Back On Track hundtäcke

Hagstadius

Trådstartare
Hej!
Jag undrar om någon av er har använt BoT täcke till er hund? Jag använder ett av deras täcken till min tik på 11 månader då hon har "problem" med båda armbågarna fram men inget man märker av. Så jag skulle vilja veta era erfarenheter av BoT, även om du har t.ex till dig själv eller till din häst.

Hade tänkt att köpa ett nättäcke till min hund också och är de verkligen värda 750kr?

Sv: Back On Track hundtäcke

Jag har ett till min hund, han är tax och de har en tax-variant på sina täcken, vilket är superskönt eftersom det faktiskt passar - till skillnad från de flesta andra täcken...

Däremot har han inga problem så jag vet inte hur det är med den biten, men han håller sig varm och skön i det iaf :D

Hade tänkt att köpa ett nättäcke till min hund också och är de verkligen värda 750kr?

Har du en stor hund? Ett nättäcke såg jag för ett tag sedan kostade runt 500 och jag betalade ca: 600kr för mitt vanliga täcke... Men visst är de dyrare till stora hundar, har jag för mig :)

Senast ändrad:

Jag har använd till min hund med artrit och det hjälpte henne under natten och att hon gick bättre på morgonen - hade just nättäcke

Ja, jag har en stor hund och ett nättäcke ksotar 550kr på hööks (står det) men om man tar upp till storl 70 som hon har så kostar det ca 750kr och tycker det är lite för dyrt för ett täcke när man redan har deras standardtäcke men tkr det blir för varmt på natten för en hund som verkligen inte behöver täcke.
Jag har inte märkt att täcket är varmt över huvudtaget? Men kanske annorlunda på tax-täckena?

Jag tror att 67 skulle kunna passa henne. Hon är 50% Schäfer, 25% Jämthund och 25% Kungspudel men är som en Schäfer i höjden och lite nättare bara i kroppsbyggnaden.

Jag har inte märkt att täcket är varmt över huvudtaget? Men kanske annorlunda på tax-täckena?

KH347_var_u5m9s6_medium.jpg

Jag har det, och jo, jag tycker nog att det värmer...

För att den ska ge effekt så ska den sitta i minst 8 timmar i streck.

"Dock skall man komma ihåg att man vid långdragna problem bör använda Back on Track under flera veckor, minst 8 timmar per dag, med regelbundna uppehåll. Det innebär att hunden har på sig täcket inomhus, även under natten"
http://www.backontrack.com/se/anvandningsrad/

Långdragna problem menar de typ som mildare ledproblem, och sådant. Om du har på hunden täcket om den kanske är lite stel eller så, så räcker det med 4-6 timmar per dygn. För att mjuka upp leder och sånt så ska du egentligen ha på täcket 1-2 timmar före träning och 2-4 timmar efter träning. Hur får du det på någotsätt till 8timmar!? Så långdragna problem tror jag mer att de tar som om de ska hjälpa till med läkning eller typ som mildare ledproblem eller äldre hundar osv :P

Artrit är ett långdraget problem, det kan inte försvinna så att säga..det rådet med före och efter träning är för hundar utan problem, i förebyggande syfte..

Jag har ett nättäcke och ett fodrat "utetäcke" till våran hund. Jag köpte nättäcket i samband med att vi opererade honom för en lösbenbit. Han hade då det på sig i princip dygnet runt i början, vi tog bara av det när han var ute och gick. Jag tyckte att det hjälpte honom och läkningsprocessen gick snabbare än beräknat, om det nu berodde på täcket eller om vi hade tur kan jag inte avgöra. Täcket var även suveränt på att torka upp honom snabbt efter rehaben.

Idag använder vi täcket efter ansträngande saker, tex en dags jakt så får han täcket på sig när de är klara, han torkar fort och trivs väldigt bra i täcket.

Utetäcket använder vi vid pauser i jakten för att hålla värmen, vid riktigt skitväder vid promenader för att slippa en helt blöthund som kanske går och spänner sig, eller om han ska ligga i bilen ett tag och det är kallt ute.

Nättäcket håller honom torr och varm när det är kallt och sval när det är varmt. Det fodrade täcket håller honom varm och torr när det används.

Jag har bara det tjocka täcket, och gillar inte alls att behöva använda det 8 timmar per dag, hunden blir lätt varm nämligen och trivs inte med det..får nog kolla upp ett nättäcke!

Jag tycker att nättäcket för oss var den bästa investeringen, det används betydligt mer och längre perioder än det tjocka täcket som jag bara tycker kan användas utomhus eller kall bil eller liknande. Det tjocka täcket hade jag kunnat köpt vilket märke som helst som passade bra men nu blev även det ett BoT täcke av olika andledningar.

Men nättäcket har jag även använt på sommaren om det inte är jättevarma dagar efter att våran har simmat tex, han torkar fortare och verkar som sagt trivas väldigt bra i det, han brukar rulla ihop sig och sova på en gång, om det ibland har hamnat på golvet så brukar han lägga sig uppepå täcket och mysa.

Hela hösten/vintern och tidig vår använder jag det tjocka efter hundsimmet, men på sommaren känns det bara fel, då använder vi knappt täcket..jag brukar lägga ut täcket på hans sovplats varje natt året runt så att han sover på det, och sen ha på det ett par timmar på morgonen under den kallare årstiden..men det räcker ju egentligen inte..får bli ett nättäcke! Blir det large till rottweiler?

Vilken storlek hunden har beror på hur lång den är, men kan tänka mig att en Rottweiler har Large då min som är ungefär lika stor som en Schäfer har strl 70 och jag tror att typ 60 (?) blir Large enligt deras planering.
Jag har fortfarande inte vant in min hund i täcket riktigt utan tar det väldigt försiktigt men hon ska börja med att ha på sig täcket medans jag är i skolan vilket är halv 9 till halv 2 vilket blir 6 timmar och sen 1 timme före och 1 timme efter cykel-träning. Och såklart på de två rundorna på dagen, hon gillar inte att ha på sig täcket på rundorna så den första och sista rundan får hon klara sig utan det.
Vid 10veckors ålder så fick vi kontaterat att det var lika bra att avliva henne för (enligt dem) skulle hon inte ens bli 1år utan jättestora problem då hon markerade riktigt mkt på båda armbågarna. Eftersom hon är 50% Schäfer och hennes mamma hade höft problem så är det stor risk att hon också har höftproblem. Hon blir 1år på alla hjärtans dag (hjärte-hund haha :P) och vi har inte märkt ett dugg på henne, hon hoppar hästhinder, leker och arbetar precis som vilken hund som helst. Så jag tror att veterinären överdrev lite, men hon ska iallafall ha på sig täcket nästan dygnet runt. Jag har ett ofodrat täcke (deras standard) och det är inte varmt på henne fast hon inte är speciellt tunnhårig. Men funderar på att köpa ett nättäcke, men vill inte ge 750kr för ett täcke när man redan har ett utav dem så det får bli ett begagnat om jag hittar ett!

Jag använder BOT dagligen till migsjälv, har ett knäskydd som hjälpt mig med min inflammation. Har även nättäcke till hästen och hunden. Har det till en 12-årig bc som på ålderns höst blivit stel, det har hjälpt henne jättemycket och jag upplever att hon är piggare sen hon fick sitt täcke. Hon sover med det varje natt och har någon glömt att klä på henne det påminner hon en ;)
Har även BOT filt i hundbädden.

Hej!
Jag undrar om någon av er har använt BoT täcke till er hund? Jag använder ett av deras täcken till min tik på 11 månader då hon har "problem" med båda armbågarna fram men inget man märker av. Så jag skulle vilja veta era erfarenheter av BoT, även om du har t.ex till dig själv eller till din häst.

Måste bara få fråga..varför har hunden ett täcke när den har problem med armbågarna? Vore inte BoT's armbågsskydd vettigare då?

Armbågsskydd finns väll inte till hundar? Du kan ju inte ha skydd där hunden böjer på benet om jag inte har helt fel!?
Någon som har ett BoT nättäcke ni inte använder i strl 70 eller 74? x) Som jag kunnat köpa alltså :P

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 041
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har för mig att det är flera här som har ulltäcken till sina hundar och vill höra mig för hur ni tycker dom är. Jag funderar på att...
Svar
10
· Visningar
1 807
Senast: Pilot
·
Utrustning Samtliga dessa märken har liknande funktioner vad jag kan läsa mig till. Har tidigare använt, och använder fortfarande, Back on Track...
Svar
16
· Visningar
1 752
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp