Bästa försäkringar för oss ryttare.

cusan

Trådstartare
Nu när man inte är 20 längre börjar fundera på hur vardagen skulle se ut om man skadade sig rejält.
Vi med hästar lever ju mer riskfyllt än många andra, men vi gör det varje dag så vi tänker nog inte ofta på det.

Själv har jag heltidsarbete, unghästar och föl, inkörning och inridning och dessutom ett litet lantbruk att sköta. En olycka eller sjukdom av allvarligare art hade varit katastrofal både för mig och mina djur.

Söker därför i försäkringsdjungeln efter det allra bästa skyddet med ekonomisk invaliditet inbakat. Tyvärr kan jag inte teckna gruppförsäkring som oftast är det allra bäst ur prissynpunkt , då jag har en gammal ryttarskada...

Vilka försäkringar kan ni rekommendera?
Hur är du själv försäkrad ?
vad innefattar dem ?
Vad betalar ni för dem ? de jag kollat på är lite dyra... 600 kr månaden ungefär...

Jag har en känsla av att vi gärna försäkrar våra hästar men är mycket dåliga på att se om oss själva......
 
Jag har en olycksfallsförsäkring hos If. Betalar strax under 1000 kr/år för den. Jag har tyvärr inte koll på försäkringbeloppen (tror att 100% ersättning är 1 090 000 kr), men det har fungerat bra när jag har trillat av mina hästar och kraschat med bilen. Har fått ersättning för knäskada, ryggskada samt pengar till ny ridhjälm. Deras hantering har varit snabb och smidig.
 
Men om du blir allvarligt skadad och bara kan jobba 50 % i framtiden , eller sjukskriven ett år .. Så gäller inte den rackaren ...
 
Går i precis samma tankar, min försäkring som kära mamma fixade kommer inte gälla efter årsskiftet och jag behöver något nytt.
För mig känns nedsatt arbetsförmåga (eller vad det heter på försäkringsspråk) och invaliditet viktigt.
 
Går i precis samma tankar, min försäkring som kära mamma fixade kommer inte gälla efter årsskiftet och jag behöver något nytt.
För mig känns nedsatt arbetsförmåga (eller vad det heter på försäkringsspråk) och invaliditet viktigt.
Bra där ! Bara dem här tråden visar hur dåliga vi är på att försäkra oss ;)
Ekonomisk invaliditet rycker jag är viktigt . Jag har fått hem papper på if:s försäkring stor vuxen nu . Verkar bra !
 
Jag har Folksams olycksfallsförsäkring. Jag har fått invaliditetsbelopp (några procent på dryga miljonen) för både höger knä och vänster axel efter ridskador. De är snabba, trevliga och jag vet att om något händer mig är jag (eller de efterlevande) ekonomiskt tryggade.
 
Det blev trygg Hansa för min del tillslut . Trygg vuxen , den hade bästa omfattningen och bästa pris efter mina behov .
 
Jag funderar på Trygg-Hansa då jag hört att de ska ha den bästa personförsäkringen. Jag har tidigare haft en förmånlig sjuk- och olycksfallsförsäkring samt livförsäkring via Bliwa då min fd arbetsgivare hade avtal med dem. Nu då jag bytt jobb måste jag skaffa nåt eget.

Ni som tecknat försäkringar, har ni hört er för vad som gäller för ridning? Jag vet att vissa bolag klassar det som extremsport och kräver tilläggsförsäkringar. Vore ju tråkigt att inse det för sent...
 
Jag har en kombinerad sjukdoms- och olycksfallförsäkring från Länsförsäkringar. Betalar ca 3000kr per år, det var olika beroende på vilka belopp man valde i invalididet osv. Har tack och lov inte behövt utnyttja den, än... När jag tecknade den så kollade jag att den täcker ridsport, och det gör den :)
 
Folksam, mycket nöjd. Vi har allt där utom hästen, men han kommer också flytta dit till nästa period.

Jag har SEKO medlemsförsäkring + massa annat, min sambo ringde och sa "vi ska ha allt" och det var faktiskt ett bra beslut.

Fick 7000kr för min brutna fot. Inget krångel alls, och handläggaren påminde mig dessutom om att höra av mig om jag fortfarande har besvär efter 1,5 år så att jag kan få ut invaliditetsersättningen.

Folksam har shyssta villkor, men om man får stor sponsring för sin ridning gäller den inte (över ett halvt prisbasbelopp).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp