Back on Track på kotledinflamation

M

My Beauty

Nu har jag fått reda på att hästen har kotledsinflamation på båda fram. :(

Så jag funderar på att köpa BoT och använda tills hon ska på återbesök. Tänkte köpa i såna fall såna skydd med paddar.

vad tycker ni? KSulle det vara bra? har ni några andra förslag som man kan ha.

Sv: Back on Track på kotledinflamation

Är väl veterinären du ska kolla sånt med? :p
JAG tror inte det kan göra någon skada, men det beror ju på om värmen är negativ i kombination med annan behandling av vet.

Är väl veterinären du ska kolla sånt med? :p
JAG tror inte det kan göra någon skada, men det beror ju på om värmen är negativ i kombination med annan behandling av vet.

Det har du en poäng med ..

Hej är hästen behandlad så ska man vänta en vecka innan man använder de har haft mycket strul med en av våra hästar och de gånger hon blivit behandlad har de sagt 1 vecka efter behandling men sen tyckte de att det är bra att använda de

Hej är hästen behandlad så ska man vänta en vecka innan man använder de har haft mycket strul med en av våra hästar och de gånger hon blivit behandlad har de sagt 1 vecka efter behandling men sen tyckte de att det är bra att använda de

Ja hon behandlades men kortinson och tuppkam idag.

Vad ska man ha på BoT då?
ska man ha paddarna med skydd elr bara paddar?

Min häst hade kotletdsinflammation, så jag tänkte som dej -ett par Back on Track skulle nog vara bra.
Efter ett tag gick "sanningen" upp för mej när jag fick höra att B o T torkar ut ledvätskan istället. (pga höga värmen de bildar)
Bla sa en mkt duktig travtränare det ( o andra inom travet) + andra som tävlar på elitnivå i hoppning, så jag väljer att tro på denna teori.
Så B o T använder jag endast en natt efter kraftig ansträngning, absolut ingen långvarig användning med B o T!!
Satsa på en lugn i gångsättning i stället när hästen är bra..
Lycka till...

Intressant.. särskilt eftersom BoT själva hävdar att det är bra för lederna.
Hur funkar det med andra värmande behandlingar? (Liniment, benlindor) torkar det också ut ledvätskan?
Iofs så är det väl så att inga behandlingar ska tillämpas för länge.

Hej!

BoT är väldigt bra, men jag har råkat ut för ett tråkigt missöde med dem. Min ponny blev så varm om sina ben, så att han började sparka i boxdörren varje natt av ren förtvivlan. Han var så varm om sina ben! Jag vet inte om han är överkänslig, men jag har valt att endast använda BoT några få timmar de dagar som jag tränar mycket. Bara ett tips! Lycka till, och hoppas at din häst snart blir frisk igen. Mvh Linn

Min häst hade kotletdsinflammation, så jag tänkte som dej -ett par Back on Track skulle nog vara bra.
Efter ett tag gick "sanningen" upp för mej när jag fick höra att B o T torkar ut ledvätskan istället. (pga höga värmen de bildar)
Bla sa en mkt duktig travtränare det ( o andra inom travet) + andra som tävlar på elitnivå i hoppning, så jag väljer att tro på denna teori.
Så B o T använder jag endast en natt efter kraftig ansträngning, absolut ingen långvarig användning med B o T!!
Satsa på en lugn i gångsättning i stället när hästen är bra..
Lycka till...

Okay. Funderar på att ringa vet och fråga henne vad hon tycker.

Sen så kommer det bli en rikigt lågsam igångsättning. Ska ju skritta i 3 veckor sen återbesök. sen får vi se vad VET säger. Men antagligen blir det inte någon Div II i år :(
Men nu fokeserar vi bara på att få henne bra och sen få vi ta det lugnt, det får ta den tid det tar tills hon blir som hon var innan Infalationen-

Men ä'r det någon som har testat Stable Boot Fram från Veredus
. Dom har typ såna oxå. Ett skydd med en padd i. Kommer inte riktigt ihåg vad det var i padden. Men kompisen häst som burkade vara grymt svullen på morgonen hade dom och sen då var hon helt ren i benen. Kanske ska testa såna.

Senast ändrad av en moderator:

Det går lika bra med Selleri:angel:

Nej, men vanliga lindor o ett liniment eller kyllera beroende på vad man vill uppnå.

Tycker att BoT är överreklamerat.

det du kan göra är att sko hästen oftare o sen göra en vettig igångsättning på bra underlag- viktigast av allt.

Det går lika bra med Selleri:angel:

Nej, men vanliga lindor o ett liniment eller kyllera beroende på vad man vill uppnå.

Tycker att BoT är överreklamerat.

det du kan göra är att sko hästen oftare o sen göra en vettig igångsättning på bra underlag- viktigast av allt.

Hästen skos var sjunde vecka. Då hästen är låg i trakterna så la hovslagaren på en annan storlek på skon denna gången.

en häst som är väldigt låg i trakten blir ju mer o mer felvinklad vartefter hoven växer.
Dessutom växer hovarna mer på sommaren.
skulle i det är läget sko oftare.

min kunde inte gå i 6 v. förr, utan skoddes var 4.e tills den stod bra o hovarna växte lite mer uppåt än bara framåt.

Fråga din Vet. om du kan göra ngt för att påskynda läkningen- som t.ex skoningen.
Lycka till:)

en häst som är väldigt låg i trakten blir ju mer o mer felvinklad vartefter hoven växer.
Dessutom växer hovarna mer på sommaren.
skulle i det är läget sko oftare.

min kunde inte gå i 6 v. förr, utan skoddes var 4.e tills den stod bra o hovarna växte lite mer uppåt än bara framåt.

Fråga din Vet. om du kan göra ngt för att påskynda läkningen- som t.ex skoningen.
Lycka till:)

Vi har valt att sko henne

nästa gång när hon gått 6 veckor. detta var hovisen rekomendation
och litar tillfullo på honom.

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
937
Senast: Ajda
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 891
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 266
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka