Bakåtstrukna öron alltid lika med sur häst?

K

Katya

Hej alla!

Vi har nyligen skaffat en hästkompis åt vårt sto och det hela blev kanske inte så enkelt som vi trodde. Hästen (en vallack) verkade jättemysig då vi åkte och tittade på honom och väl här hemma har nog allt gått nästan som smort men han håller nästan konstant sina öron bakåstrukna, både då han närmar sej oss och då han närmar sej stoet.
Han har inte varit här många dagar så jag trodde att han kanske bara var ovan och osäker på oss och den nya miljön. Jag ringde upp förra ägaren och hon sa att han nog ofta har öronen bakåt vid hantering men att han aldrig varit elak eller visat nån aggressivitet.

Man får inte heller några andra aggressiva eller stöddiga signaler av honom utan han verkar nästan undergiven då han kommer smygande upp till boxkanten och kikar på en med öronen bakåt.
Att rykta och kratsa hovar är heller inget problem och han är lätt att fånga in i hagen och boxen.

Man har ju alltid fått höra att bakåtstrukna öron alltid betyder att hästen är sur, arg eller att det är ett tecken på dominans... i vallackens fall skulle jag i så fall kanske kunna anta att han ändå försöker verka stöddig och dominant då han närmar sej andra hästar och människor. Vi har inte så mycket erfarenheter av sånthär då vi är så bortskämda med vårt supersnälla trygga sto. Hon testade nog oss också från början men det var mer buffande och godistiggande som vi fick bort genom att markera att hon inte fick knuffa omkring oss och respektera att vi inte vill att hon skulle kliva tätt inpå oss.

Kan man ta för givet att vallacken är sur och dominant och vad kan man i så fall göra för att ändra på det beteendet? Han gör ju inget annat "fel" än de bakåtstrukna öronen... så det är inget man direkt kan göra "markeringar" mot.
Blev lite vimsigt dethär nu men ni kanske förstår hur jag menar ;)

Sv: Bakåtstrukna öron alltid lika med sur häst?

kan inte bara vara så att han är osäker?

Min häst gjorde lika dant när hon kom. Det visade sig att hon var vääldigt osäker, hon var jätterädd (troligtvis hade hästen fått däng, vi kunde inte ens ta på öronen)

Vi kunde inte heller lyfta på bakbenen, och första gången hovis var här så trodde jag hon skulle dö (har aldrig varit med om en häst som slutar andas och bara skakar)

Med tålamod och envishet lyfter hon idag benen själv, står alldeles avslappnad när hovis är här och det bästa, man kan stå och pillra och dra i hennes långa öron utan problem. :

Idag är hon en underbar häst med mycket humor som jag för allt i världen inte byter bort

Han kanske bara vinklar öronen lite bakåt? D v s inte stryker de bakåt, utan endast en vinkling. Kan vara svårt att se skillnad, men hästens övriga signaler och beteende i kombination med öronen, brukar kunna tala om exakt vad han eg. uttrycket. Med tanke på att han verkar så pass snäll, så tror jag inte att han hotar dig. Att vinkla öronen bakåt är också ett sätt att visa osäkerhet och/eller lyhördhet. Främst då i kombination med ett rätt så lågt huvud.

Mitt sto har nästan alltid öronen lätt bakåtvinklade när jag kommer nära. När hon leds går hon snett bakom, med lite vinklade öron och lågt huvud, stannar när jag stannar etc. Jag tar det endast som ett tecken på att hon är lyhörd för mina signaler, då hon absolut inte är grinig, utan vill göra rätt. Detta gör hon även vid ridning, främst vid inlärning av nya saker (koncentration) eller när man pratar med henne.

Jag tycker det låter som om han är väldigt osäker och därför försöker se "farlig" ut så att ingen ska komma nära. Men eftersom han egentligen är snäll(?) så gör han inget allvar av hoten. Om ni är lugna, vänliga och tålmodiga och struntar i öronen så slutar han nog när han ser att inget obehagligt händer:) Fast lite koll måste man nog ha ifall att han skulle göra något....

Tack snälla ni för svar!

Öronen är nog lite mer än bara vinklade bakåt fast tätt intill huvudet ligger de inte, men det kan nog ligga nåt i att han är osäker, man blir inte rädd för honom utan han ger faktiskt mer ett osäkert intryck.

Han har överlag ett väldigt livligt öronspel, öronen går nästan som propellrar på honom ;) Eftersom han inte ger några andra aggressiva signaler tror jag själv att det faktiskt inte är nån fara, men folk som kommit och tittat på honom frågar genast om han är sur och arg och undrar nog vad det är för en häst vi skaffat.

Jag skulle absolut säga att du har köpt dig en rejält osäker häst.

Fortsätt lugnt och tryggt att hantera den, så kommer det att lugna sig med tiden.

Man brukat säga att det kan ta upp mot ½ år innan en ny häst helt är trygg i en ny flock/ett nytt stall...

Vi har en ponny som betedde sig exakt lika dant.
Nu efter 1½ år har man helt glömt bort hur hon vra, är världens godaste numera.

Min gamle gentleman, snart 21, (1,73 hög) vill gärna se väääldigt !!farlig ut i boxen och lägger örona bakåt men det är bara en pose. Alltid annars är öronen fram utom när ngn av stona vill ha hans mat, han pratar helt enkelt mycket med både öron, ögon, kropp och röst. Man måste lära sig förstå, hästar är olika som individer och det tar tid innan man kan varandra, ge det ett år eller så. Er nya valack blir säkert lugnare med tiden och kanske inte bryr sig om att markera sin synpunkt. Men jag gillar hästar som "snackar" en massa.

min älskade ponny ser också jämnt sur ut förutom när han tigger eller när man rider (om de är sånt han gillar) annars har han knappt några öron, så när han väl viker fram em är han jätte söt!:rofl:

och de är inga fel på honom, han är nog bara född så:)

Tjosan, min medryttarhäst gör så med öronen. När man kommer i hagen eller när han kommer, i boxen när man tittar på honom eller ska gåp in dit.. men ganska fort drar han fram öronen igen.. Aldrig elak han heller. =)

Tror inte det är så farligt men klart man ska vara på sin vakt ändå =) De ska nog gå bra ska du se!

Hejsan,
Jag har precis börjat rida min Nordsvensk,
och hon har nästan aldrig öronen bakåt,men just när jag rider henne ute
har hon öronen bakåt..och jag tror att i detta fallet handlar det om osäkerhet..

vad skönt att höra att fler har hästar med bakåtstrukna öron. har funderat mycket över min ponny. Hon har nästan alltid öron bakåt.Utom vid ridning och matdags. Skäms varje gång någon ska hälsa på henne och hon drar öronen bakåt och försöker nafsa. Aldrig bitit någon!!! Har tolkat henne som kroniskt surt sto, men det är kanske osäker och misstänksam hon är. Hon verkställer ju aldrig sina "hot". Men det är jobbigt när omgivningen kommenterar att hon är sur. Känns ju som när någon kritiserar ens barn.

så gör vår nya häst också. Han är jättegosig och vill mest kela när han väl kommit fram till en, men han har alltid öronen strukna. Det är nog så som tidigare sagt, de är osäkra. Kanske kan vi jobba bort det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 801
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar