Bättre att ge olika foder vid varje fodring?

C

Caramia664

(väldigt dålig rubrik, kom inte på någon bättre)

Har en ponny som får 2,5 dl krafft grund, 2,5 dl havre, 2 dl betfor, 1 dl majsolja samt 20 ml b-vitamin om dagen (förutom grovfoder).
Hon fodras med grov- och kraftfoder morgon / kväll, samt grovfoder vid lunchtid.
Har delat upp det så att jag ger hälften av krafften, havren och betforn på morgonen, och resten på kvällen + olja & b-vit.
Det har fungerat jättebra.

Nu var det dock en "tant" som sa att det absolut inte är bra att blanda fodret sådär, och att det hade varit bättre om jag gav tex havre morgon, krafft lunch, betfor kväll, och delade upp lika mycket olja och b-vit på de tre fodringarna. Fick aldrig någon förklaring till varför det var bäst att göra så dock.
Någon som vet om det är så, och kan förklara varför? :confused:

Hon har alltid fått havre och krafft samtidigt utan problem, så aldrig tänkt på det. Betforn får hon mest för att hon inte ska smälla i sig allting så fort, hon har lätt för att få foderstrupsförstoppning, så fodrar alltid med blöt mat.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bättre att ge olika foder vid varje fodring?

Behöver hästen den lilla mängden kraftfoder över huvudtaget? Annars att blanda alltihop är inget fel, förstår inte varför man skulle dela upp det som "tanten" beskriver. Men att ge både krafft grund o havre känns för mig helt onödigt eftersom Grunden består till stor del av havre. Själv hade jag nog nöjt mig med havre o betfor om det passar till grovfodret vill säga. Krafft Är ett onödigt dyrt foder som lätt går att byta ut mot billigare alternativ
 
Sv: Bättre att ge olika foder vid varje fodring?

Jag är inte så kunnig inom foder osv, men fick hennes foderstat uträknad av en vet. som ska vara väldigt kunnig när det gäller foderstater, så har helt enkelt litat på det. Det har ju som sagt fungerat i ungefär 2 år, då vi haft liknande analyser på grovfoder också.

Lät väldigt konstigt i mina öron också, men vill ju vara säker på att det inte är dåligt att blanda just de fodersorterna eller så. Tack för ditt svar!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 955
Foder & Strö Mitt treåriga varmblodssto har svårt att lägga på sig och just nu är det gränsläge. Hon är inte så tunn att hon tar skada av det, men...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 836
Senast: gloiredor
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 352
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp