Backa din häst

Tibra

Trådstartare
Vad tycker ni om att backa hästen i uppförsbacke som träning?
Hur ska hästen gå?
En annan liten fråga om detta, hur ska huvudet vara vid denna övning? för lågt verkar ju lite svårt för hästen? nästan omöjligt eller är det en träning? Säjj era åsikter:)

Sv: Backa din häst

Hm tror jag inte skulle backa hästen i backe överhuvudtaget, om backen inte är minimal.

Backning i sig tränar ju ryggen och göra något sådant i backning när jag inte vet om det är bra eller inte, låter fel i mina öron eftersom att man inte vet om man kan ställa till med något eller inte.

Jag har tränat en del i backe.
Svagt lutande och backa kontrollerat, i lugnt tempo och samlad häst.

Att bara backa okontrollerat tror jag inte stärker hästen särskilt bra men rätt utfört är det en bra övning.

Uppåt eller nedåt eller åt båda hållen?

Vart har din häst huvudet någonstans?

Backar i uppförsbacke.
Hästen har huvudet längst fram på kroppen ;)

Knäppis, hur har hästen halsen, böjd uppåt, neråt hur bör den vara böjd för att ge en bra tränning utav detta?

Jag vill ha samma form som jag begär vid all ryggning. Hästen ska gå på tygeln och ha bakbenen under sej.
Man får bara passa så att inte hästen krullar ihop sej för mycke för att man tar för mycke i tyglarna. Hästen backar inte med tänderna den backar med kropp och ben ;)

Hästen ska gå i eftergift precis som i all annan ridning :idea: , lättast får man till det om man backar för sätet/rösten, och inte behöver störa hästen i munnen så mycket, den får inte bli framtung! Skit i var huvudet hamnar till en början. Att backa i ett svagt uppförslut är en jättebra övning för ryggmusklerna och för att få in bakbenen under hästen.

Jo jag vet att den backar med kroppen. Men jag tänkte att backar man i uppförsbacke med en hög hals så måste man ju i princip förstöra något.

Men som du säger i formen så kan det ju möjligt bli att det krullas ihop en del så förstör ju det en del, ingen stor den dock. Borde man inte söka sig efter en låg form när man backar i uppförsbacke?

Jag har en ponny som kan vara lite envis av sig ibland vill hon inte/vägrar å bitter tag i bettet när man försöker. Iaf vid uteritt då vill hon hem helst till maten å kompisarna.

Tror jag langar i vägg min ponny på tillridning hos er ja. Hon har stått på ridskola å är envis som få. Sittsridningen förstördes ju en hel del där tyvärr.

Om du söker en låg form så är det lätt hänt att hästen backar med bakbenen bakom sej och då tappar du hela vitsen med övningen.

Jo precis, hellre en lite högre form:idea: , hästen står ju redan i nedförsbacke, har du den sedan i en låg form blir det ännu mera nedförsbacke - hög belastning på frambenen.

Ja du får väl sätta han på färjan då. Har du långt till Grisslehamn? :rofl: :rofl: Skämt åsido.

Angående att han biter sig fast i bettet när du ska rygga, så skulle det ju vara ännu viktigare att få sits- och rösthjälper att funka. Träna från marken först.

Jag har en kompis som rider western. Och jag har fått väldigt bra hjälp av henne. :bow: Blandannat just med ryggningen.
Sits och röst gör 99% av jobbet.

Och innan man börjar backa i backe så måste ryggningen sitta ganska bra på plan mark. :)

Från marken funkar. Så jag vet faktiskt inte varför det inte funkar ibland när vi rider. Funkar oftast när vi rider, men ibland så är det totalvägran.
Hm bor i gävle, är nog en bit. Hon är ju normalt sett kannon om något envis.
Allting funkar från marken, beter sig halvt om halvt sig som att hon är NH tränad trots att hon inte är det. Funderar på att ta hjälp med det däremot, skulle vilja slippa hämta hästen i hagen varje dag + att få henne att komma på kommando.

men jag backar min häst i uppförsbackar för att stärka rumpan, bakdelen? är det inte mycket av det man gör? för när man backar en häst uppför så måste ju bakbenen kommer rätt långt under sig och trycka/ klättra sig uppåt?
jag har börjat backa henne några gånger nu i veckan.. men jag kan inte göra det med sätet eller rösten :crazy: för det mesta använder jag tyglarna men inte vråldra heller.. har jag använt tyglarna i första delen så förstår hon sedan att hon ska backa men hon vill inte göra det frivilligt direkt..
det hon gör är att ibland ställa sig på bakbenen, gå sicksack uppåt och huvudet är högt..
men trots detta måste väl hästen träna några muskler? :crazy:
självklart vore det bästa för hästen att kunna backa på kommando /sätet-rösten.. men just nu funkar ju inte det..

dessutom.. nu när det är mörkt om kvällarna vill man ju inte rida långt bortåt genom skog och mark för att ta sig till en bra klätterbacke.. vid gården finns en liten uppförsbacke.. inte alls lång eller brant, lagom om man säjer så.. jag har börjat rida uppför och nerför där ett antal gånger..det funkar väl? istället för att ta en lång uppförsbacke som hon klättrar på hela tiden.. det måste väl vara samma effekt fast jag rider mer upp och ner?

Om det gör någon nytta kan jag inte svara på. Men jag personligen skulle inte träna i backa innan det sitter klockrent på plan mark.

Jag ryggar även i "sluta" men skulle aldrig begära det av hästen innan slutan frammåt och vanlig ryggning fungerar väldigt bra.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 045
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama