Bajsar rent blod

movi

Trådstartare
Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader.
Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag reagerade massor på, så kan det ju bli. Natten till torsdag var rätt lugn, hon ville ut och bajsa en gång.


Tidigt torsdag morgon så sprutade det rent blod ur henne, inte bara en gång utan flera gånger, det rann även lite när hon låg ner. Började även kräkas, sista kräkset var ljust rosa. Vi kastade oss i bilen efter veterinärsamtal.
Så det blev en tur till Stockholm Södra där hon blev inlagd. Fick dropp och smärtstillande.

På fredagen var hon någorlunda stabil men hade vattniga diarrer, dock blodfria. Åt och började piggna till lite.

Tänkte att då får vi säkert hem henne igår lördag, men nej, det vände lite och diarrerna blev blodblandade, slutade äta och hade lite hög hjärtfrekvens. Så mer dropp och antibiotika.

Får se hur hon mår idag (söndag) , men har svårt att tänka mig att hon får komma hem idag.

Massa prover är tagna, bl a lever njure bukspottskörtel och lite smått och gott. Dom ser bra ut. Har fått antibiotika.

Jag blir galen, vad felar, jag vill ha hem min räcerråtta ❤

Nån som varit med om liknande?
Jag vet att jag kommer förhoppningsvis få svar av veterinär, men man undrar ju ändå.
 

Bifogade filer

  • IMG_20240815_091242.jpg
    IMG_20240815_091242.jpg
    269 KB · Visningar: 66
Senast ändrad:
Ser att jag stavat rasen fel, men tidsgränsen för ändring hade gått ut, men rätt ska vara
dvärgschnauzer 😁
 
Tyvärr jättevanligt med sådana problem på dvärgschnauzer. Om alla blodprover ser ok ut och ev ultraljud också är ok så tänker man gastroenterit, dvs inflammation i mag-tarmkanalen, utan fastställd orsak. Förhoppningsvis är det bara en gång men om det återkommer får man utreda och leta efter bakomliggande orsak.
 
Tyvärr jättevanligt med sådana problem på dvärgschnauzer. Om alla blodprover ser ok ut och ev ultraljud också är ok så tänker man gastroenterit, dvs inflammation i mag-tarmkanalen, utan fastställd orsak. Förhoppningsvis är det bara en gång men om det återkommer får man utreda och leta efter bakomliggande orsak.
Jättevanligt är en rejäl överdrift.
Mag och tarmproblem förekommer ja. Jättevanligt nej.
 
Det är vanligt att hundar snabbt får blod i avföringen när tarmen är inflammerad. Många blir rädda och får en chock, eftersom det inte är så för oss människor när vi är magsjuka.
Komemr det rent blod, i vattentunn konsistens och ofta tillsammans med kräkningar och påverkat allmäntillstånd är det viktigt att åka in snabbt till veterinär då hunden lätt kan hamna i cirkulatorisk svikt (chock) pga vätskeförlust samt förlust av elektrolyter och proteiner via avföringen/kränkningarna. Det är inte ovanligt att dessa hundar behöver vara inskrivna några dagar upp till en vecka innan de blir bättre och i svåra fall kan plasmatransfusioner behövas.
Detta gäller dock för alla raser inte bara dvärgschnauzer.
 
Apropå elektrolyter - även om det finns recept på nätet på vätskeersättning för hund så finns åtminstone en superbra att köpa, som antagligen är mycket smakligare. Min hund har nyligen haft en lättare tarminflammation, hon fick skonkost och sen var det det där med vätskan. Jag köpte en vätskeersättning vid namn Oralade GI support och den älskade hon, den stank kyckling 😄

(Öppnad flaska håller i kylen en dag enligt kvinnan i butiken på Blå Stjärnan, tre dagar enligt flaskan. Jag frös in den i istärningspåsar så höll den sig)
 
Det är vanligt att hundar snabbt får blod i avföringen när tarmen är inflammerad. Många blir rädda och får en chock, eftersom det inte är så för oss människor när vi är magsjuka.
Komemr det rent blod, i vattentunn konsistens och ofta tillsammans med kräkningar och påverkat allmäntillstånd är det viktigt att åka in snabbt till veterinär då hunden lätt kan hamna i cirkulatorisk svikt (chock) pga vätskeförlust samt förlust av elektrolyter och proteiner via avföringen/kränkningarna. Det är inte ovanligt att dessa hundar behöver vara inskrivna några dagar upp till en vecka innan de blir bättre och i svåra fall kan plasmatransfusioner behövas.
Detta gäller dock för alla raser inte bara dvärgschnauzer.
Fanns ingen avföring med i blodet sa djursjukvårdaren som städade upp undersökningsrummet. Hon blev ju rätt hängig snabbt här hemma, så vi drog direkt när vi pratat med Södra.
 
Vi fick hämta hem vovven idag, så det blev 3,5 dygn där. Hon är ju inte helt fräsch i magen, men det är ju väntat. Kräkningarna har upphört, avföringen är mjuk men inte rinnig, man kan se kanske nåt blod, men det är så lite.

Hon fick diagnosen akut gastroenterit.
 
Apropå elektrolyter - även om det finns recept på nätet på vätskeersättning för hund så finns åtminstone en superbra att köpa, som antagligen är mycket smakligare. Min hund har nyligen haft en lättare tarminflammation, hon fick skonkost och sen var det det där med vätskan. Jag köpte en vätskeersättning vid namn Oralade GI support och den älskade hon, den stank kyckling 😄

(Öppnad flaska håller i kylen en dag enligt kvinnan i butiken på Blå Stjärnan, tre dagar enligt flaskan. Jag frös in den i istärningspåsar så höll den sig)
Har alltid tärningar i frysen av den! Enkel att ge med spruta också om hunden inte äter själv.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Cliff blev magsjuk förra veckan på torsdag. För att göra en lång historia kort, var han hos veterinären hela fredagen för understödjande...
Svar
2
· Visningar
864
Senast: Kivina
·
Hundhälsa Är så orolig. Har kontaktat veterinär men ingen har tid att ta in min hund. Kontaktade även djursjukhus och de kunde inte heller!! Min...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 719
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 096
Senast: WildHorse
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 529
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp