Bästa kraftfodret?

E

Egonson

Om man bortser från att man måste välja kraftfoder efter grovfodrets värden, vilket är då det bästa kraftfodret för häst rent fysiskt?
Är det t.ex. rent spannmål (helt, krossat?) eller är det pelleterat färdigfoder, musli färdigfoder, saftfoder, strukturfoder (typ musli med hackat strå i)..?

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter ;) :D
 
Sv: Bästa kraftfodret?

Lite svårt att svara på, det beror på vad man menar med "det fysiskt bästa". Vad vill man uppnå?

Ett sätt att titta på foder är att se till var i kroppen det främsta upptaget sker - är det i tunntarmen eller grovtarmen? Havre har t.ex. högre tunntarmssmältbarhet än korn. Beroende på var upptaget sker bildas olika metaboliter av fodret, vilka påverkar kroppen på olika sätt.

En produkt som pellets eller müsli består av olika "grundfodermedel" och en müsliblandning kan aldrig bli bättre än vad de råvaror som ingår i den är.

Vet inte om det var till någon hjälp, men utveckla gärna frågan så kanske det är lättare att få svar på det du vill veta!
 
Sv: Bästa kraftfodret?

rent fysiskt borde väl nåt som var så likt gräs som möjligt vara det bästa... så det bästa för en häst vore väl att den fick ett så bra grovfoder att den klarade sig helt på det o inte behövde något tillskott alls i form av mineraler/vitaminer eller kraftfoder.
 
Sv: Bästa kraftfodret?

Så svårt att förklara! :crazy:
Första inlägget blev väldigt luddigt också, så vi tar det från början :o
Vad jag undrade från början var vilket av alla kraftfoder är lättast för hästen att ta upp och utnyttja näringen ur, om det är vanligt spannmål eller färdigfoder etc.

Är också väldigt intresserad av att veta mer om vart olika foderkomponenter tas upp i hästkroppen och vilket som är bäst.
Har för mig att det är snabb energi (stärkelse) som tas upp i tunntarmen och långsam (fibrer, fett) i grovtarmen.
Vilken energi är att föredra? Är det olika beroende på vad det är för häst och vad hästen presterar?

Som du sa t.ex. att havre har högre tunntarmssmältbarhet än korn.
Vad är det som gör den mera smältbar där?
Är det för att den snabba energin överväger den långsamma i just havre?
Hur kan man avgöra vart energin i ett foder tas upp (om det går till tunntarmen eller grovtarmen)?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bästa kraftfodret?

Hästar är gräsätare, alltså är ett bra hö och lusern det bästa för hästen om man ser till vad de äter naturligt.
 
Sv: Bästa kraftfodret?

Jag förstår vad du är ute efter. Ska försöka utveckla mitt svar.

I princip fungerar det såhär:
Hästen har en tunntarm, och efter tunntarmen kommer grovtarmen.

I tunntarmen absorberas lättsmälta foderkomponenter. T.ex. tas nedbrutet protein upp i form av aminosyror, nedbruten stärkelse tar upp i form av glukos...
I tunntarmen sker ett lite effektivare upptag än i grovtarmen eftersom det inte uppstår någon fermentationsförlust (förklarar snart!).

I grovtarmen finns mikroorganismer som jäser resten av fodret. Mikroorganismerna bildar då flyktiga fettsyror, vilka absorberas i blodet. Vid jäsning får man en viss energiförlust i form av gaser.

Att svara på vad som är "bäst" för hästen, upptag i grov- eller tunntarm, går inte att säga enkelt. Det som är farligt är när man ger för mycket kraftfoder så att tunntarmens kapacitet överskrids, eftersom man då riskerar att det hamnar för mycket lättsmält material i grovtarmen. (Risk för "feljäsning".)

Så i princip skulle jag svara att ja, ett sätt att se på vilken energi som är "bäst" beror på vad hästen förväntas prestera. För en "vanlig ridhäst" ska grovfodergivan alltid vara det dominerande i foderstaten - en "vanlig" häst kommer aldrig prestera så mycket att jäsningsförlust blir ett problem.

Vad som ger havre den högre tunntarmssmältbarheten vet jag inte - biokemi är inte min starkaste sida. Men jag tror det har att göra med tillgängligheten av stärkelsen - eventuellt är det svårare att bryta ned celler i kornet för att komma åt stärkelsen.

När man avgör var i kroppen ett fodermedel tas upp gör man smältbarhetsstudier. Man kan t.ex. använda sig av fistulerade hästar (hästar med hål i bukväggen in till trmen), och så tittar man på vad man stoppar in och hur mycket av det som finns kvar efter ett visst tarmavsnitt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 602
Senast: mackan
·
Foder & Strö om liknande tråd redan finns då får moderator gärna ta bort den :o;) men jag tycker de är så mycket prat hit och dit om alla...
Svar
9
· Visningar
6 320
Senast: Wippos
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö Räcker det att tillodose hästen behov? Har ingen ananlys, häst är är 170cm o väger runt 550kg, är i perfekt hull nu, blank o fin. Jag...
Svar
18
· Visningar
1 318
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp