Bajsvatten....

Kramtizzlan

Trådstartare
Har en valack på 17 år.
Nästan varje höst har han börjat prutta bajsvatten! Förr har det hjälp med att ge en kur vanlig matjäst så var det bra till nästa höst.
Men i höstas var jag gravid och var inte i stallet alla dagar så hans jästkur gick sådär då mina medhjälpare missade den ofta!
Har avvaktat för att se vad som händer men det kommer och går nu!
Har gett en ny kur som snart är klar men jag tycker inte det ger de resultatet vi fått andra år!

Det har ju kommit när dom gått in från betet ca 1-2 månader efter.
Hösilaget är torrt skulle jag säga!
Han äter nästan inget annat mer än lite kraft och mineraler för att få nått i krubban!
Så det är inget nytt med fodret!
Har gett halm utan resultat.
Det enda som saknas i hösilaget är proteiner, har inte pappret här å jag minns inte värdena....

Tips o ideer mottages
Han är ej allmän påverkad, pigg och fin i pälsen etc

Det finns ju en rad olika magpulver att köpa, finns det någon som hästar äter.... har haft svårt att få i honom det när jag provat någongång...

Dumma kommentarer undanbedes!

Sv: Bajsvatten....

Det finns ju nästan lika många anledningar och därmed lösningar till problemet som det finns hästar :S

Men, angående magtillskott som är lätt att få i hästarna. Protexin Gut Balancer smakar gott, det är lucernbas i det. Är ett pulver, man ger LITEN mängd per dag (så smaken slår inte igenom), och alla jag vet om som fått det - inkl min kräsna och skeptiska herre, har glatt ätit det. Jag blandar det i blötmat, och han var inte ens fundersam första gången.

Min gav det bra effekt på, kompisens med samma problem noll effekt. Så det är ju tyvärr så grymt individuellt vad som fungerar. Allra bäst mot bajsvattenproblemet fungerade magsårsmedicin för mig, otippat nog. Han kan fortfarande bli rejält gasig dock, då brukar jag öka Gut Balancern lite och då minskar det.

Och jag har gett 96% aloe vera gel som helt otroligt hjälpt min maghäst. Jag tar också en klunk samtidigt :) och känner mig bättre än någonsin!! Men allt är individuellt, man får prova sig fram.

Jag kan verkligen rekommendera yea-sacc. Det tycker jag är överlägset bäst och det är det enda som SLU har fått fram att det faktiskt hjälper av alla magpulver som finns på marknaden. Det finns att köpa hos svenska foder och i endel lokala kvarnar så om du har någon sådan i din närhet så fråga om de har eller kan ta hem. Jag har inte träffat på någon häst som inte äter yea-sacc.

Jag ger mina yea-sacc året runt. Det är en så liten kostnad och jag är så rädd för kolik så jag tycker att det är värt det. Dessutom fick mitt sto ofta bajsvatten innan jag började ge yea-sacc trots att jag gav henne bakjäst men med yea-sacc så har hon sluppit det hitills. Jag betalar 85 kr för ett kilo och jag ger mina 1 msk/dag.

En bekant flyttade sin häst för ett tag sedan och tyvärr kunde hon bara blanda de olika grovfodren några dagar men hon började ge 2 msk yea-sacc (istället för 1 msk som hästen hade fått en tid) två veckor innan flytten och hästen är superfin i magen nu. Hon har också haft problem med bajsvatten förut men nu är det tack och lov helt borta nu. Du kan alltså behöva ge 2 msk i början tills bajsvattnet har upphört och sedan fortsätta ge 1 msk som underhållsdos. Förmodligen är ju din häst lite känslig i magen och behöver lite extra hjälp. Tänk på att i framtiden höja till 2 msk när det börjar komma upp nytt gräs på våren, när/om han ska byta hage, när han ska stallas in och framförallt om du behöver avmaska honom. Minst två veckor före och minst två veckor efter grovfoderbyte brukar vara lagom att ge om hästen är känslig. Annars brukar det räcka med en msk så du får helt enkelt prova dig fram. Det gör inget om yea-sacc pulvret ligger i blöt med övrigt foder. Det gör inte att fodret jäser eller så som bakjästen gör.

Hoppas att du får bukt med bajsvattnet för det är ju verkligen inte roligt med den ökade risken för att de får kolik eller med en ständigt klenig svans.

Senast ändrad:

Min shettis äter inte yea-sacc frivilligt. Jäkla tjurponny:meh: Försöker lura/vänja med pyttemängder...

Min tyckte att det var jätte, jätteäckligt! Fick inte henne till att äta, trots upprepade försök. Och hittills har hon annars kunnat vänja sig vid allt... Inklusive bakjäst, som hon till och med tycker är gott.

det är inte normalt att de bajsar vatten . har du konsulterat veterinär i frågan ? det hade jag gjort eftersom det verkar vara ett frekvent uppkommande problem om det uppkommer regelbundet.

Min blir lös i magen av hösilage, vi har också ett torrt.
Lösningen för henne var att äta hö. Då håller sig hennes mage bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 619
Senast: caradan
·
Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och...
2
Svar
26
· Visningar
5 281
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 355
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Anonymt nick! Är det någon som känner igen sig/symtomen? Jag har haft problem med magen i ett år, även om det sakta blev bättre i...
2
Svar
26
· Visningar
6 378
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025