Back on track (snabba svar)

Elisha

Trådstartare
Hej hej! Idag har jag varit och köpt back on track till pållan (bandagepaddar), var nyss i stallet och lindade båda bakbenen (pga lite gallor). Nu till frågan: Jag hade tänkt att hon ska ha dem hela natten och jag tar bort imorgon bitti vid 7-8 tiden. Hon har under tiden jag har haft henne aldrig haft back on track tidigare, måste man "vänja in" henne t.ex. bara ha några timmar i taget i början och sen öka efterhand? Eller är det Ok med hela natten? (Läste på nån sida (ej buke) att det var nån som hade börjat att ha dem i 3 timmar första gångerna?) TACKSAM FÖR SVAR :p
 
Sv: Back on track (snabba svar)

hej, har själv sådana paddar super bra !. använder du bara dom med ett stallbandage över utan liniment eller dyl så borde det inte vara några ler är jätte känslig. lycka till :)
 
Sv: Back on track (snabba svar)

Equiterapeuten jag använder rådde min kompis att vänja in back om track. Fast där jag jobbade vande dom inte in. det är ju bara ett värmereflekerande material, inga kemiska saker. och om det inte står något på förpakningen så ska man väl inte behöva vänja in.
 
Sv: Back on track (snabba svar)

Han som jag köpte mina av sa att man skulle "vänja" hästen först.
Jag tror att det var nån timme första gången osv.
Fast jag är inte säker :angel: :o
 
Sv: Back on track (snabba svar)

Jag förstår inte riktigt vad du menar :p alltså jag har bara lindat med BoT och vanliga lindor över.. Är det rätt? (okunnig om BoT) ;)
 
Sv: Back on track (snabba svar)

Okej! Nej dom sa ingeting i affären när jag köpte dom, och det stod inget på förpackningen heller :crazy: Åå jag vet inte vad jag ska göra? Om jag ska ta av dom snart (hon har haft dom i lite mindre än 1 timme nu) eller om hon kan ha dom hela natten? :p Hon har iförsig haft värmande liniment rätt mkt förut (i vintras framförallt) så hon är ju inte HELT ovan..:bump:
 
Sv: Back on track (snabba svar)

Jag tycker att du ska ta av dem efter några timmar första gångerna, det kan bli rejält varmt.
 
Sv: Back on track (snabba svar)

OK :) Jag tror nog att jag åker ner till stallet om 1-2 timmar och tar av de (då har hon haft BoT i 3 timmar) :)
 
Sv: Back on track (snabba svar)

Bästa effekten av Back on Track får man om hästen rör sig. Men eftersom de flesta använder dom som nattbandage så kan de ha dem hela natten utan att vänja dem. De reflekterar ju bara kroppsvärme så överhettade blir dom inte.
Jag har alltid lindat hästarna över natten första gången och det har aldrig varit några problem, men då förutsätter det att du inte har liniment under.
 
Sv: Back on track (snabba svar)

Vi brukar inte vänja in våra häster med dem. På vissa funkar de bäst om man har de vid rörelse, typ i hagen el vid ridning.
 
Sv: Back on track (snabba svar)

Vad ska man välja? Vänja in eller inte? :smirk: Vill höra fler åsikter från folk! - vänja in eller inte!? :bow:
 
Sv: Back on track (snabba svar)

Elisha skrev:
Vad ska man välja? Vänja in eller inte? :smirk: Vill höra fler åsikter från folk! - vänja in eller inte!? :bow:

Linda på och låt dom sitta över natten
 
Sv: Back on track (snabba svar)

Jo haha ;) Men jag köpte dom på hööks och dom hade bara en storlek (eller jag frågade efter BoT och då fick jag dom här som är rejält stora! :p
 
Sv: Back on track (snabba svar)

Mitt ena sto går lindad dygnet runt och tack vare det blev hon frisk i sitt ben.
Om du inte vill ha dem när du rider kan du ju ha dem i hagen under stallbandagen.
Annars brukar ju de stora passa bra i bak och de mindre till fram.
 
Sv: Back on track (snabba svar)

Elisha skrev:
Hej hej! Idag har jag varit och köpt back on track till pållan (bandagepaddar), var nyss i stallet och lindade båda bakbenen (pga lite gallor). Nu till frågan: Jag hade tänkt att hon ska ha dem hela natten och jag tar bort imorgon bitti vid 7-8 tiden. Hon har under tiden jag har haft henne aldrig haft back on track tidigare, måste man "vänja in" henne t.ex. bara ha några timmar i taget i början och sen öka efterhand? Eller är det Ok med hela natten? (Läste på nån sida (ej buke) att det var nån som hade börjat att ha dem i 3 timmar första gångerna?) TACKSAM FÖR SVAR :p

Jag vänjde in mina hästar när jag började använda backontrack, pga av att dom rekommenderar det på hemsidan, och av personen jag köpte dem av. Första dagen en timme, andra två osv...men jag vet inte om man verkligen behöver det?
 

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 052
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
995
Senast: Scata
·
Hästvård Står ju att man ska vänja in back on Track snabbandage, 3-4 timmar och så öka en timme osv. frågan är ju vad som händer om man inte gör...
Svar
11
· Visningar
1 486
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 278
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp