Bajsar väldigt mycket.

J

Juvelflickan

Hejsan!

Jag har ett islandssto på 12 år. Hon får 5 kg hö/dag; 1 kg på morgon, 2 kg vid utsläpp, 1 kg när hon kommer in och 1 kg på kvällen. Hon får även vid insläpp 4 dl musli (minns ej vad märket heter..), på kvällen 8 dl musli + 3/4 dl alger och på morgon 7 dl musli.
Hon är den minsta hästen av de nio i stallet och hon bajsar nästan dubbelt så mycket...
Vad kan detta bero på? Är det bra, mindre bra eller varför är det så? Hon är inte lös eller hård i magen, utan alldelles perfekt.
Men jag är bara nyfiken på vad det kan bero på?

Jag är mycket tacksam för svar!


"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Sv: Bajsar väldigt mycket.

:) Haha! Jag har en island inackorderad här och minsann! han skiter dubbelt mot dom stora..!!!Har länge grunnat på varför eftersom han har nästan samma foderstat som din, + att han äter upp all halm han får som strö... :crazy: ....lite mindre hö bara. Maken till att kunna bajsa ur sig har jag aldrig sett! Kanske deras ämnesomsättning är högre??? men den borde ju vara lägre med tanke på deras historiska bakgrund..????
Gillar din "signatur"!! Precis så är det!
Och idag lärde jag mig nåt nytt / från tv/: barndomen är något man spenderar resten av sitt liv med att försöka komma över..
Och." början är svår och slutet oftast sorgligt men det är mittemellan som är viktigt" ..om livet.. :D :rofl: :rofl:
 
Sv: Bajsar väldigt mycket.

Ja du...Intressant fråga..
Kanske förbränner fodret snabbare.
 
Sv: Bajsar väldigt mycket.

Hur många lortar gör hästen och mellan vilken tid står den inne ??
Våra islandshästar gör minst 4-6 lortar när de står inne 21-07.
Jag tycker att din häst får för lite hö till natten. 5 kg hö är också absolut minimigivan grovfoder, förhoppningsvis har han halm att tugga på också. Skulle ökat grovfodergivan och kanske dragit ner på kraftfodret. Är grovfodret dåligt är det bättre att komplettera med lucern. Nu har du ju inte bett om synpunkter på detta så hoppas att du inte tar illa upp för att jag kommenterade foderstaten.
 
Sv: Bajsar väldigt mycket.

Min åring (eh, tvååring idag då) skiter och pissar DUBBELT så mycket som valacken. Valacken gör ungefär 4-5 högar på 12 h, lilldamen slår i med minst det dubbla, dvs 8 - 10 högar på samma tid.

Jag har dock inte reflekterat så mycket över det, jämför man med människor så går vissa på toa och bajsar 2 ggr/dag och andra 1 gång varannan dag. Sålänge magen är bra och inte lös/förstoppad så är det ju ingen fara på folk iaf.

Min dam är också helt perfekt i magen. Hästarna får lika mycket hösilage (dvs fri tillgång) och äter ungefär lika mycket inne. Lilldamen får dock mer kraftfoder. Dock spelar kraftfodermängden ingen större roll, det är samma sak även på exakt samma giva.
 
Sv: Bajsar väldigt mycket.

Dom kan väl inte skita ut mer än dom äter. Har man halm som dom äter skiter man väl mer än en som inte äter halm. En del skiter kanske mer ute, har ni kollat vem som skiter vad ute också?
 
Sv: Bajsar väldigt mycket.

Om jag får lägga mig i lite så tycker jag att din häst får alldeles för lite hö på kvällen.Då ska högivan vara som störst anser jag. Tex
1 kg morgon, 1kg utsläpp, 1kg insläpp, 3kg kväll. Det blev 6kg som jag nog tror alla isisar behöver (minst!). Hoppas det är ok med ett råd!
 
Sv: Bajsar väldigt mycket.

Vår valack skiter också väldigt mycket. Han får iofs 9 kg hö och 2 kg kraftfoder + att han käkar halm, men de andra som får lika mycket skiter bara hälften.

Dödsjobbigt att mocka hos honom, TUNGT!!
 
Sv: Bajsar väldigt mycket.

Hon står inne mellan ca. 18.00-8.00, beroende på om jag rider eller ej. Gissar att under den tiden ligger 6-8 högar.
Jag tar absolut inte illa upp, men jag tror att det fungerar bra eftersom hon inte äter upp allt hon får. Ibland gör hon dock det, men i nio fall av tio finns det hö kvar. Hon går även i en hage där hon hela dagarna har något att pilla och äta på!

Tack för svaret!


"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bajsar väldigt mycket.

Självklart är det okej med råd!
Som jag tidigare har skrivit äter hon faktiskt inte upp allt hö, men när hon börjar göra och jag börjar träna hårdare och oftare skall hömängden öka en hel del!
För tillfället är hon t.o.m rund! Men det ska de ju vara på vintern!

Tack för svaret!


"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 989
Senast: cf234k
·
Hästvård OBS! Det är INTE min häst det handlar om. En häst i stallet har plötsligt börjat äta mycket sämre, äter inte upp kraftfoder och äter...
Svar
9
· Visningar
1 357
Senast: LindaLång
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 952
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
5 019
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp