Bajsar på golvet...

maria85

Trådstartare
Sambon och jag adopterade en kattunge för några veckor sedan och allt var frid och fröjd första tiden. Ibland hände det nån liten "olycka", men det var väldigt sällan. Under den här tiden var jag arbetslös och hemma nästan hela dagarna, vilket innebar mycket uppmärksamhet och lek för katten. Men nu har jag börjat på ungdomsgarantin och är borta 4-5 timmar om dagen, och i samband med detta har även antalet "olyckor" ökat... Kan det sambandet stämma? Känner han sig bortglömd och understimulerad och därför "protestbajsar" bredvid lådan, eller kan det bero på något annat? Kan det bli bättre om han får en kompis? Jag vill ju inte att kissen ska vara ledsen... :(

Sv: Bajsar på golvet...

kanske sitter lukten av hans avföring kvar där sen han gjort det sist och det är därför han fortsätter.

ta bort det sen lägg ngn vitlöks krydda där och låt ligga ngn timme,torka golvet med ngt skurmedel som luktar citron helst.

Nja, han gör det inte på samma ställe varje gång, i samma run visserligen, men inte på samma "fläck" så att säga. Dessutom så går han oftast på lådan, men det måste ju finnas någon anledning till varför han ibland föredrar att bajsa på golvet istället för på lådan? Det naturligaste för dom är väl att göra sina behov där dom kan gräva, och då krävs det väl en hel del innan dom sätter sig på ett hårt plastgolv istället...
Men jag ska testa med vitlök och citrondoftande skurmedel, det är värt ett försök iaf!

Att du är borta mer kan vara en av orsakerna till hans gärningar. Hur gammal var han när ni hämtade honom?

Hur många kattlådor har ni? Många katter vill ha fler än en låda. Har ni bara en så råder jag er att ställa fram en till.

Prova som sagt att tvätta med citron där han har gjort sina behov. Man kan också ställa en skål med mat där han har bajsat. Katter gör inte sina behov på samma ställe som det finns mat.

Jag tror att det finns ett klart samband iaf!
Jag skulle skaffa en kattkompis åt honom så att han inte enbart var beroende av dig, utan kunde stimulera sig själv när du är borta.
Att ha två katter kostar faktiskt inte så mycket mer en att ha en. :)

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 410
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej, jag håller på att förgås av sorg och dåligt samvete. Jag har tre hittekatter, varav den äldstes ålder har av veterinär uppskattats...
Svar
15
· Visningar
3 894
Senast: Sel
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
12 368
Senast: LevelSkin
·
Katthälsa Min katt har sen 2 veckor tillbaka börjat bita mig väldigt mycket. Känner inte igen detta beteende alls från andra katter jag har...
Svar
15
· Visningar
2 932
Senast: TryMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama