Back on track dygnet runt -minskad effekt?

Elisha

Trådstartare
Stämmer det att back on track effekten minskar om man använder dygnet runt eller är det en myt? Under en period och inte 364 dagar om året givetvis.

Sv: Back on track dygnet runt -minskad effekt?

Back on Track ska, för bästa effekt, användas periodsvis. Till exempel nattetid under två veckor, sen uppehåll någon vecka innan man går på igen. Jag tror inte effekten ökar av användning dygnet runt, men jag antar att du vill ha det på din häst under boxvilan? :) Jag tror du kan använda det dygnet runt då utan risk att det tappar sin effekt för framtiden.

Hon har det just nu fram till operationen, mest för att ta ner svullnaden och ge ökad värme och cirkulation! Kan ju bara bli bättre. Även under vilan, ja. :)

Använder benpaddarna(BoT) eller lindar med BoT varje natt på min häst rider alltid med BoT ländtäcke (inte på sommaren)
så jag tror inte på att det ger sämre effect!

Var hittar du den infon? Källa?

Back On Tracks hemsida:

Användningsråd
Vänligen, läs noga både användningsråd och tvättråd innan du använder produkten.

Alla Back on Track-produkter ska börja användas gradvis. Använd produkten max 4 timmar de första 2-3 dagarna. Kroppen får då möjlighet att vänja sig vid den effekt som tyget ger.

Anledningen till att vi rekommenderar att man inleder med max 4 timmars användning, är att en del människor upplever smärta i början. Hos häst och hund yttrar det sig som en svullnad. Detta beror på den ökade blodgenomströmningen, vilket faktiskt är ett gott tecken på det keramiska tygets effekt. Den initiala smärtan eller svullnaden kan uppstå redan efter någon eller några timmars användning. Man bör då låta bli att använda produkten mer samma dag och istället introducera den försiktigt och mer gradvis de följande dagarna. Efter introduktionsperioden bör man öka användningen till minst 8 timmar per dygn, gärna längre. Redan efter någon timme upplevs ofta en positiv inverkan på spända muskler och stela leder. Mer ihållande tillstånd kan behöva flera dagar, upp till 10-20 dagar, innan man uppnår önskat resultat.

Efter de inledande 2-3 dagarna är det viktigt att fortsätta använda produkten intensivt minst 10, gärna 20 dagar, innan man utvärderar effekten. Eftersom det keramiska tyget reflekterar mer av kroppens värmestrålning när vi rör på oss, blir effekten störst om vi bär produkten när vi är aktiva. Men Back on Track verkar även vid vila, också när vi sover.

Fortsätt och använd produkten enligt det mönster du själv kommer fram till eller använd den i 2 veckor och gör ett uppehåll den 3:e veckan, det senare för att undvika tillvänjning. Känsligheten för denna tillvänjning är individuell. För maximal nytta ska det keramiska tyget vara i direkt kontakt med huden (om nödvändigt kan ett tunt bomullstyg läggas mellan).

Notera: Försiktighet rekommenderas vid samtidig användning med liniment eller liknande, eftersom effekten då förstärks.

Använd produkten endast enligt instruktionerna och rådgör med läkare om symptom kvarstår. Använd ej under graviditet/dräktighet.

Specifika användningsråd för Häst och Hund
Tänk på att effekten av Back on Track ökar vid rörelse då kroppsvärmen ökar, så förutom att använda paddar och täcken i stallet kan hästen med fördel få röra sig med Back on Track-produkterna på sig. Speciellt lämpliga i detta sammanhang är arbetsdamaskerna, lindorna, schabraket , skrittäcket och skrittmaskinstäcket.
Vid långvariga problem kan hästen behöva använda Back on Track under en längre period. Använd då produkten i 2-3 veckor och gör uppehåll 1 vecka, för att se om symptomen kvarstår.

I förebyggande syfte kan Back on Track användas med regelbundna uppehåll. Använd Back on Track 1 dag före och 2 dagar efter träning och gör därefter uppehåll tills nästa träning. För uppvärmning använd 1-2 timmar före och 2-4 timmar efter träning.

För hund används ofta standardtäcket som är regnavvisande och andas. Dock skall man komma ihåg att man vid långdragna problem bör använda BoT under flera veckor, minst 8 timmar per dag, med regelbundna uppehåll. Det innebär att hunden har på sig täcket inomhus, även under natten. Då är det skönare för hunden att ha nättäcket som är följsamt och andas maximalt. Alternativt kan hunden erbjudas en madrass med ”memory foam” eller ett överdrag i Back on Track till sovkorgen. Att skumgummit delvis formar sig efter kroppsformen avlastar en öm rygg.

Men det är ju mest för att se om hästen blivit bättre. Kan inte hitta något som säger att man inte får använda dem 24/7. Men så kanske jag missat något...

MaRomer hann före.
Det finns ju inget som säger att det är en direkt negativ effekt av att använda i långa perioder utan uppehåll, men gör man det har man ju ingen chans att se om det ger effekt.

Jo det vet jag, men som sagt, det står inte att effekten MINSKAR av daglig användning, dvs att effekten blir större med uppehåll.

"använd produkten enligt det mönster du själv kommer fram till eller använd den i 2 veckor och gör ett uppehåll den 3:e veckan, det senare för att undvika tillvänjning"

Senast ändrad:

Men det har man väl?? Du vet väl varför du började med BoT på hästen? Blir de bättre efter användning-då funkar det! Ingen skillnad- funkar ej!

Men jag vill gärna att effekten håller i sig även när jag inte har BoT, jag brukar inte ha som mål att använda det resten av hästens liv. Och det ser man genom att hoppa över exempelvis var tredje vecka.
Jag har heller inte påstått att effekten minskar av daglig användning, läs mitt första inlägg en gång till.

"Back on Track ska, för bästa effekt, användas periodvis"

I mina ögon är det samma som att effekten inte blir lika bra av daglig användning.

"Jag tror inte effekten ökar av användning dygnet runt, men jag antar att du vill ha det på din häst under boxvilan? Jag tror du kan använda det dygnet runt då utan risk att det tappar sin effekt för framtiden."

Det här förstår jag inte riktigt, menar du att det brukar tappa effekt av flitig användning så att det inte hjälper i framtiden?

Senast ändrad:

Ja men jag tänker som jag sa förut, att jag vill ha en chans att utvärdera användandet emellanåt, därmed kan man ju påverka effekten till viss del genom att öka/minska antalet dagar som jag lindar med det.
Jag ser liksom ingen bra anledning till att använda det konstant.
"Jag tror du kan använda det dygnet runt då utan risk att det tappar sin effekt för framtiden"

Det handlade inte om vad vi tycker eller tror utan om FAKTA. Därför bliv jag tveksam till det du skriver.

Men LÄS inlägget högre upp som är saxat från BoT's hemsida, där står det ju, och det är ju det jag har skrivit själv fast kanske med andra ord?

Du skriver: "Back on Track ska, för bästa effekt, användas periodvis"

På BoTs användningsråd står: "Fortsätt och använd produkten enligt det mönster du själv kommer fram till eller använd den i 2 veckor och gör ett uppehåll den 3:e veckan"

Är INTE samma i mina ögon.

Det här är min egen erfarenhet då jag har använt bot på mej själv dygnet runt 365 dagar om året med undantag för dusch sedan många år, jag tror att det är fem år sedan jag köpte mitt första skydd men jag kan minnas fel.

Bot har effekt ungefär ett år när man använder det alltid, sedan blir effekten sämre eftersom tyget slits.
Det är alltså inte så att själva effekten blir sämre för att man alltid använder det utan det är produkten som slits, köper man ett nytt får man samma effekt som innan.

I början gick de ut med att så länge tyget är helt så fungerar det lika bra men detta stämmer inte och jag påtalade det för dem och de ändrade på sin sida då. Om det står något nu vet jag inte.

Så det är helt ok att använda bot om behovet finns så länge behovet kvarstår.
Det är bara att köpa nytt när produkten är använd i ca 1 år.

Jag hade inte klarat mej utan eftersom det är vad som ger bäst effekt av allt jag har provat och det är mycket.

Jag har alltid fått rådet av bot säljare att använda produkten 2-4 timmar max om dagen i några veckor för att sedan ha uppehåll. Detta för att kroppen precis som med andra saker (tex smärtstillande tabletter) vänjer sig.Jag brukar inte ha bot hela natten på. Prova själv att ha bot på ett ställe du har ont en stund. Det blir nästan jobbigt varmt efter ett tag. För bästa effekt brukar jag använda bot två timmar om dagen en två veckorsperiod för att sedan ha uppehåll minst en vecka. Gäller även hunden.Men som sagt, alla försäljare av bot rekommenderar uppehåll efter en viss tid för att effekten ska kvarstå.

Jag använder det själv och många i min familj o närhet. Både hela nätterna, bla bäddmadrass, och dagtid och har inte märkt av att effekten på något vis avtar. Ingen av oss har heller inte fått de instruktionerna som du har fått. Detta verkar gå att diskutera i oändlighet. Men återigen, det är inte FAKTA utan godtyckligt vad var o en anser.

Kan tillägga att i alla fall till hund är bot dopingklassat pga att det lindrar smärta. Därför kommer ett nytt täcke att komma istället.

Liknande trådar

Utrustning Nån som vet om back on track pardus L är 58-60 eller 59-60? Står olika beroende på var man läser.
Svar
0
· Visningar
111
Senast: aglaonema
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 106
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 038
Senast: Scata
·
Hästvård Står ju att man ska vänja in back on Track snabbandage, 3-4 timmar och så öka en timme osv. frågan är ju vad som händer om man inte gör...
Svar
11
· Visningar
1 560

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?