husaby. Det känns tråkigt men nödvändigt att få veta hur vi ska gå vidare. Inte roligt att arbeta en häst som uppvisar någon form av svaghet/bekymmer när jag inte vet vad det är.
Helt rätt tänkt, tycker jag! Skulle det visa sig att hästen bara är lite omusklad, då är det väl superskönt att ha konstaterat så du slipper oroa dig :)

Tack! :) Vi fick en tid redan på måndag på Husaby. Det känns tråkigt men nödvändigt att få veta hur vi ska gå vidare. Inte roligt att arbeta en häst som uppvisar någon form av svaghet/bekymmer när jag inte vet vad det är.
Uppdatera när hästen är utredd!:)

Uppdatering från idag. Vi har gjort böjprov, longerat, ridprov och röntgen idag. Han uppvisade en lindrig hälta i vä bak och en hög böjprovsreaktion som släcker i vä bakknä. Även ett aktivt överben på vä fram. Det fanns inga röntgenfynd. Jag fick välja om jag ville spruta leden eller inte och valde då INTE och att medicinera och skritta honom i 4 v istället. Därefter kontroll igen och ev behandling om det inte är bättre. Ett värdigare hästliv för en lösdriftshäst helt enkelt :) Hon sa att det är hårfint på unghästar om det är hälta eller en styrkefråga. Många unghästar har en obalans/svaghet i kroppen som kan bli bättre efter träning så småningom. "På köpet" upptäcktes även ett blåsljud på hästens hjärta :crazy: som U-ljudades. Det såg fint ut och kommer troligen inte att påverka honom.

När du nämner att hästen tappar det ibland även vid ridningen, så kommer jag att tänka på inflammation i bakknäet ganska omedelbart. Problem i carpus ger sällan en hälta dessvärre, vilket gör det lite svårare att upptäcka i tid.
Ordmärkande jag kan inte låta bli. Carpus är FRAM knät (som egentligen är handloven) ;)

Jag reflekterar över ifall det finns något i hästens exteriör som påverkar? Är den jämn i bäckenet? Hur är benställningen?

Tänkte skriva samma Sak.

Jag reflekterar över ifall det finns något i hästens exteriör som påverkar? Är den jämn i bäckenet? Hur är benställningen?

Benställningen på hästen är god. Han har en ganska bra exteriör i stort. Dock är han inte så musklad över rygg och rumpa än då vi tyvärr har haft långa viloperioder sedan nov i fjol p g a att jag brutit ryggen och att han varit skadad plus opererat bort en ink under sommaren. Vi startar med att behandla ledinflammationen och följa veterinärens råd. De är duktiga på kliniken och har tillgång till bred kompetens både vad gäller t ex muskler och uppbyggnadsarbete. Det var därför mitt val föll på att åka just till dem, de har/ser helheten på ett bra sätt.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har om man tittar på honom exteriört en något "underdimensionerad" bakkärra i förhållande till övriga kroppen :meh: Han är 6 år...
Svar
18
· Visningar
3 796
Senast: Wembley
·
Hästvård Först av allt ska sägas att min häst är utredd på klinik för att han "tappar/hänger med" sitt vä bakben i samband med bl a hoppning...
Svar
2
· Visningar
1 170
Senast: Wembley
·
Hästvård Bakgrund/problem 1: Jag har en ponny som vi köpte för 4,5år sedan. Efter ett halvår blev han allt mer stressad i hoppningen så vi tog...
Svar
5
· Visningar
1 556
Senast: PygmyPuff
·
J
Trav Blir galen på 4 åringen...Hittar inte felet på honom men nåt stör honom. Kom med förslag med era erfarenheter. Observera att det är ett...
2
Svar
32
· Visningar
4 037
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar