Bäckenlossning vid dräktighet?

evis

Trådstartare
Har hästar bäckenlossning som människor/skiljer det sej på något sätt och isf hur?
Vad är det egentligen som händer vid bäckenlossning - att rörligheten ökar patologiskt i symfysen o sacroilica-leden har jag förstått, men påverkas även ligament i tex resten av kotpelaren? Om inte - varför? (kanske ska jag ta de här frågorna till en barnmorska istället..? ;) )

Om bäckenlossning är en faktor vid dräktighet, hur sköts detta på bästa sätt om sedan när fölet väl kommer ut? Med tanke på träning/inte träning, stretching osv?

Vad för andra "skador" kan uppstå vid dräktighet och fölning som är relaterat till detta? Man hör ju ofta om ston som har fått "förlossningsskada" och därför är sneda i bäckenet - men hur har det gått till?

Boktips tages tacksamt emot där man kanske fokuserar sej mer på stoet än på fölet (vilket är fallet i de böcker jag läst :-) ) under dräktighet/fölning/digivning osv.

Sv: Bäckenlossning vid dräktighet?

Ja, som du vet har jag inte så jättemycket att tillföra där ;)

Däremot kan jag säga att sjukgymnasten vi hade på massagekursen ju jobbar med gravida kvinnor (gjort i 20 år). Hon masserar ganska ofta dom i sätet (gluteerna, piriformis etc) eftersom de flesta är spända där med uppluckringen av "lederna" (ja, strukturerna runt då..).

Om de blivit sneda i bäckenet lär ju det behöva fixas till innan ledstrukturerna stelnar till igen. Vet inte hur länge efter födseln det dröjer, men inte särskilt länge? Tror många kvinnor råkar ut för det när de föder faktiskt, vet inte vilka resurser som läggs på att fixa det?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka