Backar och svänger när vi ska upp till volt el vid uteritt

H

Häst 2004

Hej!

Jag har ett sto på 5 år som jag har haft i c:a 5 veckor. Allt har gått bra och hon är väldigt fin och lugn att hantera!
Men nu till problemet, när vi ska rida upp till volten så börjar hon, när vi kommit en bit på väg, backa svänga snurra mm mm, det är nästan omöjligt att få henne att gå framåt, till slut har jag suttit av henne och lett henne upp till volten, väl där går det bra att sitta upp o rida passet utan några problem. Likadant gör hon när vi försöker rida ut även att det är andra hästar med!

Ska tillägga att jag tagit det lungt med ridningen på henne, hon rids c:a 5 dgr per vecka, mkt skritt och inte jättelånga pass.
Har gett henne massage och hon känns fin och har bra reaktioner, möjligen lite träningsvärk
Leder även henne ut i skogen och då är det inga problem.
Någon som har bra tips på hur vi ska komma förbi detta!? :confused:

Sv: Backar och svänger när vi ska upp till volt el vid uteritt

din häst verkar inte vilja göra nåt med dig på ryggen. fråga dig vad det kan bero på. hästen kan ha träningsvärk sa du, det kan vara en anledning. börja nysta med hovslagare, kiropraktor mm om det inte försvinner inom en vecka tycker jag. låt den vila 2 dgr!!

Hej! Jag har haft en jätteduktig tjej som har kännt igenom och masserat henne, hon visar bra reaktioner, dvs de reaktioner som ska komma när man masserar och känner på rygg. Det hon kunde känna var att hon är lite öm i halsen, just där ´de ställer sig, visade hur vi ska massera där innan ridning, fick också tips om att inte rida henne så mkt på böjt spår utan mest på fyrkantspår tills ömheten försvinner. Detta beteende som hon visar nu började hon lite smått med redan efter c:a två veckor, många pratar om femårstrotset, att de provar och testar ryttaren!? Kan det vara så??? :confused:

Hur mycket riden är hästen innan du fick henne? dvs hur mycket "unghäst" är hon fortfarande? fem veckor är inte lång tid, det låter som hon testar litegrann, förmodligen har ni inte fullt rett ut att det är du som är ledaren riktigt ännu. sånt här har mycket att göra med tillit och respekt för ryttaren från hästens sida. När hon inte vill, och inte fullt ut ser dig som ledare riktigt ännu, så struntar hon i att lyssna på dig och rättar sig inte efter dina direktiv.
anledningen att jag frågar hur "ung" hon är utbildnings och rid mässigt är också att det är ganska vanligt att unghästar tänker bakåt när situationer uppstår och de inte vill. Det är något som du jobbar bort när du först och främst etablerat kontakt och tillit er emellan. Jag tycker du gör rätt som kliver av och leder henne hellre än att starta en stor grej av det hela - var bara väldigt försiktig och ha koll på att du inte har en häst som är smart nog att sätta det i system, dvs lär sig att du kliver av när hon krånglar.! Men mitt råd är att som sagt göra en så liten grej av att hon backar och går emot som möjligt. Testa med att se om hon bara kan stå still, och vänta sen ut henne tills hon tycker det är tråkigt. Då ska regeln vara att enda vägen från tråkigheten, dvs att stå i stillhet, är att gå framåt. Även om du går i sicksack och bågar framåt så är det ok som alternativ i början, allt utom att gå bakåt. Jobba på att avdramatisera, både inför hästen och inombords inom dig själv, så att inte hästen känner att det är en stor "grej" att hon håller på. Så löste jag det med min unghäst som hade lite såna här små tendenser precis när jag köpte honom. Nu är det aldrig några problem. Lycka till!

Hej och tack för ditt svar!

Hon är riden c:a 1 och ett halvt år, c:a 3-4 dgr/ vecka. Hon är även tävlad i hoppning, clear round, rätt så mkt under våren och hösten.
Det har inte varit några som helst problem då, och hon tycker att det är väldigt kul att hoppa!
Du har nog rätt i att hon inte riktigt har insett vem som är ledaren, det känns som att hon testar mig! Jag ska försöka att inte göra för stor grej av det, vänta ut henne osv! Tack för ditt råd! :bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 698
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat