Qluring

Trådstartare
Hej.
Jag har två baggar som sällskap/betespusare. De båda är flaskuppfödda och enormt keliga av rasen helsingefår samt korsning finull/texel. Helsingebaggen blir ett år nu i april och den andra i juni min fråga är dock om jag behöver kastrera dem för att de ska fortsätta vara så här goa? En fåruppfödare varnade mig för att de från en dag till en annan kan börja stångas, stämmer detta? Just nu känns det väldigt otroligt med tanke på att de hanteras varje dag och är hur tillgivna som helst, men eftersom jag inte har erfarenhet av baggar sedan tidigare så vet jag ju inte.

Sv: Baggar

Jag har också hört att baggar är helt oberäkneliga och att de blir elakare med åldern. Jag har en Gutebagge, det vill säga stora horn och nära 100 kg i matchvikt. Han går med tackorna året runt, och är väldigt snäll mot dem och lammen. Jag har många gånger trängt honom och försatt honom i situationer där han "borde" stångat, men det har ännu inte hänt. På försök så har jag tämjt honom, så han är som en hund. Kanske är det så att om man behandlar dem bra, så är de snälla. Men en lugn bagge är nog också en stor fördel.

Men man ska nog alltid vara försiktig, det kan vara väldigt farligt att bli stångad.

Min erfarenhet säger att JA - dom kommer att börja stångas - speciellt om du kliar dom runt huvudet - MEN det borde du redan ha märkt av, vill dom inte buffas o böka lite när du grejar med dom?
Flasklamm brukar vara värre än andra på att bli stångiga.

Nej jag har inte märkt av någonting. Kan göra i princip vad som helst, bära, gå i koppel osv utan ngn tendens till att stånga lr buffa. Ena baggen verkade vi klövarna på idag och han la sig bara ner när vi tog tag i honom och lät oss hållas. Har också fått ta bort märkningen i ena örat på en av dem då den åkt igenom och orsakat en liten infektion, men inte ens då gjorde han ngt, trots att det märktes att det gjorde ont. Likaså kan vi klappa dem på huvudet lr tom hålla fast i hornen utan att de stångar.

Jag har stor respekt för baggar, men inte så stor erfarenhet....I mina ögon är baggen ett kraftpaket, som man aldrig skall underskatta, hur snäll han än är. En stångning tom tar olyckligt kan ge otäcka konsekvenser. De två senaste jag haft har varit olika "buffliga" med båda har blivit mera "baggiga" med åldern, speciellt framåt höstkanten då betäckningssäsongen närmar sig. Jag har lärt mig att man aldrig skall klia en bagge i pannan, för att det kan få dem att vilja stångas, men om det är sanning eller en skröna vet jag inte. Hur det är att ha två baggar ihop och om de blir "snällare" om man kastrerar dem har jag ingen aning om.

*kl*

I en av de gamla upplagorna av "Får" av Erik Sjödin (tror att det är där jag läst det) så finns de några knep för hur man ska hantera baggen. Nummer ett är i alla fall att aldrig klappa eller ta baggen på pannan, eftersom man kan utlösa stångningsreflexen. Vidare ska man ha med sig en smal pinne, så att man kan distrahera baggen med denna. Försöker han stånga ska man daska till honom på nosen med pinnen, men aldrig sparka eller slå på annat sätt. Man lär ju inte vinna en kamp....

Jag kan märka att min bagge blir lite nervig när det är brunst på gång, men största problemet i höstas, var att han fattade tycke även för mig och körde sin förförarrutin. Hela "slicka sig om munnen och kuttra" stilen, samt krafsa på mina stövlar med frambenen.

Jag skulle inte gå emellan honom och tackorna vid brunst, men annars kan han hanteras som vanligt. Men hur snäll bagge man än har, så vänder jag inte ryggen till och har alltid uppsikt på honom när jag hanterar fåren.

Jag köpte en flaskuppfödd bagge och han var mer präglad på människor och hundar än på andra får.Han visade inget intresse för tackorna men mina stora vita hundar var han besatt av.Dessutom började han gå på och stånga mig.Han var riktigt jobbig.Kan säga att han hamnade i frysen, där gjorde han faktiskt bäst nytta.Därimot har jag två tackor som jag fött upp med flaska och de är underbart snälla, så detta är nog mer ett baggproblem.

Jag har ju inga tackor så någon "brunst" lär de ju inte märka av... Än så länge är de ju inte särskilt stora heller, helsingefåren blir ju inga bestar och korsningen är av modell miniatyr så på så vis känns det ju bättre än med en 100kg best... Men, men - tiden lär ju utvisa hur det blir.

hej! det stämmer som din granne säger, den kan helt plötsligt börja stångas vilket kan leda till allvarliga skador- de är inte att leka med..
Även om de är flaskuppfödda o hur gosiga som helst, vi hade en flaskbagge(texel) som var hur tam o snäll som helst, han sprang in o la sig under köksbordet med hundarna m.m en dag när han var 2 år vaknade jag av ett skrik utifrån o det var ingen rolig syn; stackars 70 åriga grannen som var på väg till kyrkogården med en blombukett i handen låg på backen totalt nerstångad o fick tillbringa 1 månad på sjukhus:eek: Vi har även haft flera andra baggar som när man minst anar det börjar stångas
Så mitt råd är; aldrig baggar som sällskapsdjur
prillan

Hej.
Jag har två baggar som sällskap/betespusare. De båda är flaskuppfödda och enormt keliga av rasen helsingefår samt korsning finull/texel. Helsingebaggen blir ett år nu i april och den andra i juni min fråga är dock om jag behöver kastrera dem för att de ska fortsätta vara så här goa? En fåruppfödare varnade mig för att de från en dag till en annan kan börja stångas, stämmer detta? Just nu känns det väldigt otroligt med tanke på att de hanteras varje dag och är hur tillgivna som helst, men eftersom jag inte har erfarenhet av baggar sedan tidigare så vet jag ju inte.
Mitt tips är att kastrera om du inte ska ha dem i avel, dom börjar ju snart komma in i den åldern där dom börjar strula. Visst finns det snälla baggar,men du ska aldrig lita på dom.... Det gör ont att bli stångad och snabbt går de... Kastrerar du nu behålls dom ju som dom är nu, varför chansa?

kastrera är mitt förslag ,har haft flaslammsbagge .han börja stångas helt plötsligt,en annan bagge blev helt livsfarlig,när han börja hoppa över staketet var det bara att ta bort honom innan han skulle gett sig på nån oskylig förbipasserande ,har haft 2 st kastrerade baggar dom har varit hur genomsnälla som helst så mitt råd ar kastrera

Kastrera innan de hitta på "bus". "Bus" gör ONT och hade vår bagge Ozzy "busat" med ett litet barn så hade nog barnet inte levt nu, barnet skulle ha varit precis i öga mot öga-höjd...hujeda mig.
Baggar ÄR oberäknerliga, lite som en ostabil hund som kan triggas/flippa av något helt osannolikt.
Kastrera för husfridens skull...och för baggarnas.

Kastrera dom nu i så fall.
Blir dom äldre så är det inte säkert att dom förblir lugna om goa. Det är förvisso ingen garani i alla fall.

Jag har träffat och jobbat med både baggar och bockar som trots kastrering har börjat att stångas.
Men jag tror mest att de inte var uppfostrade och att någon hade retats med dom när dom var små. :mad:

Jag har också erfarenhet av en valack som blev kastrerad vid 1 års åldern och som fortfarande ville betäcka ston när han var 5 år gammal. (Ingen klapphingst)
För övrigt var han inte "hingstig", utan snäll och väluppfostrad.;)

hej! det stämmer som din granne säger, den kan helt plötsligt börja stångas vilket kan leda till allvarliga skador- de är inte att leka med..
Även om de är flaskuppfödda o hur gosiga som helst, vi hade en flaskbagge(texel) som var hur tam o snäll som helst, han sprang in o la sig under köksbordet med hundarna m.m en dag när han var 2 år vaknade jag av ett skrik utifrån o det var ingen rolig syn; stackars 70 åriga grannen som var på väg till kyrkogården med en blombukett i handen låg på backen totalt nerstångad o fick tillbringa 1 månad på sjukhus:eek: Vi har även haft flera andra baggar som när man minst anar det börjar stångas
Så mitt råd är; aldrig baggar som sällskapsdjur
prillan

Håller med! Fick en bagge som flasklamm av en arbetskamrat en gång, det var en "vanlig lantras" antar jag men han fick inga horn.... Han var hur kelig och go som helst tills han blev "stora pojken..." (nästan 2 år) då flög :devil: i honom.... Min dotter höll på att få knäskålarna krossade, han slet sig loss och började attackera folk på vägen... :eek: Då skänkte jag honom till en fåruppfödare som hade flera tackor och där var han snäll.... rena lammet :rofl:

Tack för alla svar, får nog ta och kastrera dem iaf då, vill ju ha mina älsklingar kvar och inga små:devil: som stångas.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Min ena bagge (1½ år), korsning texel finull, har sår och blöder från hornämnena (tror det heter så, har inga horn men två små...
Svar
3
· Visningar
2 166
Senast: flickancarra
·
Katthälsa Jag har stora problem med min hon katt. Hon föddes ensam utan syskon, inga döda kattungar föddes utan bara hon. Hon är korsning...
Svar
17
· Visningar
3 059
Övr. Djur Kopierar inlägget jag skrev på Zoonen, vill ha så många svar som möjligt :) "Håller ju på med en hemsida, har varit lite krångel men nu...
Svar
16
· Visningar
2 948
Senast: Lejonflickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama