Back On Track + liniment?

domino

Trådstartare
Går det? :confused:
Alltså jag masserar med liniment (Blue Lotion) på kvällen efter det på 200gr täcke som han har över natten. Kan han då ha utetäcket med Back On Track-ryggvärmaren ute i hagen på dan? Eller blistrar det?
Tacksam försvar! :bow:

Sv: Back On Track + liniment?

Jag tror att du kan ha den där Back on Track under ditt vanliga utetäcke det är väl det den är till för eller hur?
Sök inne på google på Back On Track hästtäcken så kommer du hitta deras sida och där kan du ju läsa om den.
Jag tittade lite på dom täckena till mitt nordis sto som är stel om gumpen men de är ju så dyra ju :p
men jag tror i alla fall att det kommer att funka :D

Kjamen på dig och lycka till///Tina

Jo det brukar han ju ha. ;) Men min fråga var om det kan blistra om man har liniment på kvällen och sedan ett innetäcke. Och sedan på morgonen sätter på utetäcket med BoT ryggvärmaren i och han går med det i hagen hela dagen...

domino skrev:
Går det? :confused:
Alltså jag masserar med liniment (Blue Lotion) på kvällen efter det på 200gr täcke som han har över natten. Kan han då ha utetäcket med Back On Track-ryggvärmaren ute i hagen på dan? Eller blistrar det?
Tacksam försvar! :bow:
Får man fråga vad hästen har för problem?

Känslig rygg, pga han har blivit riden i fel sadlar. Båda hjälper men undrar om de går att kombinera så som jag skrev...?

ET kommer på onsdag. Antagligen har han en sträckning efter han gick omkull i tisdags veckan. Spänd i ryggmusklerna.. :(
Han har varit helt bra i ryggen tills det hände. Använder alltså inte liniment särskilt ofta och B o T har han bara någon gång i veckan på sig, efter hårdare pass.

Senast ändrad:

domino skrev:
Känslig rygg, pga han har blivit riden i fel sadlar. Båda hjälper men undrar om de går att kombinera så som jag skrev...?

ET kommer på onsdag. Antagligen har han en sträckning efter han gick omkull i tisdags veckan. Spänd i ryggmusklerna.. :(
Jag skulle inte kombinera, inte heller ha Blue Lotion på ryggen...

Tycker du ska be din ET visa dig hur du masserar o strectchar ryggen själv... Något som hjälper bra mycket bättre än att kladda linement och täcka in den i tunga lager dygnet runt! :(

Nu såg jag ditt tillägg oxå :D
Är det tillfälligt (akut sträckning) tycker jag du ska använda dig av endast BoT täcket, inte kladda eller massera själv ;)

Senast ändrad:

Tack för ditt svar! Ja linimentet är bara tillfälligt! Brukar använda det på benen annars ibland.
Jo hon har visat mig hur jag ska massera. Vara bara skeptiskt till om man kunde använda liniment på kvällen och B o T nästföljande dag..

Men kör bara på B o T och skippar linimentet (ändå slut :D )..

domino skrev:
Tack för ditt svar! Ja linimentet är bara tillfälligt! Brukar använda det på benen annars ibland.
Jo hon har visat mig hur jag ska massera. Vara bara skeptiskt till om man kunde använda liniment på kvällen och B o T nästföljande dag..

Men kör bara på B o T och skippar linimentet (ändå slut :D )..
Har hästen en sträckning eller annan "akut" skada i ryggen, så ska du undvika att massera själv...
F.Ö är det normalt ingen fara att använda BoT på linement, men det kan vara snällt mot hästen att vänta tills det torkat.... Kan bli lite för varmt annars..

Annars är du en duktig flicka och gör som Tant Humlan säger! :angel: :love: :p :bow:

Haha jadå tant! :angel: :rofl:

Försöker undvika att massera och använda B o T istället men han tycker ju det är så skönt!

Nej det skulle jag nog inte vara orolig för...
Han hinner ju stå hela natten & linementet hinner ju torka..
'Skulle däremot inte lägga täcket på en "nylinementerad" häst. (alltså typ över natten efter du linementerat)

Men Bluelotion på ryggen?? Det kyler ju sedan...
Jag skulle använda värmande (t ex arnika gel-linement) på ryggen. (nu är det extremt sällan jag linementerar där men...)
Jag har B&T utetäcke på min häst oxå, och jag tycker att man ser tillräckligt med resultat ... Jag skulle skippa linementet..
MVH

domino skrev:
Använder alltså inte liniment särskilt ofta och B o T har han bara någon gång i veckan på sig, efter hårdare pass.
Såg detta inlägget efter jag svarat.
Varför har du inte B&T på hästen varje dag när han går ut i hagen istället??
Om du har "vant in" hästen på B&T tycker jag att det ger ett bättre resultat, åtminstone så länge han är öm i ryggen...

Lycka till!
MVH

Håller med Bapro. Använd ditt BoT så mycket som möjligt istället för att linimenta. Det bör ha bättre effekt. Har slutat linimenta min gamla häst 23 år. Men jag måste linda varje dag annars har det inte lika bra effekt. Han har pålagringar och spatt så han kommer ju inte att bli bra men med skydden har han inga problem alls.
Sedan är det väl inte någon skillnad mellan BoT och vanliga värmande paddar o dyl. Du måste kolla på själva linimentet om det blistrar.

Tack för alla svar!

Equiterapeuten kommer ut på onsdag och behandlar honom. Det är troligen en sträckning han har.
Måste in med en rättelse med om det har betydelse... Det är inte Blue Lotion jag använt utan Liniment Blue.. :o

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 039
Senast: Scata
·
Utrustning Hej, I julas köpte jag en back on track hjälm eq3 med samhetsfinish eftersom jag började rida unghäst I samma veva och då ville ha något...
Svar
4
· Visningar
1 493
Senast: Marvin
·
Hundhälsa Ok, ni som har erfarenhet av back on tracks produkter... Upplever ni att de ger någon effekt? Ni som använt deras täcken, upplever ni...
2
Svar
25
· Visningar
5 472
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Min hund har haft problem med diskbråck. Bråcket är ca 10-15 cm från svansroten. Senast på rehaben så diskuterade vi Back on Track...
2
Svar
39
· Visningar
3 937
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka