babywatcher och andningslarm i kombination

ako

Trådstartare
Hej!

Jag har tänkt skaffa ett andningslarm till vår väntade baby, för att känna att man verkligen gör allt man kan för att förhindra läskiga andningsstopp eller i värsta fall PSD. Jag har mest kikat på den sorten som man fäster på blöjan, så att baby kan sova var den vill och man inte är beroende av madrassen i sängen (om den vill sova i vagnen etc). Någon som har erfarenhet av dessa?

Sedan undrar jag oxå om en babywatcher registrerar om andningslarmet tjuter, eller om den BARA tar upp ljud från barnet?

Tackar på förhand för svar :)!

Sv: babywatcher och andningslarm i kombination

Först:

Babyvakter uppfattar och sänder vidare alla ljud som går över en viss ljudnivå (enkelt förklarat), det betyder att det absolut kommer att sända larmet från andningslarmet vidare! Den sänder även moppeljud och annat störande…

Vad gäller andningslarm har jag ingen erfarenhet. Jag tänkte också skaffa ett innan jag fick barn, för tänk vad man skulle ångra sig om något hände… Men jag lugnade mig och struntade i det (jag vidtog alla andra försiktighetsåtgärder och nöjde mig med det).

Lycka till!

Respisense antar jag att du menar, vi har ett sånt.. OCH ett babysense II ... ja, jag är nojjig :o.
I sin egen säng har hon babysense, som är ett sånt plattlarm. Superkänsligt, superbra, bara gott att säga om det! Vid samsovning funkar det ju inte, då har jag köpt ett respisense, det är också helt okej men inte riktigt lika bra som de med plattor. Ibland lossnar det och trillar av, eller så glider blöjan och larmet falsklarmar. Vilket inte gör mig så mycket, hellre det än att det missar ett andningsstopp. Om man vill ha bebis i sängen men ändå har plattlarm kan man köpa en cozee, tror jag de heter, som är en minisäng i sängen med inbyggt larm (är ett tillbehör till bebysense II). Har du några frågor, fråga på, jag har testat dessa larm grundligt ;)

Tips förresten, många av larmen kan man köpa beggat på Blocket! Jag tänkte sälja mina sedan :) De är ju bara använda ett halvår-år, och slits ju inte nämnvärt, bara byta batterier.

Knapplån.

Tack för era svar!!

Någon form av andningslarm har jag absolut tänkt mig, och det kanske inte är så dumt att göra som Mitten skriver. Får fundera ett tag till - har ju om allt går enligt planerna 2 mån kvar.

Bra oxå att babywatchers tar upp även annat än babyljud - iallafall i det här fallet.

Vi har haft det man sätter på blöjan. Vi har varit kanonnöjda och det har aldrig strulat. Vi testade på en blöja att sätta fast det ordentligt. Vi klämde fast en vikt tvättlapp i "klämman", sen satt det :) (Ingen idé att strula när blöjan sitter på barnet) Vi använde det tills han började snurra/röra sig runt på nätterna när han var ca 5 månader.

Det bra med blöjlarmet är ju att det funkar i vagnen och i bilen också (inte lika säkert då, om man kör skumpigt med vagnen/bilen) men jag har testat att fästa på ett gosedjur som jag dragit i vagnen och haft i bilen, och då larmade det! (Ja, jag tycker om att testa saker in absurdum... :p). Jag skulle iofs gärna se att det tjöt HÖGRE redan vid första varningen, Babysense låter ju som ett brandlarm, det kan man liksom inte missa :D.

Jag bestämde mig för att inte ha larm på dagarna eller i vagnen. Men jag läste på något forum som hade babyvakten i vagnen/åkpåsen för att höra larmet när de var ute och gick. Hon hörde inte larmet om babyn var nedbäddad.

Dock var det irriterande att det inte fungerad så bra utanpå kläderna trots att sonen låg med magen upp i vädret och sov. Men ibland fungerade det att fästa på byxkanten (han låg väldigt stilla i början) Men annars satt jag på det under pyjamasen och kunde amma med larmet på. Ibland började det att vibrera när han ammade och nästan somnade :) Så jag stängde på och av det genom kläderna bara :)

Använde inget andningslarm, men OM man har ett larm, och bebis slutar andas och det larmar. Hinner man dit och väcka bebisen? Eller väcker larmet bebisen? Jag menar blir man medvetslös så hör man väl inget?

Jag har fått lära mig att om barnet använder napp minskar också risken för PSD för när barnet snuttar hamnar den inte i ett läge där de tror de är tillbaka i magen och slutar andas.

Konstigt nog var jag inte ett dugg orolig för PSD när Rasmus var liten, men där emot RS!

Som jag har förstått det så larmar larmet vid andninsuppehåll. Barnet behöver inte alls ha hunnit bli medvetslöst, utan bara "glömt" att andas. Förhoppningsvis vaknar barnet av larmet, och jag som förälder hör det ju definitivt och kan rusa dit och göra återupplivningsförsök, om det ens behövs (d v s babyn har inte vaknat självmant av larmet). Det finns ju ingen garanti för att det fungerar, men jag tycker det känns som att chansen i alla fall blir mycket större att upptäcka andningsstopp och kunna göra något åt det. Och själv känner jag att när det nu finns larm, tänk OM det värsta skulle hända och babyn dö i PSD, och man inte hade larm. Jag skulle ju grubbla tills jag själv dog på om det hade gjort någon skillnad...

Om man ens behöver rusa ;) Rasmus vagga stod precis bredvid min säng när han var så liten.
Jag skulle nog bara bli ännu oroligare, tänk om larmet inte skulle fungera. Nu sov ju Rasmus bra på rygg, och vi hade snorkallt i vårt förra hus, han hade napp och ingen av oss var rökare. Skulle säkert tyckt annorlunda om han envisades om att ligga på mage och inte ville ta nappen.

Man reagerar så olika. Vi skulle absolut inte ha larm. Men efter 3 dagar så tyckte vi att det var en billig investering. Jag har aldrig varit rädd för att larmet inte skulle fungera. Vårt larm har blinkat grönt och det har lyst genom hans kläder. Så i mörkret så syntes det bra. Detta larm skakar till, och förhoppningsvis påminner bebis om att andas, annars tjuter det.

Det finns en här på Buke som fått anvädning av sitt larm. Det går säkert att leta på en gammal tråd.

Aha jag trodde bara de fanns larm som var som typ en platta barnet låg på som tjöt om barnet sluta andas. Är ditt larm som en personsökare typ fäst i blöjan?

Japp. Men fungerar inte så bra när barnet rumlar runt :p Vi bestämde oss för att sätta gränsen för larm när han slutade sova enbart på rygg. Alternativt köpa ett med plattor under madrassen om vi fortfarande kände att vi ville ha larm. Men det kändes ganska lagom att sluta när det blev ett naturligt break. Vi har samsovit.

Nu sover han 99% på mage :)

Jag förstår inte varför man skulle bli MER orolig av larm? Om jag inte har larm, så måste jag kolla henne hela tiden (kan inte sova på nätterna), men har jag larm så sover jag gott, men kollar henne ändå när jag är vaken och så. Jag sätter ju inte på larm och sen inte kollar alls, liksom. Det är en extra säkerhet som hjälper mig att slappna av!

Jag har på FL läst fler som räddat sina barn mha larm. Eller, men vet ju inte hur det gått annars, men det har larmat och bebisen har varit blåaktig, men de har ryckt upp den så har andningen kommit igång. Bebisar KAN ju ha andningsuppehåll på en halv minut och komma igång av sig själva, men larmen larmar efter 12-20 sekunder, så de hinner aldrig bli riktigt medvetslösa, så man bryter i tid. Vad jag fattat. Plus att man får en chans till att göra HLR och ringa 112.

Men jag är trygghetsnarkoman, och hade ångest hela graviditeten över missfall och att hon inte skulle överleva förlossningen. Det är bättre nu, och än bättre ju äldre hon blir hoppas jag :) Vet inte om oron kom för att jag hade så svårt att bli gravid, jag vågade inte riktigt tro på ett levande barn.

Nej på natten behöver man ju inte rusa, så är ju babyn nära. Jag tänkte mest på om den sover i sovrummet på dagen och man själv försöker göra lite annan nytta i någon annan del av huset :).

Sen tror jag det har att göra med hur man känner själv inför larm, jag har fått för mig att det kommer kännas tryggare med, men det är ju min personliga känsla.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka