Back on track- hur bra?

L

lillaängla

Hej alla!

Eftersom Back on track-paddar verkar användas av allt fler, så undrar jag hur pass bra de är? Någon som har använt, o isåfall, vad tycker ni?

Har en häst med en svårläkt senskada hö fram, är det överhuvudtaget lönt att satsa på att köpa en sådan padd??

Snälla, snälla, jag blir jätteglad för lite synpunkter! :bow:

Mvh/ Madde

Sv: Back on track- hur bra?

Har inte använt på hästarna men köpte i våras ett ryggbälte åt mig själv när jag hade ryggskott, kan bara säga SUPER!!!!!!!!!! Helt klart värt att prova på din pålle!
Mvh Kicki

Kicki_J skrev:
Har inte använt på hästarna men köpte i våras ett ryggbälte åt mig själv när jag hade ryggskott, kan bara säga SUPER!!!!!!!!!! Helt klart värt att prova på din pålle!
Mvh Kicki

Använder mina paddar till just detsamma som du har ryggbältet,har en taskig rygg som protesterar då och då,men har inte på det senaste 1,5 året behövt ens tänka tanken med att åka till naprapat då B6T-paddarna gör underverk.

Jag använder BoT nackkrage och ryggvärmare 1*1 meter till mig själv. Och det har hjälpt mig massor... Hela vänstersida i ryggen var inflamerad hela förra våren, det tog 3 veckor med nackkragen så var det borta.

Jag gillar BoT. Har aldrig haft dem till mig själv, men andra som använt dem tycker att de har blivit mycket bättre.

Mina hästar använder dock BoT flitigt! Gallorna försvinner helt, ryggen ömmar inte längre. Jag skulle satsa på ett par paddar om jag var du. De kommer ju i alla fall inte att göra din häst mera skadad.

Hoppas pålle blir frisk snart! :)

Nån som vet var man hittar back on track-paddar hyfsat billigt?

Jag har också bara bra erfarenheter av Back on Track. Dock har min veterinär (verksam inom travsporten) höjt en varningens finger. De har fått nya fall där tydligen BOT gör att senan torkar ut. Använd med förnuft alltså. Vet säger var tredje dag.........

Har använt BoT till mig själv under en längre period. Känner mig inte det minsta uttorkad... Hästen mår också bra.

Skulle gärna vilja höra hur den veterinären resonerar, hur värme skulle kunna göra att en sena "torkar ut"!? Det är ju inga konstigheter med BoT eg, bara ett sätt att tillvarata kroppens egen värme.

På Back on Tracks hemsida (www.backontrack.se) finns en lista/karta med återförsäljare. Du kan också beställa direkt från kontoret i Uppsala. Priset sätts av tillverkaren, skulle tro att det kan bli svårt att hitta någon som säljer så värst mycket billigare än rekommenderat utgångspris.

TantEster skrev:
Skulle gärna vilja höra hur den veterinären resonerar, hur värme skulle kunna göra att en sena "torkar ut"!? Det är ju inga konstigheter med BoT eg, bara ett sätt att tillvarata kroppens egen värme.

På ft konvetntiet förra hösten blev vi rekommenderade att ta av skydd/lindor direkt efter hårdare arbete för att direkt sänka tempen i senorna. Det diskuterades en hel del om lindning/värme var bra för senorna. Kan det vara något sådant som veterinären läst???

TantEster skrev:
Har använt BoT till mig själv under en längre period. Känner mig inte det minsta uttorkad... Hästen mår också bra.

Ja, jag vet inte. Jag bara förmedlar vad hon har sa. Det finns alltså flera fall inom travet där det har använts BOT med skador på senorna som följd. Kanske blir det för varmt med de keramiska trådarna och värme torkar väl ut känns det som....? Jmf kylskåp och ugn.

För min del så har jag en häst som har väldigt lätt att få gallor, varför ett par BoT-paddar skulle kunna hjälpa henne rejält. Dock går hon på lösdrift, så jag misstänker att jag mest skulle använda paddarna under ridning. Ska absolut fundera på att beställa ett par.

Jag lindar med BoT på alla benen över natten och hästens ben är mycket bättre. Grannen använder också BoT på en av deras hästar som fick en senskada i våras med mycket bra resultat. Jag använder även ett BoT underlägg när jag rider. Har en sådan pad som de säljer som transportskydd, och det har gjort underverk på min hästs känsliga rygg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Funderar på att köpa en Back on Track Posture Reminder. Någon som har erfarenhet? satt den bekvämt eller skaver den vid armhålorna...
Svar
1
· Visningar
731
Senast: Leeelot
·
Utrustning Hej! Jag ska börja ha back on track stallbandage på nätterna på min häst. Men har inte hunnit köpa än. Jag har back on track paddar som...
Svar
1
· Visningar
800
Senast: LilaTiger
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 167
Senast: Sirap
·
Utrustning Hej! Jag undrar om back in track täckena är så bra som det låter och sägs? :) Har en ponny som lätt blir stel i ryggen och får knutor...
Svar
13
· Visningar
2 841
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama