Bajsätning

Fiorano

Trådstartare
Min tvååring äter bajs. Men inte sitt eget utan sin mammas... De går i samma hage som två andra hästar, men så fort "mamma" Har bajsat är den lilla där framme...

Vad för brist kan hon ha? (vet att det är en vild gissning, men kom med förslag ändå!)

Hästen är i övrigt i mycket bra skick, perfekt hull, blank päls. Hon går på en foderstat innehållande, korn, luserna, krafft groov, betfor och mycket hö. Hon får också extra e-vitaminer med selen.

Tips, nån?

Hmm svårt att säga, har sett fler föl som ätter mammans bajs. Jag vet i alla fall om en häst äter jord så behöver dom kalk.

Det är nog kanske så att hästen har B-vitamin brist.. Min sköthäst hade det förut, men nu ger vi henne tillskott i form av pulver.

Lycka till! :)

Står han på halm? Om inte, pröva att antingen ha halm som underlag eller lägg in "terapigivor".

Hon står på halm och hon rör inte sitt eget bajs när hon står inne. Det är bara i hagen och det är bara mammans som är intressant...

Ska genast prova med B-vitaminer!

Hon står på halm, rör inte sitt eget bajs i boxen om natten. Det är bara mammans som är intressant...

Ska prova med b-vitaminer!

Din 2-åring har förmodligen problem med sin egen tarmflora och försöker "rätta" till detta genom att äta sin mammas träck istället. Har hon något i sin foderstat som inte 2-åringen har? Detta beteende är väldigt vanligt bland fölungar eftersom de inte skaffat sig någon bra tarmflora, utan fixar till det med mammas hjälp. Hade jag varit i ditt ställe hade jag jämfört foderstaterna mellan dessa hästar och hjälpt 2-åringen med floran genom att lägga till MagTarm från Krafft, detta brukar hjälpa mycket. Hoppas det löser sig för dig.

Mamman äter samma som unghästen förutom att mamman inte får nån krafft...

Tänkte köpa b-vitamin och en omgång proviva.

Köp inte B-vitamin, det är att slänga pengarna i sjön, satsa istället på MagTarm, det innehåller organismer som har positiv efftekt på tarmfloran, mycket bättra än att ge B-vitamin. Du ger ett till två mått om dagen i kraftfodergivan, 1 mått = 20 gram.
Jag såg resultat på min åring efter bara 2 dagar, visserligen åt inte han träck men han va orolig i magen och MagTarm har återställt allt tillrätta. Helt klart värt att prova för din del. Kram :bump:

Liknande trådar

C
Hästvård För två år sedan fick min shetlandsponny, valack, protein knölar detta berodde på att han fick linfrö som är väldigt proteinrikt...
Svar
2
· Visningar
979
Senast: Challe99
·
Foder & Strö Har idag suttit och tittat lite på olika kraftfoder och jag känner att det är svårt att välja vilket foder man ska använda sig av...
Svar
14
· Visningar
2 866
Senast: Natasja
·
T
Foder & Strö Jag har ett varmblodstp på 14 år som jag inte får upp i vikt längre. hon har hållt sig skapligt i hull under vintern men nu på...
Svar
15
· Visningar
1 295
Senast: Tuvisen
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 266
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar