Babyskydd i framsätet

Ishtar

Trådstartare
Ska det sitta kloss mot instrumentpanelen eller inte? På Vägverkets hemsida står följande:

Babyskyddet ska sitta stadigt. Luta det inte för mycket. Barnet hålls på plats av det bälte som hör till babyskyddet, och själva babyskyddet sätts fast med bilbältet. Avståndet till instrumentbrädan, eller till sätet framför ska vara så stort som möjligt. Bilbältets ”höftdel” dras i de flesta fall över babyskyddet och barnet medan ”diagonaldelen” dras bakom babyskyddet. Observera att det finns många modeller, följ anvisningarna noga.

Det sista tolkar jag att det handlar om det sista som skrevs, dvs hur man sätter fast bilbältet i stolen, inte det om avståndet.

Sen kollade jag runt på nätet igår och läste lite bruksanvisningar, nu hittar jag inte eländet igen. Men iaf så stod det på ett ställe att stolen skulle placeras kloss mot intstrumentpanelen. Alltså ryggsidan så långt fram som möjligt.

:confused:

Mailade 3 annonser igår och ska bestämma vilken jag vill ha, ska åka o köpa idag. Alla är Acta Graco men av lite olika modeller/årsmodeller.

Sv: Babyskydd i framsätet

Jag har fått lära mig att Babyskyddet INTE ska ligga emot instrumentbrädan. Själva idén med det tror jag är att om man krockar så ska babyskyddet följa med babyn istället för att babyn sitter fast stumt. Vad jag har förstått blir då skyddet mer som ett vanligt rullbälte som ger efter för kraften en bit och sedan låser, istället för att sitta helt stumt...

Rörig beskrivning men jag är iallafall jättenoga med att Idun banyskydd och nu Bilbanrstol ska kunna gunga med henne om olyckan skulle vara framme

När jag var in och hyrade babyskydd så sa hon att det antingen skulle vara minst tio cm mellan stol och instrumentbräda, eller så skulle det ligga helt emot.

Fick du någon som helst förklaring till varför stolen inte får stå 5 cm ifrån utan då hellre kloss mot?

Hittade detta

Man ser ofta rekommendationer på att babyskyddet ska sitta 20-30-40 cm från
instrumentbrädan. Det finns inte plats i min bil, vad ska jag göra?
Rekommendationen på långa avstånd härstammar från marknadens gamla babyskydd.
De satt inte fast med dagens 3-punkts bilbältet och de kastades häftigt framåt vid
krock. Generellt kan sägas att babyskydd bör sitta så långt som det är praktiskt
möjligt från instrumentbrädan, med beaktande av passa-gerarna i baksätet. I baksätet
är det ofta mycket trångt och babyskyddet är i praktiken nästan alltid fast i framstolens
ryggstöd. Britax babyskydd har ingen begränsning för avståndet och är testad med
olika avstånd. Det viktiga är att de är rätt monterade i spända bilbälten och alltid med
3-punkts bilbälte.

Åh, tack! Undra vad den stora skillnaden var mellan gamla stolar och dagens? Alla ska de ju helst sitta fast med 3-punktsbälten och dessa bälten har ju använts i bilar så länge jag kan minnas.... Jag har inte det i mitten där bak på min gamla Range Rover från 1986 men där har jag heller inte tänkt sätta stolen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka