babypelham?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MalinArnells
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 19 485
M

MalinArnells

Har fått ett tips om att pröva pelham med dubbla tyglar på min häst vid uteritt. Frågan är då, vad för pelham ska man ha? Säkerligen en smaksak men jag vill gärna ha lite tips och kommentarer från er bättre vetande :D

Antar att ett babypelham ger mindre hävstång, vilket jag tror jag vill ha. Men odelat, tvådelat eller tredelat...finns ju hur många olika varianter som helst?!
Vad har ni för erfaranheter?

Vart från man tag på ett babypelham by the way? Har bara sett vanliga....

Sv: babypelham?

Jag tycker inte om delade hävstångsbett så jag tycker att du ska köpa ett rakt, men helst inte gummiklätt eftersom det bli väldigt tjock och tar stor plats. De flesta hästar brukar uppskatta tungfrihet, men det är svårt att få tag på.

Babypelham har jag bara sett på mässan och på nätet, du kan väl googla på det?

Du ska definitivt välja ett oledat, hur liten hävstång man än har så blir bettet ganska obehagligt om man kombinerar det med en ledad mundel.

Angående termen "baby", så vad har dín häst för bettstorlek? Min pelhamstång i stl 10,5 är ganska "baby", med små ringar och korta hävstänger, trots att det ska vara en "vanlig" stång.
Tror att globus anser att alla hästar som har mindre munnar än 11,5 cm är små ponnysar, vilket ju knappast är fallet... ;)

Han har 10,5 :) verkar svart att hitta raka pelham med korta hävstänger... kanske får kika på globus då, men jag vet att 12,5 har vanliga längden på stängerna... :/

Åtminstone för ett par år sedan så hade de oledade pelhamstängerna från Globus korta skänklar, så kika på ett sådant du! :)

Du kan ju testa ett Kimblewick isf för babypelham. Många hästar tycker bättre om det. Nu menar jag ett rakt med tungfrihet.

Jag har ett odelat kimbewick med port och han hatar det :P haha! Kan finns en fisk att han inte gillar pelham heller då med andra ord. Men om man rider med dubbla tyglar kan man ju använda hävstången när man verkligen behöver det liksom, de kan man ju inte med ett kimbewick va? eller tänker jag fel?

Klart du kan rida med 2 tyglar där;) En tygel i nedersta "hålet" och en i själva -ringen dvs inte i "hålet"

Jag är osm sagt inget fan av pelham. Mina hästar har hatat det men gått super med KW;)

Titta på Pessoas tvådelade med magicfunktion, dvs vid förhållning rakt, men ledad vid ställning , böjning. Rätt dyrt men funkar bra.

Titta på Pessoas tvådelade med magicfunktion, dvs vid förhållning rakt, men ledad vid ställning , böjning. Rätt dyrt men funkar bra.

Hemska pessoa med dubbla signaler:/ Sätter det inte i en enda hästmun! Hävstångsbett ska användas med kedja annars hamnar de i soptunnan!

(Personlig åsikt;))

Fast jag tror inte att BIMM menar gagbettet som kallas pessoabett, utan de bett av märket Pessoa som har en spärrad led som inte kan vikas på samma sätt som en "vanlig" led. Dessa finns ju med olika sidodelar, t.ex. tränsringar. :laugh:

Fast jag tror inte att BIMM menar gagbettet som kallas pessoabett, utan de bett av märket Pessoa som har en spärrad led som inte kan vikas på samma sätt som en "vanlig" led. Dessa finns ju med olika sidodelar, t.ex. tränsringar. :laugh:

Haha ok;) Sorry;)

Jag har ett babypelham köpt på Charl*es, i gummi. Och min häst går mycket bra på det! Her tendes att bli stark och rusa iväg vid hoppning.

Detta är dock ett tunt gummibett, 14mm tror jag det stod? Det är i alla fall lika tunt som vanliga tränsbett. Gillar inte heller de tjocka gummibetten som tar så stor plats i munnen på dem.

Bilddagboken
91989_1264175741.jpg

Åh, det där bettet hade ju varit toppen... tyvär har jag llåååånnngggttt till charl*es. Suck!

PUTTTT! Fortfarande ingen om vet var man kan få tag på ett pessoa magic pelham? eller metalab är de väl som marknadsför dem.... PLZ PM:A!!! :)

De flesta seriösa ridsportaffärer kan ta hem om du ber dem. Annars googla, det går att hitta på nätet.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Jag har en kallblodstravare som är 17 år som gått på travet fram tills då han var 12 år. Han är endast riden då han kom till mig...
Svar
9
· Visningar
887
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 112
Senast: Lipperta
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 470
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka