Back On Track ute ?

E

emmapaztej

Min häst blir vääldigt fin i benen när jag anv Back On Track (vilket antagligen är meningen)

Men då jag bara anv de när jag själv släpper ut morronen efter , vilket är ytterst ytterst sällan då vi har fullservice i stallet :bump:

Men dom vill helst inte ta av skydd o byta täcken o så vilket är fullt förståeligt! :)

Men det jag undrar:
De ja tänkte mig va , att i vinter när det är fruset o så, om man bandagerar på kvällen innan, o att dom släpper ut hästen med BoT paddarna + bandage o de får sitta tills vi kommer efter lunch , e.m ?
Tror ni att BoT paddarna typ kan "frysa" det känns ju långsökt eftersom jag har bandagerat över ?

Tacksam för råd !
 
Sv: Back On Track ute ?

Nej dom kan inte frysa och det är inga problem att ha dom såpass länge heller om dom är invanda med paddarna
 
Sv: Back On Track ute ?

Är hästen van vid dom är det ingen fara. Våran har haft på sig fram till eftermiddagen och det har gått bra.
 
Sv: Back On Track ute ?

Motsatt effekt blir det inte,men de ska vänjas in. Kommer inte riktigt ihåg vad som kunde ske,men tror det kan bli typ brännskada på huden. Så lite försiktigt i början rekommenderas det. När vi stod i kollektivstall hade vi snabbandagen med kardborre. Dom tar bara någon sekund att ta av,så de flesta tog av dom.
 
Sv: Back On Track ute ?

Problemet med BoT ute är att de har en tendens att "nypa" åt efter ett tag. Använder bara BoT före träning/tävling inne! :)
 
Sv: Back On Track ute ?

tack så mycke :D
Kan det bli motsatt effekt om dom inte är vana? :)

Eftersom bot ökar blodgenomströmningen ordentligt så kan det göra ont om de inte är invanda. Det är därför viktigt att man vänjer in dem någon/några timmar i början och inte har på dem en hel natt tex på en gång.
När de väl är invanda kan du ha på dem i ett dygn om det skulle behövas men var uppmärksam på skav om det kommer in något emellan skydd och ben.
Om du behöver ha dem över natten och inte kan ta av dem på morgonen så ta av dem och lufta benen på eftermiddagen några timmar och ta på dem sedan igen på kvällen.
Det är inte farligt att ha bot på jämt, det har jag på mej själv, men man ska ju vara uppmärksam så att inget skav uppkommer. Frågan är ju också hur bra det är att alltid ha skydd på benen?
Bot är starkt smärtstillande så därför ska man ju vara försiktig med användningen så att inte de maskerar en ev. hälta. Effekten sitter kvar några timmar efter man har tagit av skyddet.
 
Sv: Back On Track ute ?

Bot är starkt smärtstillande så därför ska man ju vara försiktig med användningen så att inte de maskerar en ev. hälta. Effekten sitter kvar några timmar efter man har tagit av skyddet.

Det där är inte riktigt sant dock. BoT kan säkert ha rejäl smärtstillande verkan för vissa och vis vissa åkommor. Men det finns ingenting i dem som är smärtstillande sas, utan det är samma ev smärtstillning som av annan värme och stöd.

Så att påstå att det 'är starkt smärtstillande' är inte korrekt.
 
Sv: Back On Track ute ?

Eftersom bot ökar blodgenomströmningen ordentligt så kan det göra ont om de inte är invanda. Det är därför viktigt att man vänjer in dem någon/några timmar i början och inte har på dem en hel natt tex på en gång.
När de väl är invanda kan du ha på dem i ett dygn om det skulle behövas men var uppmärksam på skav om det kommer in något emellan skydd och ben.
Om du behöver ha dem över natten och inte kan ta av dem på morgonen så ta av dem och lufta benen på eftermiddagen några timmar och ta på dem sedan igen på kvällen.
Det är inte farligt att ha bot på jämt, det har jag på mej själv, men man ska ju vara uppmärksam så att inget skav uppkommer. Frågan är ju också hur bra det är att alltid ha skydd på benen?
Bot är starkt smärtstillande så därför ska man ju vara försiktig med användningen så att inte de maskerar en ev. hälta. Effekten sitter kvar några timmar efter man har tagit av skyddet.


Jag hade tänkt att ha dom några dar i veckan, så han slipper dom vissa nätter/e.m känns inte så snällt o gå med bandage hela tiden, dessutom är det inte bra för senor / leder :)
 
Sv: Back On Track ute ?

Det där är inte riktigt sant dock. BoT kan säkert ha rejäl smärtstillande verkan för vissa och vis vissa åkommor. Men det finns ingenting i dem som är smärtstillande sas, utan det är samma ev smärtstillning som av annan värme och stöd.

Så att påstå att det 'är starkt smärtstillande' är inte korrekt.

Jag borde kanske skrivit "kan ha stark smärtstillande effekt" för stark smärtstillande effekt har de på vissa individer, det är inte alls samma av annat stöd eller värme. Iallafall inte på mej.

Man ska vara försiktig eftersom det kan dölja skador. Ingen vill ju råka rida en häst som egentligen är halt om den inte hade fått smärtlindring.
 
Sv: Back On Track ute ?

Hur är det med bot schabraken? måste de vänja sig vid de också, innan man rider ordentligt med dem?

Har ngn povat dem och hur tycker Ni att det har funkat?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund har haft problem med diskbråck. Bråcket är ca 10-15 cm från svansroten. Senast på rehaben så diskuterade vi Back on Track...
2
Svar
39
· Visningar
3 845
Senast: Tora
·
Utrustning Jag funderar på att köpa ett fleecetäcke från Back on Track. Såg att de har en Silver Line som var lite billigare (ja, jag tycker...
Svar
0
· Visningar
735
Senast: Pancakes
·
Hästvård Är det bara våran ponny som inte gillar back on track produkterna? Provade arbetsdamaskerna ( back on track) idag, fungerade ca 15 min...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: nyaste
·
Hästvård Har för en vecka sedan köpt ett back on track täcke som jag nu vänjer hästen vid. Han hade det 1,5 h första dagen och sedan har det gått...
2
Svar
27
· Visningar
5 578
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp