Backträning

ghost

Trådstartare
I år har jag ääääntligen en backe som jag faktiskt kan träna hästarna i, visserligen precis bredvid en 70-väg och det kan ju bli intressant när det blåser förbi en bil med hel-ljuset på bakifrån, men vad då? Det verkar funka åtminstone...

Underlaget är halv-utvuxet gräs så det är tungt som bara den, och sträckan är ca 450 m som de kan springa på rejält.
Tidtagningen är ju ett speciellt kapitel när det är kolsvart ute, men båda hästarna går ungefär 40-45-tempo i backen. (Har en klocka med minne för massor av mellantider)

Kör jag för fort? Vad ska jag tänka på vid backträning? Jag är tacksam för alla tips då jag är helt grön på backträning, men skulle tycka det var rätt skönt att slippa dra iväg till banan åtminstone fram tills snön kommer...

/// ghost

Sv: Backträning

Tänkte bara berätta att här i närheten finns en A-tränare som har sin "träningsbana" precis bredvid en väg som under årens lopp växlat mellan 90 och 110 i hastighetsbegränsning. Det är "gamla" vägen de kör på och den har lite mindre backar upp och ner också, i övrigt rak. Tidigare fanns också en större träningsanläggning i granngården, med annan A-tränare. Det kördes med andra ord MASSOR av hästar där, precis bredvid vägen.

Min kunskap om backträning i övrigt kommer enbart från ridsporten, men där har jag fått lära mig att det är mest effektivt att skritta uppför. Beror dock kanske på backen slutning och längd...
Sen ska du nog inte köra där för ofta heller. Jag klättrade en del med en hopphäst jag hade för några år sedan och för honom gjorde det underverk med en gång i veckan...

Ja visst är det svårt att veta vad man skall tänka på.

Men att hela tiden långsamt skynda,och träna med huvudet.

Kör du med vagn där är det viktigt att det inte är för "guppigt" underlag,de kan ge ryggproblem,men du rider kanske?

40-45 tempo låter annars som ett lagom tempo,sedan gäller det bara att få allt att hålla ihop hela vägen.....

Ryggproblem på mig eller hästen? ;)

Ska jag vara ärlig känns det bättre att köra än att rida i kolmörkret med bil-ljus och diverse konstigheter, en skyggning i full fart blir inte lika dramatisk då. :eek:

Det är på grund av att det inte är så guppigt jag kan köra där just nu... :idea:

Jag stirrar mig inte blind på farten utan tycker det är viktigare att hästen drar ordentligt och att jag inte behöver knöla ihop dem i halsen så att de jobbar fel. Men om jag håller på ett par gånger så tror jag att jag kan få dem att jobba på ett lugnare sätt... (kanske)

/// ghost

:angel: Använd pulsmätaren.... Tycker inte heller att det låter som du kör för fort, dock varning för om det är för mjukt... inte bra om du "råkar" köra lite för fort ngn gång

Vadan :angel: ??? :D

Så klart att jag använder pulsmätaren, helst skulle jag vilja använda den man kan mäta medan man kör men den är ju rätt usel när det är mörkt ute. :( Tidtagning, pulsmätning och muskelskötsel är ett måste i mitt träningsupplägg...
Och jag är helt med på att man inte ska gasa i backe, vill de gå 3 min-tempo så får de göra det. Jag hoppas på långsammare intervaller i stället för snabbare framöver. :)

Min övertygelse är att man ofta får heta hästar av att man tycker det är så hemskt kul att låta dem dra på så att man kör skiten ur dem? Helst så att mjölksyran sprutar ur öronen på dem varje gång man kört jobb. :( Sådana träffar jag ofta på banan, de bara skakar på huvudet åt mig som larvar omkring och kör intervaller i 30-tempo på banan sen beklagar de sig över heta hästar? :confused: :confused:

/// ghost

Senast ändrad:

Nu vet jag ju att du har koll på pulsen men vill bara tillägga att 40-tempo kan vara väldigt fort i en backe. Med vetskap om backens lutning, underlaget och vilken vagn man har så får man göra en bedömning, det bästa är om man kan göra det med pulsmätare på. Det vanligaste felet som görs vid backträning tror jag är att tempot är för högt...

Det är ju just det som är problemet när det är mörkt ute ;-) Det finns vissa nackdelar med att jobba för att försörja (o)djuren. ;)

En upplyst 21-tum-skärm som tål lera på speedcarten vore väl något? :idea: Problemet skulle väl vara att då ser man ju inte ens hästen där framför. :confused:

Det är svårt att beskriva en backe i text, men den är som jag skrev förut ca 450 m. lång (du vet att jag trodde att den var 2-300 m ;-)) och har relativt jämn med halvlångt gräs och 15-20 graders lutning (om man nu törs lita på det, "vetenskaplig" uppskattning av flera flygplanstekniker :crazy: )

/// ghost

Ang se mätarna i mörkret:
Köp en framlampa till cykel och montera fast den på skalmen, så den lyser på mätarna. Man får göra en specialare för att fästa fast den men det går. Haft detta i två år nu och det har funkat kanon. + att du syns av folk efter vägen.

Personligen tycker jag att man tappar allt mörkerseende om man har en cykellampa bak på vagnen, man ser bara fram till hästen och inte en meter till. Normalt kör vi på grusvägar som vi delar med folk som kanske har reflexer men lampan måste ju falla direkt på reflexen för att den ska synas.

Att synas i mörkret är inget problem för mig (Horsewares blinkreflexväst, har aldrig haft något bättre!!! :love: :love: :love: ). Plus reflexer överallt man kan fästa dem ungefär. (Snart är det ju Jul och då ska man ju vara pyntad)

/// ghost

Enda avsikten jag har med lampan är att lysa upp mätarna för att ha koll på både hastighets- och pulsklockan.....

Vad jag menade med att "du syns av folk på vägen" är att gående blir fortare uppmärksam på ekipage när dom ser något "konstigt lyse" som irrar omkring efter vägen :-)

Dom flesta jag möter har funderat innan dom vant sig ....

har lärt mig av en artikel i en hästtidning (skriven av vet, kanske var det ridsport) att skritt o galopp är det som föredras i backe,
Förklaringen var att det sliter mycket mindre, ger mer.
i skritt arbetar alla fötterna lika mycket, i trav fick ett ben i varje steg dra hela lasset, vilket slet, o i galopp jobbade båda bakbenen vilket stärkte ryggen jättemycket.
men skritt uppför gav mest o slet minst. så numera när jag rider är det alltid skritt eller galopp som gäller. men många tränare arbetar med backen i trav ju, någon som har jä'mfört hållbarheten på dessa hästar och andra plantränade hästar?

"våran" backe ligger alldeles bredvid E4 an , har aldrig haft problem med att hästarna blir rädda.. :)
Vi brukar hålla oss runt 2 minuters tempo där, lutningen har jag ingen aning om men backen "suger" bra..
Ettåringen brukar få skritta i backen, (JA jag måste köra backen för att komma upp i skogen.) :smirk:
Angående lysen så funkar det jättebra med batteridrivna cykellysen. Gärna ett rött blinkande bakåt. :bump:

Här blinkar både hästar, vagnar och kuskar så det är inget problem, bilarna flirtar med oss varje kväll för de ser nåt som blinkar och bländar av, sen slår de på hel-lyset igen för att kolla vad det var de såg egentligen. :p

I vilket fall som helst har jag mätt om backen en gång till och den är fortfarande ca. 450 m. dit jag brukar ta tid.

Farten varierade mellan 1,42 och 1,48 på starthästen så det var inte underligt att jag tyckte hon var glad i mörkret. Samtidigt är jag glad över att det var mörkt då för i dag såg jag svansföringen! Springa i backe hemåt är tydligen stenkul. :) Den som är under uppbyggnad gick mellan 2,06 och 1,44.

Sen kom nästa fundering då, hur många intervaller brukar ni köra?

Man vill ju inte köra musten ur dem totalt....

/// ghost

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka